(11.00 hodin)
(pokračuje Parkanová)

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování číslo 87 z přihlášených 163 poslanců pro 136, proti 3. Tento návrh byl přijat. Mohu konstatovat, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

Děkuji panu navrhovateli, děkuji panu zpravodaji za dobře odvedenou práci a ukončuji projednávání tohoto bodu.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dámy a pánové, než přistoupíme k projednávání tisku 75, byla mi doručena omluvenka od pana poslance Peciny, a to ve dnech 8. 2. až 11. 2. z rodinných důvodů.

 

Nyní můžeme přistoupit k projednávání dalšího bodu, kterým je

 

75.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 61/1997 Sb., o lihu a o změně a doplnění
zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a zákona České národní rady č. 587/1992 Sb., o spotřebních
daních, ve znění pozdějších předpisů, (zákon o lihu), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 115/ - třetí čtení

Prosím, aby místo u stolu zpravodajů zaujal ministr financí Miroslav Kalousek a zpravodaj rozpočtového výboru poslanec Petr Braný. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 115/2.

Otevírám rozpravu, do které v tuto chvíli nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím, že navrhovatel zaujal místo u stolku. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Paní předsedající, já se velmi omlouvám, že jsem se slušně... (Hluk v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Dámy a pánové, já vás poprosím o klid, probíráme třetí čtení tohoto tisku, abychom se slyšeli. Prosím, pane ministře, hovořte mocným hlasem.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Ano. Děkuji, paní předsedající. Já se velmi omlouvám, že jsem se slušně nepřihlásil z místa a zaujat už tou problematikou jsem se přímo postavil k mikrofonu.

Chtěl bych poděkovat rozpočtovému výboru za projednání v Poslanecké sněmovně, za diskusi, z které vzešlo několik pozměňujících návrhů. Vzhledem k velmi živě diskutované problematice si dovoluji některé pozměňující návrhy, které zazněly, okomentovat s požádáním o pochopení, že je nemohu podpořit.

Týká se to návrhu A pana poslance Františka Dědiče, který v zásadě zavádí regulace předzásobení cigaretami v případě navyšování spotřební daně, který novela vypouští. To dotčené ustanovení o regulaci bylo použito v minulosti při navyšování, tak jak jsme se k němu zavázali v asociační dohodě, v praxi už třikrát a vždy - opakuji vždy - to bylo bez jakéhokoli významného efektu. Právě na základě zkušeností z praxe jsem se rozhodl zrušit tuto stávající úpravu. Byla kdysi zavedena do zákona poslaneckým pozměňovacím návrhem a dlužno říci, že již tenkrát s tím Ministerstvo financí nesouhlasilo. Proces kontrol totiž byl a je složitý a případné dodanění na základě porušení ustanovení onoho diskutovaného § 118a je v praxi téměř nemožné, nebo úplně nemožné.

Úprava regulace navíc nebyla z důvodu jejího zavedení do zákona poslaneckým pozměňovacím návrhem notifikována Evropskou komisí, to znamená, není notifikována a její zavedení by do značné míry znamenalo porušení primárního práva včetně možných - teoreticky možných - sankcí.

Teoreticky, pokud by ta regulace měla být přínosem pro státní rozpočet, musely by být její parametry nastaveny tak, aby v co nejkratší době po zavedení nové sazby spotřební daně byly cigarety zdaněné touto novou sazbou nejenom uváděny do nového daňového oběhu, ale také prodávány v dalších stupních prodeje. A hlavně konečnému spotřebiteli. To však ponecháním stávající úpravy není zaručeno. V těch minulých krocích, vždy když o tom bylo diskutováno, to tak bylo navrhováno, aby to bylo s tím. Ale vždy poslanecký návrh na základě tlaku příslušné tabákové lobby tuto záležitost vyhodil a nechal to v té úpravě, která je víceméně bezzubá.

Jsme přesvědčeni, že zrušení institutu regulace se dá v praxi systémově, bez regulačních zásahů nahradit zcela transparentně, a to tou cestou, kterou jdeme, a to cestou navyšování sazby spotřební daně v postupných menších krocích. Jdeme-li totiž v postupných menších krocích, není to jenom menší cenový náraz, ale při takovém způsobu navyšování se daňovým subjektům nevyplatí vytvářet větší zásoby cigaret se starou sazbou spotřební daně a ten problém víceméně mizí systémovým krokem, bez zbytečné regulace, což - domnívám se - je obecný přístup obou dvou našich politických subjektů.

U pana poslance Bauera se rovněž omlouvám, že nepodpořím jeho pozměňující návrh, neboť schválením by byl zaveden rozpor mezi § 103 odst. 8 a § 135a odst. 1, který upravuje správní delikt v návaznosti na § 103 odst. 8. To znamená, to znění zákona by se stalo zmatečným a porušení ustanovení 135a odst. 1 písm. a) by se stalo nevymahatelným, protože by bylo v rozporu s oním § 103.

U pana poslance Igora Svojáka je ta argumentace zhruba stejná jako u pana poslance Dědiče. Rovněž jde o zavedení regulace. Navíc legislativní odbor Ministerstva financí zpracoval poměrně dlouhý seznam legislativních nedostatků, které, bude-li si pan poslanec přát, jsou mu k dispozici. Sněmovnu tím nechci zdržovat.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. O slovo se hlásil pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Vážená paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Vážené kolegyně a kolegové, vládo, já bych si přece jen dovolil pár poznámek v obecné rozpravě ještě říci k těmto pozměňovacím návrhům a vůbec k tisku, který dnes projednáváme.

Abych začal pozitivně, nepamatuji si, že bych tak činil, ale dnes musím říci, že Ministerstvo financí předložilo návrh, který - aspoň doteď mé poznání to potvrdilo - není třeba legislativně upravovat a ani tam není věcná chyba. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP