(17.30 hodin)
(pokračuje Šnajdr)

Proboha existuje jinde než v pohádkové říši taková fikce? Prosím vás, neexistuje! Jak se máme dohodnout ve zdravotnictví na čemkoliv, když jsou zde tací, kteří změnu právní formy nazývají privatizací? Opravdu jste si, kolegové nalevo prostřednictvím pana předsedajícího, ještě nestihli zjistit, že prodat - v závorce rozuměj zprivatizovat - příspěvkovou organizaci lze dokonce snadněji než akciovou společnost? Opravdu jste to ještě nezjistili? A to jak na úrovni kraje, tak dokonce na úrovni státu. Ano, i na úrovni státu. Příspěvková organizace se, prosím vás, privatizuje násobně jednodušeji než akciová společnost. To znamená ještě po těch mnoha letech zde hrát hru, že změna právní formy rovná se privatizace, je prostě absurdní a nedůstojné hodinových diskusí!

Nezaznamenali jste, dámy a pánové, že i v tom kvazineziskovém VÚNZZ, ta slavná nikomu se nezpovídající dozorčí rada, která ho ovládá, může prodávat neboli privatizovat, může nevýhodně pronajímat? To přece není žádná pojistka proti privatizaci!

Jestli dovolíte pár slov o neziskovosti, protože z diskuse a hlavně z reality českého zdravotnictví jsem nabyl dojmu, že zaměňujeme neziskovost za věcnou nebo věcnou ztrátovost. Prosím vás, neziskovost v evropském slova smyslu znamená, že ten subjekt kladný hospodářský výsledek, nebo chcete-li zisk, který získá z hlavní činnosti, což je provozování zdravotnického zařízení, účelovým způsobem reinvestuje. To je, prosím vás, standardní neziskovost. Neziskovost není věčná ztrátovost. Když jsem zde slyšel v tuto chvíli zde nepřítomného kolegu Ratha, jak plamenně hovoří o tom, jak je tato právní forma užitečná pro jeho nemocnice, tak já každého ujišťuji, že ztráty středočeských nemocnic v řádu stovek milionů korun nejsou výsledkem právní formy, změnou právní formy se ani o korunu nezmění, ale jsou jen a pouze výsledkem kvality či nekvality toho konkrétního managementu, který nemocnice spravuje.

Dámy a pánové, chceme-li se zabývat podstatou, propusťme tento zákon, zrušme toto zaplevelení českého právního řádu, zdravotnictví nic nepřináší, a pojďme se seriózně bavit o jiných legislativních textech. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ODS.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní požádám zpravodaje pana poslance Krákoru, který je zpravodajem pro prvé čtení a má také možnost vystoupit se závěrečným slovem.

 

Poslanec Jaroslav Krákora: Vážený pane místopředsedo, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená vládo, já myslím, že minulý týden jsem tady vystoupil s dostatečnou obhajobou s asi dvacetiminutovou řečí, proč jsme chtěli neziskové organizace nebo neziskové nemocnice.

Já bych si dovolil úvodem jenom opravit svého předřečníka pana kolegu poslance Šnajdra. Není pravdou, že tam byli podepsáni poslanci jenom ČSSD a poslanci KSČM, ale byli tam podepsáni i poslanci KDU-ČSL tehdy pod tím zákonem. To je nezpochybnitelné. To za prvé.

A za druhé. My jsme nikdy, pane kolego prostřednictvím pana místopředsedy, neobhajovali příspěvkové organizace. Právě proto jsme se snažili o změnu určité formy, protože víme, že příspěvkové organizace mají dost svých slabin, a rozhodně sociální demokracie příspěvkové organizace neobhajuje. Takže jsme se snažili na neziskových principech vytvořit páteřní síť neziskových nemocnic, ústavních zařízení, kde by byla určitá pojistka proti tvrdému byznysu ve zdravotnictví, kupčení, tunelování, a ne privatizaci, ale divoké privatizaci. Ta myslím nejvíce uškodila české ekonomice nejen ve zdravotnictví, ale i v ostatních oblastech.

Jinak na závěr bych si dovolil říct, že vystoupilo 12 diskutujících v obecné rozpravě, někteří i několikrát. Mám tady 10 faktických připomínek a byl podán jeden návrh na zamítnutí v prvním čtení paní poslankyně Markové a já se za sociální demokracii též připojuji k návrhu na zamítnutí, takže vlastně dva návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Takže bychom nyní měli hlasovat nejdřív návrh na zamítnutí předloženého sněmovního tisku, návrhu zrušení zákona o veřejných neziskových zdravotnických zařízeních. Já už jsem gongoval, takže věřím, že všichni, kdo chtějí hlasovat, se už pomalu dostavili. Je tu návrh vás odhlásit, tak vás všechny nejdřív odhlašuji. Prosím, abyste se znovu přihlásili.

 

Budeme tedy nejdřív hlasovat návrh na zamítnutí tohoto návrhu.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zamítnutí, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 222 je přihlášeno 144, pro hlasovalo 59, proti 85. Takže návrh na zamítnutí byl zamítnut.

 

A budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro zdravotnictví. Má někdo ještě jiný návrh než výbor pro zdravotnictví? Pokud nemám, budeme hlasovat tento.

Zahajuji hlasování. Kdo je tedy pro, přikázat výboru pro zdravotnictví, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 223 je přihlášeno 145, pro hlasovalo 141, proti 2. Takže návrh na přikázání byl přijat.

 

To je zřejmě vše, co jsme mohli nyní hlasovat. Ukončuji první čtení bodu 44.

 

Jako další bod tu máme

 

47.
Návrh poslankyň Ivany Řápkové a Lenky Kohoutové na vydání zákona,
kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi,
ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 268/ - prvé čtení

Vzhledem k tomu, že jsme v prvém čtení, tak bych požádal, aby předložený návrh uvedla za navrhovatelky poslankyně Ivana Řápková. Prosím, máte slovo jako první.

 

Poslankyně Ivana Řápková: Dobré odpoledne, vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové. Dovolte mi, abych vám představila novelu zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, kterou předkládám s kolegyní Lenkou Kohoutovou.

Cílem předkládaného návrhu je odstranění nerovnosti při vymáhání pohledávek. Podle platné právní úpravy jsou ti, kteří pobírají dávky v hmotné nouzi, prakticky nepostižitelní. Smyslem návrhu je vést lidi k odpovědnosti a omezit zneužívání sociálních dávek.

Novela přináší dvě změny, obě se týkají pouze jedné z dávek vyplácené ze systému pomoci v hmotné nouzi a tím je příspěvek na živobytí. Další dávky vyplácené podle tohoto zákona nejsou návrhem dotčeny, to znamená, že předkládaný návrh se vůbec netýká dávky vyplácené v souvislosti s bydlením ani mimořádné okamžité pomoci. Návrhem nejsou dotčeny ani ostatní dávky vyplácené podle dalších zákonů, které dosud výkonu rozhodnutí nepodléhají, například v rámci systému státní sociální podpory je to opět příspěvek na bydlení. Návrhem není dotčen ani příspěvek na péči. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP