(10.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já myslím, že stojí za to si tento moment připomenout zejména proto, že je poučením, pro tuto vládní koalici a pro současnou vládu, aby ve své snaze prosadit proti vůli opozice tzv. reformy nepošlapávala v budoucnu ústavní principy a respektovala zásady alespoň elementární politické kultury. Zákon o stavebním spoření a opatření Ministerstva práce a sociálních věcí.

Já jsem velmi rád, že Ústavní soud vyhověl naší stížnosti, a jsem také rád, že se nám podařilo zabránit ve stavebním spoření tomu nejhoršímu, co tehdy vláda prosadila. To bylo ono zpětné zdanění státní podpory, která už jednou byla vyplacena, a vláda se rozhodla na ně sáhnout zpětnou daní. Chci znovu připomenout, že Ústavní soud toto opatření vlády zrušil a vláda musela lidem vrátit příslušné finanční prostředky.

Návrhy, které budeme dnes projednávat ve třetím čtení a o kterých budeme hlasovat v úterý, mají velmi vážné dopady na život naší země a na život většiny občanů. Co tyto návrhy přinášejí a co tyto návrhy znamenají?

Nový zákon o dani z přidané hodnoty. Jedná se o porušení vládního slibu, slibu jednotlivých koaličních stran, který daly před volbami voličům o tom, že nebudou zvyšovat daně. Novela zákona o DPH je jednoznačným zvýšením daňového zatížení v oblasti nepřímých daní. Tím, že vláda navrhuje přistoupit k systému jedné sazby daně z přidané hodnoty, tak se stáváme součástí dalšího experimentu. Další experiment, který bude realizován na občanech naší země. V celé Evropské unii je pouze jediná země, která má jednu sazbu daně z přidané hodnoty, to je Dánsko. Ale Dánsko kompenzuje existenci jedné sazby tím, že má daňovou progresi, která u těch nejvyšších příjmových kategorií přesahuje 50 %. A Dánsko také kompenzuje existenci jedné sazby DPH tím, že má mnohem širší okruh položek, které jsou v nulové sazbě daně z přidané hodnoty. Žádná jiná členská země nemá jednu sazbu daně z přidané hodnoty. A pokud se na ně podíváte, tak většina z nich ze sociálního hlediska uplatňuje jednu až dvě nižší sazby, než je právě ta základní sazba. Čili se tady opět vydáváme směrem, který vůbec není prozkoumaný, vydáváme se směrem, který znamená jednoznačný experiment.

To, co vláda navrhuje v oblasti DPH, zdraží léky, zdraží se potraviny, zdraží se bydlení, zdraží se dodávky tepla, zdraží se sociální a zdravotní služby, povede to ke zdražení knih, povede to také ke zdražení veřejné dopravy. Dotkne se to každého občana v naší zemi. Průměrná rodina se dvěma dětmi zaplatí ročně díky vyšší DPH minimálně 6 tis. korun více na daních.

Co dále vládní koalice v tzv. reformách navrhuje?

Navrhuje zřízení druhého pilíře v rámci důchodového systému. To, co vláda navrhuje, není žádná důchodová reforma. Druhý pilíř neřeší důchodovou situaci 70 až 80 % obyvatel naší země. Je to systém, který je atraktivní pro 10 až 15 % lidí, jejichž příjmy vysoce přesahují průměrný plat.

Návrhy přinášejí krácení podpory ve stavebním spoření, v systému, který se osvědčil, který generuje úspory obyvatel, který generuje investice a který koneckonců podporuje hospodářský růst.

Návrhy přinášejí škrty v sociální oblasti, přinášejí škrty v oblasti nemocenské, zhorší postavení zaměstnanců veřejného sektoru a povedou ke zhoršení postavení zaměstnanců jako takových. Ty takzvané reformy omezí veřejné služby a vytvoří prostor pro jejich privatizaci, to znamená, že veřejné služby budou dražší, a to znamená, že veřejné služby budou méně kvalitní.

Chci jasně říci, že Česká strana sociálně demokratická tyto návrhy při hlasování nepodpoří. My je ani podpořit nemůžeme. Ty návrhy jsou nepromyšlené a neprovázané. Vzpomeňte si, dámy a pánové, co se dělo ve výborech této Poslanecké sněmovny v době, kdy se návrhy projednávaly. Vládní poslanci přinášeli desítky a stovky pozměňovacích návrhů na poslední chvíli. Vzpomeňte si, co se dělo tady na plénu Poslanecké sněmovny, jak nám přistávaly na stole neustále další a další pozměňovací návrhy ze strany vládních poslanců. Takhle nevypadá projednávání promyšlených reforem. Tohle nejsou promyšlené, připravené návrhy, u kterých je zřejmé, k jakým efektům povedou, pokud se mění na poslední chvíli tady na půdě Poslanecké sněmovny.

S těmi reformami, které prosazují pravicové vlády v posledních pěti letech v naší zemi, nemáme dobrou zkušenost. Nečasova vláda, která je tady dnes, příliš často klopýtá o chyby vlády Mirka Topolánka. Chci připomenout zrušení superhrubé mzdy, které prosazuje stejný ministr financí, který superhrubou mzdu v naší zemi zaváděl. Chci připomenout výpadky příjmů ve veřejných rozpočtech, které způsobily minulé daňové změny. Velmi často se tady reformuje něco, co už bylo v minulých letech pravicí reformováno. To znamená, že reformy, které tady byly prosazovány, ve skutečnosti v řadě parametrů byly také chybné.

Ty návrhy, které tady dnes máme a které budeme projednávat i v úterý, nepovedou ke stabilizaci veřejných rozpočtů. Rozhodně nepovedou k udržitelné, dlouhodobě udržitelné stabilizaci veřejných rozpočtů, ale povedou ke zpomalení hospodářského růstu. Po pěti letech vlády pravice roste veřejný dluh. Po pěti letech vlády pravice, když se podíváte na srpnové hospodaření státního rozpočtu, tak je evidentní, že je velký problém dodržovat rozpočtové cíle.

Závažný argument, který máme jako sociální demokraté proti těmto návrhům reforem, je fakt, že ty reformy jsou nespravedlivé. Náklady reforem nejsou spravedlivých způsobem rozděleny na jednotlivé sociální vrstvy v naší společnosti. Dochází k tomu, což je velmi zajímavý paradox těchto reforem, že se v podstatě socializuje deficit státního rozpočtu, ale socializuje se takovým způsobem, že ho zejména zaplatí střední vrstvy a nízkopříjmové skupiny. Vysoce příjmové skupiny do té socializace deficitu nejsou žádným způsobem vtaženy a naopak je snaha neustále snižovat daňové zařízení firem a vyšších příjmových kategorií.

Není v tom návrhu obsaženo progresivní zdanění. To je zásadní chyba, kterou sociální demokracie vládě vyčítá. Právě formou daňové progrese by se umožnilo, aby se na konsolidaci veřejných rozpočtů podíleli skutečně všichni. Nejenom důchodci, nejenom nemocní, nejenom rodiny s dětmi, ale také vyšší příjmové kategorie. Ale žádná daňová progrese v těch vládních návrzích není.

Ty návrhy, tak jak jsou dnes předloženy, vedou k dalšímu rozdělení společnosti, k její další polarizaci a neřeší skutečné problémy, které tady jsou, které tady jsou na trhu práce, které tady jsou u lidí, kteří jsou v předdůchodovém věku, nemohou sehnat práci. Tito lidé nechtějí být na sociálních dávkách, tito lidé chtějí pracovat, ale společnost jim pro to nevytvoří a nevytváří vhodné podmínky. Vy navrhujete a postupujete tak, že vytlačujete velkou část lidí z možnosti, aby jim stát pomohl, ale nevytváříte pro ně alternativu z hlediska jejich aktivního života. To je velká slabina reforem, které navrhujete, a my nesouhlasíme s řešeními, která jsou pro stovky tisíc občanů bezvýchodná, jsou absolutně bezvýchodná. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP