(12.10 hodin)
(pokračuje Dobeš)

Teď k tomu fakticky, po tomto úsměvném začátku. Já tady nebudu hodnotit dílčí nedostatky novely, kterou pan senátor Chládek předkládá, já se na to podívám komplexně.

Kolegyně Bohdalová tam ty věci vypíchla, nepochybně se někdo přihlásí a vyjmenuje další. Ten návrh je velký zmetek, to je potřeba říct. Já jsem neobcházel kluby, nelobboval jsem za to, aby to dneska prošlo či neprošlo, protože jsem to viděl jako nejhorší možnou variantu, kterou bych mohl udělat. Já si myslím, že za těch patnáct let se tady lobbovalo a politikařilo strašně dlouho. Proto jsem si říkal, že sem přijdu a vysvětlím vám ty věci a bude na vás, na vašem svědomí, jak se rozhodnete. V roce 2008 tady mnoho z vás sedělo, sociální demokracie, ODS dokázala po asi třinácti letech tento zákon prosadit. Já když jsem nastoupil nebo když jsem vyjednával za školství, tak jsme si to domluvili se třemi koaličními stranami, že to dáme do programového prohlášení, a tam to máme. Já jsem považoval za povinnost, abych v srpnu předložil znovu vládě zvážení státní maturity, třebaže byla schválena již v minulosti. Vláda se k tomu takto postavila. Stejně tak se vláda postavila odmítavě k novele pana senátora Chládka. Potud bych dal pryč politiku, protože si myslím, že problém je odborný a odbornost se k němu vyjadřovala.

Když jsem nastoupil, zdědil jsem projekt, který má mnoho nedokonalostí, v tom má pan senátor Chládek pravdu. Je tu cena, která je výrazně dražší než ceny okolo nás za podobnou státní maturitu. Mně se podařilo z té ceny stáhnout dodatky s těmi všemi dodavateli 10 %, to znamená ne 200 až 250 mil., ale první rok to bude stát bohužel 180 mil., každý další rok 200 mil. Je to hrozná cena, ale je to daň mimo jiné za čtrnáct let licitace ve Sněmovně. Kdybychom o tom tak dlouho nemluvili, mimo jiné bychom cenu měli výrazně levnější.

Ano, i podoba státní maturity je velmi byrokratická, náročná. A opět je to čtrnáct let diskutování o něčem, co by se mohlo řešit dva, tři, možná pět let. Já to přirovnávám k přechozené známosti. Když po patnácti letech si ti dva řeknou u oltáře nebo na radnici ano, tak je to trošku vyčpělé. Takže zdědil jsem tuto podobu, ale jsem připraven tuto podobu nést, protože na druhé straně misky je něco strašně důležitého.

Jedna věc je, že školství je skutečně nemocné a je potřeba připravit komplex opatření, jak ho uzdravit. A měření kvality je jedna z věcí. Vedle toho je potřeba uzpůsobit síť našich škol napříč od základních až po vysoké demografii. Musíme změnit financování, neplatit na hlavu žáka, ale více za kvalitu. A ocenit učitele, to je poslední. Takže to jsou důvody, proč je potřeba přistoupit i na tento komplikovaný model a nebát se ho.

Druhá věc je - a paní Bohdalová to tu řekla a je to správně - ti učitelé a ti ředitelé se na tom strašně nadřeli. Oni byli opakovaně buzerováni školeními, ta se opakovala, jak se postupně měnily podmínky, opět politici měnili podmínky. A ta práce a vynaložená energie, to byl další důvod, proč jsem se rozhodl možná pro někoho do bláznivého a riskantního podniku jít a osobně ho politicky zaštítit.

De facto pro většinu z vás z těch stran to může být poměrně jednoduché. Já vám tady říkám, že o všech chybách vím, vím, jaké jsou nedostatky, generálka je ukázala. A já jsem garantoval vládě a garantuji vám, že ty nedostatky napravím a že to zvládnu. Pro to dělám všechny kroky. Může to být velmi výhodné: Tak to schvalte a ten, kdo by za to nesl odpovědnost, se v tom vykoupe. Ano, já tuto hru přijímám a tak jsem ji přijal a toto vám chci garantovat. Já z toho nemám strach jako pan senátor Chládek. Já to vidím jako výzvu a cítím, že je potřeba to pro české školství udělat.

Úplně na závěr. Jestliže se o státní maturitě rozhodlo, jestliže proběhla generálka, tak přišlo něco, co mě tedy překvapilo, a to je změna studentů. Já jsem čekal, že se možná budou bouřit, budou demonstrovat, a oni udělali přesně opak - oni se rozhodli učit, věděli, že se jim nesleví, že neklesne náročnost a že nezbude nic jiného, než objektivně ukázat kvalitu svého vzdělání. Ta změna je možná to nejsilnější, co já v tuto chvílí cítím, pro to, abych řekl, že je to správný krok, kudy jdeme.

A to, co předvádí pan senátor Chládek, je totální demoralizace. Ve chvíli, kdy se nastavili učitelé a studenti takto k státní maturitě, otevřít půl hodiny po dvanácté opět toto téma je politické parazitování na odborné věci. A já moc prosím, abychom toto nepřipustili. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a další přihlášenou do rozpravy je paní poslankyně Wenigerová, které tímto uděluji slovo, a může se připravit paní poslankyně Semelová.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Vážená paní předsedající... (Nejde mikrofon.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Tak můžete mluvit. Omlouvám se, chyba na mé straně.

 

Poslankyně Jaroslava Wenigerová: Takže ještě jednou. Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, dámy a pánové, nebudu opakovat to, co zde řekl pan ministr či paní předsedkyně podvýboru pro regionální školství Bohdalová. Zaměřím se na konkrétní věci, které se vztahují k návrhu novely školského zákona, která má zrušit maturitní zkoušku.

Musím se přiznat, že když jsem si materiál důkladně prostudovala, tak jsem trochu nevěřila svým očím, protože veškeré paragrafy, nebo téměř veškeré paragrafy jsou vyškrtány. Položila jsem si otázku, jak budou maturovat ti mladí lidé, kteří se přihlásili k maturitě někdy na podzim, vše je na školách připraveno a nyní do toho hodíme rozhodnutí o zrušení maturitních zkoušek. Je zde odkaz pouze na vyhlášku, ale každému je jasné, že stávající vyhláška, která byla poměrně hodně připomínkována - a já se netajím tím, že jsem v připomínkovém řízení k ní měla docela i výhrady - určitě nemůže platit. Jaká vyhláška? Ta stará, předlistopadová č. 442, o ukončování studia? Někdo si myslí, že do zahájení maturit stihne Ministerstvo školství vyhlášku, kde vlastně bude určovat vše, co se maturit dotýká? To si tady snad nemyslí vážně vůbec nikdo. A protože nevíme, jak by ta maturita měla vypadat, protože paragrafy jsou vyškrtány, tak si myslím, že je to docela velký hazard. A to slůvko "docela" mohu vypustit.

Některé paragrafy byly vypuštěny a některé paragrafy zůstaly. A i o těch mám pochybnosti. Jestliže vezmu § 80 a bod 1 a 2, to jsou jediné dva body, které zůstaly z § 80, tak tam se dovídám, že ministerstvo odpovídá za přípravu a metodické řízení průběhu maturitní zkoušky, za vedení evidence přihlášek, evidence výsledků maturitních zkoušek. Ministerstvo určuje obsah zkoušek maturitní zkoušky a k tomu vydává a zveřejňuje katalogy atd. atd. Co se upravilo v tomto odstavci? No pouze se zrušila společná část. K čemu se vztahují katalogy? No samozřejmě ke společné části. Kdo ty katalogy bude dělat, když byla zrušena společná část? Takže pro mě tady tento odstavec je docela nesmyslný a v podstatě tam také nemá co dělat.

CERMAT - všechny jeho úkoly byly samozřejmě zrušeny, protože se zrušila maturita jako taková, ale zůstává ustanovení, že ministerstvo zřizuje centrum jako státní příspěvkovou organizaci, ale bez jakékoli náplně, pouze v jednom jediném bodě, když se podíváme na individuální zkoušku, tak tam se dovíme, že individuální zkouška bude ta, která bude přihlašovaná na CERMATu. Nebude, když nebude společná část maturitní zkoušky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP