(16.00 hodin)
(pokračuje Farský)
Tato novela, jak je předložena, byla výrazně sledována i z pohledu připomínek. Bohužel, připomínek zůstalo hodně nevypořádaných. To je určitě slabinou této novely, ale pevně doufám, že v dalším jednání, které bude nelehké, se je podaří eliminovat. Připomínky zůstaly nevypořádané i přes relativně dlouhou dobu přípravy tohoto zákona. Teď si dovolím zmínit příklad Slovenska, které, řekl bych, dokonce ambicióznější návrh zákona zvládlo předložit během půl roku, a ten už tam platí a je účinný. Je to škoda, že jsme se do toho nevrhli o trochu rychleji, protože nám utekl rok, a pokud je výpočet uvedený v důvodové zprávě správný a přesný, tak jsme tím přišli až o 87 mld. Kč.
Ono Slovensko je inspirativní i v dalších bodech, třeba v tom, že mají vázanou účinnost smluv na jejich zveřejnění, což je právě tou sankcí, tou metlou toho, aby se donutilo skutečně fungovat transparentně a otevřeně.
Určitě ale zásadní stanovisko je, že jdeme správným směrem. Zároveň se sluší doplnit, že před námi je ještě moře práce a diskuse. Přesto a právě proto se přimlouvám za to, ať určitě pustíme tento návrh do dalšího čtení, protože stojí za to. Jak už tady bylo zmíněno, určitě není zázračným nástrojem, který svým přijetím a účinností vymýtí korupci v České republice, ale zároveň se sluší říci, že už tak, jak je předložen - a doufám, že i po projednání ve výborech a po dalších pracovních schůzkách - bude tím zákonem, který prostor pro korupční jednání a vyvádění prostředků z veřejných rozpočtů výrazně zúží.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Farskému. Prosím nyní o slovo pana poslance Antonína Seďu.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní předsedající. Vážený pane premiére, vážení členové vlády, vážené poslankyně a poslanci, předložený návrh zákona má zvýšit transparentnost zadávání veřejných zakázek a posílení možnosti kontroly vynakládání veřejných prostředků. Není se co divit, že se vláda snaží alespoň verbálně bojovat proti korupci. Vždyť v průhlednosti zakázek skončila naše republika za Kosovem a Albánií a dlouhodobě končí na posledních příčkách hodnocení v transparentnosti veřejných zakázek.
Přestože s řadou navrhovaných zpřísnění a opatření souhlasím, osobně si nemyslím, že tento návrh výrazně změní přístup zadavatelů a zvýší veřejnou kontrolu nakládání s veřejnými prostředky.
Vážené kolegyně, vážení kolegové, většina navrhovaných opatření je spíše technického charakteru, který zejména zvýší výrazně náklady na administraci zadavatelů a zároveň destabilizuje současný systém. Chci se zeptat pana ministra, který odhaduje zvýšené náklady související se snížením limitu pro veřejné zakázky na 1 mil. Kč bez daně od 240 mil. do 1,2 mld. Kč, jak dospěl k výši přímých úspor 5 mld.
Taktéž mám připomínky k důvodové zprávě, protože tento finanční odhad zvýšených nákladů a úspor je jediný v celé řadě opatření navrhovaných změn v zákoně. Přitom sama vláda konstatuje, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže není v současné personální kapacitě schopen rozhodovat ve lhůtách správního řízení. Já se obávám, že vyšší nároky na tento úřad kladené po přijetí tohoto zákona ještě danou situaci zhorší.
Vážený pane předsedo vlády, vážení ministři, pouze čas ukáže, zda vámi navrhovaná opatření dostanou Českou republiku v transparentnosti veřejných zakázek na úroveň vyspělých evropských zemí. Já jsem přesvědčen o tom, že bez důsledné kontroly a zvýšených pravomocí se situace výrazně nezlepší.
Osobně podporuji snahu vlády v boji proti korupci, i když jsem přesvědčen, že tento boj je pouze předstíraný. Proto mi závěrem mého vystoupení dovolte dát několik rad, které by u nás výrazně snížily korupci.
Za prvé je to dokončení reformy veřejné správy a uvedení v život zákona o státní službě, což by přineslo zejména razantní zvýšení odpovědnosti úředníků.
Za druhé přijetí úpravy trestního zákoníku, který by hleděl na toho, kdo by bezprostředně ohlásil korupci, jako na nevinného. Údajně podobný návrh z dílny Komunistické strany Čech a Moravy vaše vláda měla minulý týden zamítnout, což opravdu nemohu pochopit.
Za třetí je nutné přijmout novelu zákona k financování politických stran a hnutí a výrazně zvýšit kontrolu jejich hospodaření. Určitým opatřením by mohlo být i přijetí stropu nákladů na volební kampaň.
A v neposlední řadě je nutné přijmout podobné povinnosti ve zveřejňování svého hospodaření a dárců pro všechna občanská sdružení, jako je mají v současné době nadace. Pouhá registrace na Ministerstvu vnitra opravdu k transparentnosti jejich činnosti nestačí.
O zrušení akcií na doručitele či o přijetí zákona o přiznání majetku záměrně nehovořím, protože tyto zákony české pravicové strany již několikrát zamítly.
Děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Seďovi. Je zde zatím poslední přihlášený do této rozpravy, a to pan poslanec Josef Novotný mladší. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Josef Novotný ml.: Dobrý den. Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Vážená vládo, vážené poslankyně, poslanci, já mluvím poslední a řada věcí už tady byla sdělena. Přesto mi dovolte, abych vyslovil svůj názor a některé připomínky k této novele zákona.
Za prvé si myslím, že se tady řeší zejména zakázky týkající se finančních hodnot kolem milionu korun, což znamená, že tady chceme postihovat zejména zakázky, které jsou finančně nízké, ale vůbec tato novela neřeší, jakým způsobem se dostat k zakázkám vyššího finančního objemu a tyto sledovat daleko lépe.
Karlovarský kraj poslal celou řadu připomínek k prvnímu znění. Znovu jsme se podívali na toto druhé znění. Musím zde konstatovat, že řada těch připomínek nebyla vypořádána a že v této novele je celá řada protichůdných věcí. Například podle § 46 odst. 2 bude možné vyhlásit veřejnou zakázku na zhotovení projektové dokumentace a zároveň navazující realizaci stavebních prací. Z § 9 odst. 1 písm. b) a c) vyplývá, že ano. Z textu § 46 odst. 2 vyplývá, že nikoliv. Takovýchto věcí je tam celá řada a já mám velkou obavu z toho, že pokud bychom nechali znění této novely v této podobě, prakticky znemožníme po určitou dobu vyhlašovat veřejné zakázky, protože nebude celá řada lidí vědět, jak na to.
S ohledem na to, že v návrhu novelizace tohoto zákona má zadavatel povinnost vyzvat k podání všechny zájemce, kteří prokázali splnění kvalifikace, stává se užší řízení obdobou otevřeného řízení, jehož průběh je v tomto zákoně precizněji specifikován. Avšak nevýhodou užšího řízení oproti otevřenému řízení je časová náročnost průběhu zadávacího řízení.
Takovýchto nesrovnalostí je tam celá řada. Proto je tady nebudu všechny číst, ale postoupím je do výboru a byl bych rád, aby se výbory těmito připomínkami zabývaly.
Já osobně jsem tady svůj názor sdělil. Nemyslím si, že tato novela nějakým podstatným způsobem zlepší boj proti korupci. Naopak si myslím, že celý ten proces ztíží, ne-li zneprůhlední. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Josefu Novotnému z poslaneckého klubu ČSSD. Konstatuji, že nemám žádnou další přihlášku do rozpravy. Ještě se ujišťuji, zda se někdo hlásí ze svého místa. Písemné přihlášky byly vyčerpány. Nehlásí se nikdo, končím obecnou rozpravu.
Zeptám se na případná závěrečná slova. Nejprve pana ministra. ***