(12.20 hodin)
(pokračuje Boháč)

Významnou otázkou v této souvislosti také je, zda i v případě přijetí navrhované novely zákona bude recipročně umožněno obchodování s vojenským materiálem na území států NATO a Evropské unie pro české subjekty. Toť také zásadní otázka.

Vážené dámy a pánové, přicházím s návrhem na zamítnutí této novely zákona v prvém čtení a děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců ODS.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji a nyní předávám slovo panu poslanci Seďovi.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, nechci tady znovu opakovat důvody o nutnosti navrhovaných změn, ale dovolte mi několik poznámek k roli parlamentu ve vztahu ke státním armádním zakázkám, a to pro srovnání s jinými zeměmi Severoatlantické aliance.

Základním problémem problematických vojenských zakázek v České republice je nezavedení dlouhodobého armádního plánování, které by znemožnilo obcházení výběrových řízení a omezilo by korupční chování na Ministerstvu obrany, protože právě Ministerstvo obrany má obecně přímou odpovědnost za definování technických požadavků týkajících se konkrétní státní armádní zakázky.

Parlamenty se přímo nepodílejí na vyjednávání o nabídkách, ale mohou být zapojeny do procesu zejména vytvořením jasného právního rámce pro obchod s vojenským materiálem, což je případ novely zákona č. 38/1994 Sb. Dále některé parlamenty členských zemí NATO dokonce schvalují dohody o státních armádních zakázkách, které přesahují určitou částku, podílejí se na výběru prodejce či monitorují klauzule o kompenzacích.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi několik procedurálních příkladů z praxe.

Například ve Velké Británii se v rámci prohlášení o návrhu rozpočtu na obranu poskytuje podrobný rozpis rozpočtových výdajů na zajišťování bezpečnosti. Prohlášení jde tak daleko, že obsahuje konkrétní armádní nákupy, včetně dodavatelů a ceny. A co je důležité, je zpětná vazba těchto nákupů, kdy Národní kontrolní úřad podává parlamentu nejen kontrolní zprávy týkající se jednotlivých nákupů, ale také zprávy hodnotící efektivitu těchto vojenských akvizic. - Tady si dovolím zdůraznit, že právě zvyšování schopnosti armády musí být prioritou armádních nákupů, a to nejenom v České republice.

Ve Francii je každých pět let vytvořen a projednán parlamentem armádní plán přijímaný jako zákon, kde jsou schvalovány pevně dané částky na nákupy s tím, že je prostor pro úpravy, o kterých parlament hlasuje každoročně. - Problémem České republiky je zavedená praxe, kdy rozpočtové změny týkající se armádních akvizic jdou sice přes rozpočtový výbor, ovšem bez projednání ve výboru pro obranu a bezpečnost.

V Německu ministr obrany je povinen odevzdávat výboru pro obranu všechny dokumenty týkající se důležitých státních armádních či bezpečnostních dodávek a dokumenty týkající se všech dodávek přesahujících 25 mil. eur. Každá rozhodnutí o státních armádních dodávkách nebyla doposud přijata bez souhlasu výboru pro obranu. Tím myslím v Německu. - Českou specifikou je skutečnost, že většina nákupů se provádí přes prostředníky, s tím, že je prakticky nemožné zjistit informace ze smlouvy mezi prostředníkem a konečným dodavatelem s odkazem na obchodní tajemství.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, navrhovaná úprava zákona o zahraničním obchodu s vojenským materiálem jistě není dokonalá, ale z pohledu důležitosti omezit korupci na Ministerstvu obrany je důležité, aby byla po úpravách ve druhém čtení přijata.

Je pravdou, že Ministerstvo průmyslu a obchodu chystá novelu zákona č. 38/1994 Sb., ale tato novela má za úkol pouze implementovat směrnici Evropského společenství o zjednodušení podmínek transferu vojenského materiálu uvnitř Evropské unie. Neřeší však problematiku zvýšení transparentnosti a zejména hospodárnosti ve vztahu s akvizicemi Ministerstva obrany. Z tohoto důvodu vás, vážené poslankyně, vážení poslanci, žádám o podporu a propuštění návrhu zákona do druhého čtení.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Nyní byl přihlášen pan poslanec Paggio a potom pan poslanec Korte dostane slovo.

 

Poslanec Viktor Paggio: Paní předsedkyně, já jsem chtěl jenom navrhnout zamítnutí zákona v prvním čtení, ale předběhl mě pan kolega Boháč, takže končím svůj příspěvek.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Díky. Uděluji slovo panu poslanci Kortemu.

 

Poslanec Daniel Korte: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, tento návrh z dílny sociálně demokratických poslanců je špatný. (Nesouhlasný šum z lavic poslanců ČSSD.) A nejen to, že je špatný. On je špatný i jaksi záludně. (Smích poslanců ČSSD.) A právě tato záludnost je cosi, co vzbuzuje lecjaké otázky.

Jak zde bylo řečeno, podle dosavadní právní úpravy mohou s vojenským materiálem obchodovat na základě licence firmy, právnické osoby, se sídlem v České republice, jejichž základní jmění je složeno většinově občany České republiky nebo občany Evropské unie, států Evropské unie. Navrhovaná novela toto překračuje. Rozšiřuje tu možnost na právnické osoby sídlící kdekoliv v Evropské unii. A nejenom to, ale i kdekoliv na území států NATO.

Dámy a pánové, já se musím přiznat, že představa, že zde rejdí albánské gangy a kšeftují se zbraněmi, ve mně nejen nebudí explozi bezbřehého nadšení, ale nahání mi upřímný děs.

A zde se vynořuje ta otázka. Evropská unie tuto oblast nereguluje. Ponechává ji zcela v kompetencích národních států. Proč sociálně demokratičtí poslanci chtějí oslabit tuto kompetenci státu? Proč chtějí oslabit možnost státu kontrolovat a regulovat tuto citlivou oblast?

Dále, jak zde bylo také uvedeno, přímo mohou s vojenským materiálem obchodovat Ministerstvo vnitra, Ministerstvo obrany, a to na základě přesně taxativně vymezených podmínek, jejichž korunou je souhlas vlády. Právě tuto korunu, prosím, já osobně vnímám jako významnou protikorupční záklopku. A opět se vnucuje otázka: Proč sociálně demokratičtí poslanci tuto protikorupční záklopku chtějí odstranit? Proč tak činí?

Dámy a pánové, já na tyto otázky odpověď nehledám. Nechci totiž, aby mě přepadaly bůhví jaké ošklivé myšlenky. (Smích z řad ČSSD.) Nicméně toto jsou důvody, které mě - a potažmo celý klub TOP 09 a Starostové - vedou k tomu, že tento návrh nepodpoříme. A připojuji se tímto k návrhu na zamítnutí. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Dalším přihlášeným je pan poslanec Seďa.

 

Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové, já opravdu žasnu. Tato vláda si říká protikorupční a obhajuje protikorupční záklopku, která se neosvědčila. To je za prvé.

Za druhé. Co tady vykládáte o tom, že něco rozšiřujeme, když Ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje novelu - já jsem o ní tady hovořil - zákona o obchodu s vojenským materiálem, která bude implementovat možnost obchodu v rámci Evropské unie a bude zjednodušovat obchodování s vojenským materiálem v rámci Evropské unie? O čem tady hovoříte?

A za třetí. Váš pan ministr obrany zřejmě je chytřejší a zřejmě chce proti té korupci bojovat na Ministerstvu obrany daleko razantněji než vy sami. Totiž on chce si vzít v rámci implementace tady té evropské směrnice také jakýsi příklad z tohoto našeho návrhu a chce právě to podstatné vzít a dát to do vládního návrhu zákona o obchodu s vojenským materiálem, takže on vlastně podporuje ten náš návrh.

Já nevím, o čem tady hovoříte. A mám takový pocit, že Parlament České republiky chce rezignovat na kontrolu s vojenským materiálem v České republice. (Potlesk poslanců ČSSD.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP