(12.10 hodin)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní je zde faktická poznámka, pan poslanec Pavel Kováčik, potom dvě řádné přihlášky, pan poslanec Votava, pan poslanec Urban. Faktická poznámka pan poslanec Kováčik.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, paní předsedkyně. Paní a pánové, nebudu dlouho zdržovat. Jen považuji za nutné se ohradit proti slovům pana kolegy Ratha o případném členství pana ministra Kalouska v KSČM. Musím zde dosvědčit, že pan ministr Kalousek nikdy neprojevil ani sebemenší zájem o vstup do KSČM, až tak prohnaným lišákem zase není. A dlužno poznamenat, že ani my, KSČM, zřejmě nikdy neprojevíme zájem o členství pana Kalouska v našich řadách. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Nyní pan poslanec Václav Votava, po něm je přihlášen pan poslanec Milan Urban.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, docela mě mrzí negativní stanovisko pana ministra k mému pozměňovacímu návrhu pod bodem C. Ne snad proto, že jsem tento návrh podával já, ale proto, že tento návrh má, řekl bych, širokou podporu zdravotně postižených vozíčkářů. Jistě jste dostali i vy do svých mailových schránek dopis některých vozíčkářů.

Tento návrh je rozpočtově neutrální, nezadává větší nároky na čerpání většího nebo častějšího odpočtu DPH, pouze rozšiřuje určitou nabídku dalších vozidel, některých dělaných na míru, individuálně dělaných pro vozíčkáře, které zvyšují jejich komfort. Ne luxus. Není to tedy o mercedesech, o bavorácích, ale je to o rozšíření nabídky pro zdravotně postižené, především vozíčkáře, tedy pro naše spoluobčany, kteří to mají opravdu ve svém životě těžší, než máme my. A já bych se opravdu hodně přimlouval o to, aby tento pozměňovací návrh prošel. Moc vám děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Nyní pan poslanec Milan Urban.

 

Poslanec Milan Urban: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, možná se mnou budete souhlasit, když si myslím, že firma i stát by se měly řídit chytře. Chytře tak, aby firma prosperovala, ale aby prosperoval i stát. Já teď nechci mluvit o tom, jakým způsobem by měla vláda přispívat ke konkurenceschopnosti, čerpání evropských fondů, podpoře exportu, ale chci na jednom příkladu dokázat, že firmu ani stát neudržíte jen tím, že budete škrtat. Dokonce podle vyjádření premiéra škrtat nějakým tupým nástrojem. Kdyby totiž manažeři státu, tedy vláda, tak jako ve firmě přemýšleli chytře, snažili by se nejenom škrtat, ale také hledat zdroje, tedy vydělávat peníze pro firmu nebo pro stát.

Ten příklad se týká spotřební daně. V roce 2009 se zvýšila dramaticky spotřební daň na naftu a na benzin v České republice. Prokazatelným výsledkem tohoto rozhodnutí je daleko menší výběr na spotřební dani, daleko menší výběr na dani z přidané hodnoty. Existují studie, které podle mého názoru lze těžko zpochybnit, protože jsou to studie např. Vysoké školy ekonomické, které říkají, že kdybychom dostali spotřební daň v České republice, spotřební daň na naftu, na úroveň okolních zemí, tedy Slovenska, Polska, Německa, Rakouska atd., tak by se výběr spotřební daně, resp. daně z přidané hodnoty, v České republice ročně zvýšil zhruba o 7,5 mld. korun.

Vláda podle mého názoru to buď neví, nebo nechce toto opatření z nějakého mně naprosto nepochopitelného důvodu udělat. Co se totiž děje? Tuzemští i zahraniční přepravci tankují mimo Českou republiku, a tedy peníze jdou do rozpočtů jiných zemí, převážně Slovenska, nebo největší část na Slovensko. Kdyby vláda, tedy jakýsi manažerský vrchol tohoto státu, přemýšlela chytře, bude se snažit nejen škrtat, ale i vydělávat. Budeme to muset zkusit za ni. Budeme muset při projednávání státního rozpočtu, resp. státního rozpočtu fondu dopravní infrastruktury, kde je evidentně zřejmé, že celá doprava je podfinancovaná, budeme muset hledat tyto kroky, abychom také přispěli k tomu, že stát získá nějaké prostředky navíc. Vydat se cestou pouze škrtů, to by jistě nepřežila žádná firma. Kdyby se takto chovali manažeři českých firem, tak dnes budeme mít výsledky reálné ekonomiky mnohem horší. Šetřit, restrukturalizovat, hledat úspory, to je nepochybně správná věc, ale vedle toho musím také hledat zdroje, tedy vytvářet prostředky, snažit se o to, aby firma vyráběla a prosperovala.

Pro mě je velkým nepochopením, že Ministerstvo financí, přestože ví o tomto problému, není ochotno na tuto změnu spotřební daně, která přinese velmi zvýšené inkaso zvláště na dani z přidané hodnoty, na tuto změnu přistoupit. Tedy otázka je, jestli se můžeme spolehnout na představenstvo této firmy, které říkáme stát, jestli je opravdu manažersky schopné udržet stát v nějaké dobré kondici. Tím, že budete škrtat, a ještě hloupě, tak já myslím, že dlouhodobou prosperitu zajistit nemůžeme.

Takových příkladů, o kterých jsem dnes mluvil, tedy o té naftě, takových příkladů tady mohu použít ještě dalších deset, ale nechci vás zatěžovat. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců sociální demokracie.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy ve třetím čtení. Pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za debatu. Jenom stručné přihlášky k těm příspěvkům, které dávaly nějaký logický smysl.

Skutečně tím, o čem mluvil pan poslanec Urban, jsme se mnohokrát zabývali na Ministerstvu financí i na expertních skupinách NERVu. Diskusi o tom, jak moc věříme elasticitě spotřební daně u pohonných hmot a zda skutečně ten efekt můžeme, nebo nemůžeme očekávat, bychom mohli vést dlouho. Drtivá většina expertů se kloní k názorům, a já jim dávám za pravdu, že by tento efekt nenastal. Nicméně bylo potřeba se tomu věnovat, a že rozhodování nebylo 10 : 0, je zřejmé.

Panu poslanci Votavovi chci říci, že rozhodně není záměrem krátit zdravotně postižené o možnost vratky z DPH. Koneckonců v tomto případě, o kterém on mluví, se jedná o rozsah zhruba 60 až 100 mil. ročně podle počtu případů, což samozřejmě i v rámci inkasa DPH za celý rok je absolutně marginální číslo. Býváme někdy pod palbou kritiky, že naše reformy nejsou provázané. Důvod je tady přesně ta provázanost. Ve druhém čtení je novela zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením 374, která ruší vyhlášku, na kterou se váš pozměňující návrh odvolává. Až ten návrh bude schválen, jako že předpokládám, že bude schválen, bude nahrazen novou prováděcí vyhláškou, která od 1. 1. 2012 řeší příspěvky na vozidla jiným způsobem. Takže ten důvod, proč s tím nemůžeme souhlasit, je provázanost s jiným reformním zákonem, který prochází Sněmovnou z dílny Ministerstva práce a sociálních věcí a je provázán s DPH. Není to neochota a zdravotně postižení nepřijdou o příspěvek na motorové vozidlo, pouze bude administrován jiným způsobem než vratkou s DPH. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP