(15.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Otevírám rozpravu, do které nemám žádné písemné přihlášky. Nikdo se nehlásí. Končím rozpravu. Pokud není chuť přednést ještě nějaká závěrečná slova, tak můžeme přikročit k hlasování o navržených usneseních.

 

Návrhy usnesení zahraničního výboru i komise jsou shodné. Návrh usnesení vám byl přednesen, takže zahájím hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 22, z přihlášených 177 pro 149, proti 2. S návrhem usnesení byl vysloven souhlas. Končím projednávání tohoto tisku.

 

Dalším projednávaným bodem je bod

 

32.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb.,
o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 291/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Radek Šmerda. Prosím, pane ministře, můžete se ujmout slova.

 

Ministr dopravy ČR Radek Šmerda: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi v úvodu tohoto bodu stručně představit vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě.

Předložený návrh v převážné většině zapracovává relevantní ustanovení několika směrnic Evropské unie, které tvoří takzvaný třetí námořní balíček. Navrhované změny a doplnění zákona se dotýkají zejména oblasti schvalování technické způsobilosti lodí a jachet k námořní plavbě a oblasti vyšetřování námořních nehod. V oblasti schvalování technické způsobilosti se nastavuje podrobnější rámec pro postup Ministerstva dopravy a pro přenos těchto činností na odborně způsobilé subjekty. Vyšetřování námořních nehod se omezuje pouze na nejzávažnější nehody lodí potenciálně plujících pod vlajkou České republiky.

Vzhledem k převážně transpozičnímu charakteru vládního návrhu mi dovolte požádat Poslaneckou sněmovnu, aby podle ustanovení § 91 zákona o jednacím řádu zkrátila lhůtu pro projednání tohoto návrhu v příslušném výboru o 30 dní.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Václav Cempírek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Václav Cempírek: Dobrý den, vážená paní předsedající, dámy a pánové. Byl jsem určen zpravodajem k tomuto sněmovnímu tisku 291, který se týká vládního návrhu zákona č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů.

Podrobně jsem se s tou novelou seznámil. Jak již říkal pan ministr dr. Šmerda, Ph.D., tato úprava se vztahuje na dva stěžejní body. Tím prvním jsou podmínky provozování námořní plavby námořními plavidly pod státní vlajkou České republiky a práva a povinnosti právnických a fyzických osob s tím spojené. V tom druhém bodě se týká výkonu státní správy ve věcech námořní plavby. Nevztahuje se tento zákon na plavbu válečných lodí, vodních skútrů, nafukovacích člunů a dále na námořní plavbu malých plavidel, pokud jsou provozována podle právních předpisů o vnitrozemské plavbě.

Jedná se, jak říkal pan ministr, o zapracování evropských zákonů do naší legislativy. Předkladatel zde vyjádřil požadavek, zda by mohla být zkrácena lhůta pro projednávání ve výborech na 30 dnů.

To je z mé strany vše. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Pan ministr. Prosím, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Radek Šmerda: Já bych si jen dovolil zopakovat návrh, který spočívá ve zkrácení lhůty pro jednání příslušného výboru o 30 dní.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Hlásí se někdo další do rozpravy? Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážená vládo, vážení kolegové, kolegyně, já si dovolím jenom velice stručně zopakovat jednu část, o které tady hovořil jak předkladatel, pan ministr, tak i zpravodaj hospodářského výboru, která se týká zákona č. 61/2000 Sb. při aplikaci třetího námořního balíčku z evropské směrnice. Týká se to právě technické způsobilosti plavidel.

Česká republika sice v současné době nemá žádné námořní lodě, ale o to je to citlivější problematika v tom smyslu, že máme pouze rekreační jachty. Právě z tohoto pojmosloví technické způsobilosti se rekreační jachta stává prostřednictvím této evropské směrnice námořní jachtou a je přesně definována, což bude samozřejmě činit řadu problémů pro vlastníky a provozovatele našich rekreačních jachet, které podle našich vnitřních právních předpisů mají stejné parametry jako námořní lodě nebo námořní jachty a dostávají se jak do vod v České republice, tak i na moře na jednotlivých prostorech mořských pobřeží.

Zde vzniká obrovský problém, protože i naše právo by mělo při této aplikaci třetího námořního balíčku pamatovat na to, že i rekreační provoz může fungovat souběžně s tím, že nemusí existovat jenom technická způsobilost námořní jachty. Proto považuji sice zkrácení lhůty na projednání ve výborech za přijatelné, ale navrhuji, aby kromě hospodářského výboru, který gesčně přináleží k dopravě, tuto problematiku zákona ještě projednával výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, který k tomu určitě také má co říci. Jsem přesvědčen, že pokud se to ve výborech projedná a podaří se nám udělat dílčí úpravy, které jsou, myslím, ve prospěch praktického využívání této evropské aplikace, bude možno tuto normu přijmout i podle zkráceného režimu projednávání ve výborech.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Ptám se, zda se ještě někdo další hlásí do rozpravy. Prosím, pan zpravodaj.

 

Poslanec Václav Cempírek: Paní předsedající, dámy a pánové, já bych viděl možnost přidělit projednání tohoto zákona zahraničnímu a hospodářskému výboru. Samozřejmě hospodářskému, ale zahraničnímu - za to bych se přimlouval. Pokud se tam bude jednat o provoz námořních jachet, které se - nechci říci - poměrně významně rozvíjejí v České republice, ale víme, že těch plavidel je už dnes dost a budou plout v mezinárodních vodách, tak zahraniční výbor by se s tím mohl seznámit rovněž.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji vám. Ptám se, zda se někdo další hlásí do rozpravy. Prosím, pane poslanče. Pan poslanec Oliva. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Oliva: Vážená paní předsedající, kolegyně a kolegové, já bych chtěl navázat na svého předřečníka kolegu Šidla, protože ten návrh novely skutečně má zásadní dopady na rekreační jachty, a nemusíme si představovat zrovna jachtu typu Toskánsko, ale jedná se skutečně o malé plachetnice pro sportovní či rodinnou rekreaci, které se díky této novele potom dostanou do svízelné situace.

Ten problém vychází z toho, že dosavadní znění zákona č. 61 jednak zná kategorii námořních plavidel, rozdělenou na dvě podkategorie, a potom rekreační jachty. Tato kategorie rekreačních jachet však v novele obsažena není a znamená to povinnost registrovat takovou loď pouze jako námořní jachtu se všemi povinnostmi vztahujícími se na komerčně užívané plavidlo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP