(17.30 hodin)
(pokračuje Levá)

Opět se roztočilo kolo vyjednávání. Dané sliby byly zapomenuty, potřeba získat finance převážila. K mému údivu přibyl nový fenomén - poplatky.

Se zaváděním nových poplatků mám zlé zkušenosti. Kdysi jsem na schůzi kritizovala zavedení jednokorunového poplatku za recept v lékárně. Argumentovala jsem, že z jedné koruny může být za pár let pět korun a pět korun, to už je půlka másla. Byla jsem napomenuta, že jsem hubatá a že diskutuji o rozhodnutí vyššího orgánu. Dnes také nikoho nepotěším, přesto říkám - zavést poplatek pro soukromé televize a penězi vyplnit fond kinematografie je jednoduché. Ke zrušení však nebude ochota. Naopak, zvyšování tohoto poplatku se bude zdát všem velmi snadné.

Proto nesouhlasím s takovým řešením. A pokud jsem vzbudila v některých z vás dojem, že bráním podnikatelské zisky majitelů velkých televizí, podotýkám, že mnohem větší problémy přinese komplexní pozměňovací návrh malým televizím a nově vznikajícím. A když ještě dodám, že jsem pro zachování reklamy v ČT, především pro sportovní kanál, rozzlobím i zbývající posluchače. Zde jsem ale dost neobjektivní, protože ráda sleduji sport a do budoucna bych si moc přála, aby si Česká televize mohla vydělat vždycky na ty nejlukrativnější přenosy, jako jsou např. olympijské hry.

Teď několik slov ke státním fondům. Vždy jsem hlasovala pro zachování Státního fondu kultury, protože byl velkým pomocníkem pro drobnou, mnohdy neprofesionální kulturu. V malých, mnohdy 10- až 50tisícových částkách mohly být podpořeny ochotnické soubory, výstavy a mnoho dalších akcí. Jenomže přestala pracovat rada fondu a nová nebyla Sněmovnou zvolena. I sama sobě přičítám díl viny. Dnes má fond přibližně 45 mil. korun, což by mohlo vystačit na několik let. Nehrozí akutní nedostatek peněz. Jenomže ministerstvo zdědilo velké dluhy a rozumím snaze pana ministra nějak se dluhů zbavit.

Druhým fondem, který má novela zákona podpořit, je fond kinematografie. Nepodpořit tento fond znamená připravit mnoho lidí o práci. Mnohdy jde o špičkové odborníky, kteří by byli v případě odchodu do ciziny těžko nahraditelní. A tak pokládám otázku: Jsme tak nekulturní národ, že raději kupujeme pandury či co místo toho, abychom přidali 150 mil. korun, které odváděla do fondu z reklamy Česká televize, a dali je tedy ze státního rozpočtu? Nehledě k tomu, že 150 mil. není takovou částkou, která by mohla státní rozpočet přetížit.

Nebouřím tady. Dobře jsem si vědoma toho, jaký prostor má každý z vás při rozhodování. Přesto mi dovolte na závěr konstatovat: Novelu nepovažuji za šťastnou a klub komunistické strany ji nepodpoří.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní poslankyni Levé. Jsme v rozpravě obecné. Ptám se, zda se do ní někdo další hlásí. Nehlásí se nikdo, končím obecnou rozpravu.

Zahajuji rozpravu podrobnou, ale zde má slovo pan zpravodaj a připomene nám odhlasování volebního návrhu. Prosím pana zpravodaje Waltera Bartoše.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já bych chtěl navrhnout, aby komplexní pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku č. 27, tedy 27/2, což je usnesení volebního výboru, bylo vzato jako základ pro další projednávání, k němuž by pak byly vznášeny pozměňovací návrhy.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Zahajuji hlasování číslo 236. Táži se, kdo souhlasí s tím, aby sněmovní tisk 27/2 byl vzat jako základ pro předkládání dalších pozměňovacích návrhů. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 236, přítomno 171, pro 104, proti 1. Návrh byl schválen.

 

Jsme tedy v podrobné rozpravě. Prosím o vaše návrhy v podrobné rozpravě. Pan poslanec Walter Bartoš.

 

Poslanec Walter Bartoš: Vážená paní předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, já bych chtěl odkázat na sadu pozměňovacích návrhů, kterých je přesně deset a které už jsou vznášeny přímo ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu volebního výboru. Všichni jste je obdrželi, jen se k nim hlásím, že byly načteny v podrobné rozpravě.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, jsou předloženy v písemné podobě, byly nám rozdány. Ptám se na další přihlášku do podrobné rozpravy. Nehlásí se nikdo. Končím podrobnou rozpravu a končím také druhé čtení tohoto návrhu zákona. Poděkuji panu senátorovi Jiřímu Oberfalzerovi, poděkuji též panu zpravodaji Walteru Bartošovi a končím projednávání bodu číslo 25, sněmovního tisku 27 v druhém čtení.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

129.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb.,
soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
/sněmovní tisk 319/ - druhé čtení

Z pověření vlády uvede tento návrh ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš, který zastoupí omluveného ministra Jiřího Pospíšila. Prosím, pane ministře.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Josef Dobeš Hezký den, vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, teď cítím historickou šanci. Věci veřejné mají asi 10, možná 15 minut na starosti Ministerstvo spravedlnosti. (S úsměvem, úsměv i v sále, zejména mezi poslanci Věcí veřejných.)

Ale teď vážně. Jak uvedla paní předsedkyně, kolega Pospíšil mě poprosil, abych v tomto druhém čtení uvedl tento materiál. Je to vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, sněmovní tisk 319.

Od nabytí účinnosti zákona číslo 150/2002 Sb., soudního řádu správního jakožto klíčového procesního právního předpisu vytvořeného bez potřeby řízení před správními soudy, uplynulo již více než osm let. Předkládaný návrh zákona obsahuje jeho první komplexnější změnu, která reaguje na potřeby aplikační praxe. Návrh zákona je veden čtyřmi hlavními motivy, kterými jsou rychlost, efektivita a hospodárnost justice a zároveň zvýšení ochrany subjektivních práv občanů. Všechna navrhovaná opatření mají za cíl rozšířit uplatňování těchto zásad v řízení před správními soudy.

Z nejpodstatnějších bodů návrhu lze uvést následující: Změny v řízení o kasační stížnosti. Změna obecného kritéria pro určení místní příslušnosti krajských soudů. Zvýšení ochrany proti nezákonným zásahům správních orgánů. Změna koncepce řízení o zrušení opatření obecné povahy. Urychlení soudního přezkumu rozhodnutí správního orgánu, jehož důsledkem je omezení osobní svobody cizince. Celkové zrychlení řízení před správními soudy.

Předkladatel, pan ministr spravedlnosti, s usnesením ústavního výboru vyjadřuje souhlas. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi Dobešovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavněprávnímu výboru. Usnesení výboru jsme obdrželi jako sněmovní tisk 319/1. Zpravodajem výboru je pan poslanec Stanislav Polčák. Prosím vás o vaši zprávu, pane kolego.

 

Poslanec Stanislav Polčák: Vážená paní předsedkyně, děkuji za slovo. Po tomto vystoupení pana ministra je zřejmé, že panu ministru spravedlnosti roste výrazná konkurence. (S úsměvem.)

Každopádně k samotnému návrhu usnesení, které ústavněprávní výbor přijal a o kterém bych měl referovat.

Jedná se o další zpřesnění a řekněme i procesní vylepšení stávajícího předlohy novely zákona o soudním řádu správním. Tento návrh ústavněprávního výboru, resp. toto usnesení vám bylo rozdáno do lavic, je poměrně obsáhlé, nicméně chci upozornit na to, že bylo přijato napříč politickým spektrem, všemi parlamentními kluby, tudíž nepředpokládám, že by s ním byla v rámci dalšího legislativního procesu jakákoli potíž.

Pouze snad podotýkám, že se ještě dále zvýrazňují práva občanů při projednávání jejich návrhu v soudním řízení správním a zavádí se určitá novinka spočívající v tom, že u rozšířených senátů Nejvyššího správního soudu, pokud bude mít soudce opačný názor než ten, který vyhrál ve většinovém hlasování soudců Nejvyššího správního soudu toho rozšířeného senátu, bude mít takto přehlasovaný člen senátu možnost vyjádřit své menšinové stanovisko s tím, že toto menšinové stanovisko bude zachyceno jako separátní vótum v tištěné podobě a bude takto zveřejněno. To, myslím, může významným způsobem zkvalitnit soudní rozhodování a přispět k diskusi o závažných právních otázkách. Proto tady tato okolnost je vyhrazena rozšířenému senátu.

Tolik snad ve stručnosti k usnesení ústavněprávního výboru č. 55. ze dne 15. června 2011. Děkuji, paní předsedkyně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP