(18.00 hodin)
(pokračuje Kalousek)

Smyslem tedy tohoto poslaneckého návrhu bylo touto legislativní úpravou umožnit, aby privatizační příjmy, které jsou pravidelně se opakující, což jsou dividendy, bylo možné zapojit na částečné krytí deficitu důchodového účtu, který se prostě vzhledem k demografickému působení stále rozšiřuje.

Vláda při projednávání tohoto poslaneckého návrhu vyslovila nesouhlas s tímto návrhem ne proto, že by nesouhlasila s tímto hlavním motivem, ale protože ji rozzlobil záměr předkladatelů, aby celá řada jiných titulů, které se týkaly zdravotních investic a investic bůhví do všeho - do domova důchodců - a vždy, když Poslanecká sněmovna zvláště v předvolebním období se rozhodla nějaký nový titul zařadit, tak předkladatelé pokládali za docela rozumné při téhle příležitosti tyto tituly vyčistit, a vládu to rozhněvalo, myslela, domnívala se, že s tím v žádném případě nesouhlasí, a proto s tím vyjádřila nesouhlas. Přestože nemám názor, který odráží usnesení vlády - přiznám se, že je mi to úplně jedno. Zůstanou-li tam tyto tituly, tak tam jako zákonná možnost zůstanou, ovšem pouze jako zákonná možnost, oni na ně stejně žádné peníze nebudou. Takže z mého pohledu je tam zbytečné je nechávat, nicméně pokud tam zůstanou, mohou tam zůstat jako jakási marná naděje v dáli, která nikdy nebude naplněna, protože vás ujišťuji, že tam stejně žádné peníze nebudou, leda snad že byste chtěli souhlasit s prodejem Letiště Ruzyně, ale to jste tvrdili, že s tím nesouhlasíte, tak jeden nikdy neví, jak to s těmi privatizačními příjmy dopadne.

Dovolím si tedy požádat o propuštění do druhého čtení, kde apeluji na to, že to, co je zásadní, je umožnit zapojit dividendy společností se státní účastí do důchodového účtu. Všechny ostatní položky, pokud se je Poslanecká sněmovna rozhodne zrušit, nebo je tam ponechá, je předkladatelům na mou duši jedno a rádi tuto diskusi podrobíme parlamentní debatě.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji a prosím, aby se slova ujal pan zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo, vážená paní místopředsedkyně.

Pane ministře, i když v této chvíli vystupujete spíše jako poslanec a spolupředkladatel projednávané věci, dovolte, abych naplnil nejprve roli zpravodaje, v níž mě zčásti zastoupil už předkladatel sám, neb konstatoval, že vláda s uvedenou předlohou vyslovila nesouhlas. Potud tedy jako zpravodaj konstatuji, že přestože návrh je podán dvěma koaličními poslanci, vláda mající vysoký průnik ve smyslu koaličního potenciálu a členství v jednotlivých stranách vyslovila nesouhlas - mám pocit, že z důvodu, který byl čestně popsán. Jako zpravodaj konstatuji, že považuji za správné nejenom z věcného hlediska, ale i formálního, protože ten návrh má veškeré náležitosti, tak aby byl způsobilý k dalšímu projednání, ale především z důvodu věci samé, aby byl postoupen do druhého čtení a Poslanecká sněmovna ať už na půdě výborů, kterým bude tento sněmovní tisk přikázán, ale i Poslanecká sněmovna jako celek absolvovala debatu, protože to je debata o prioritách, o prioritách, o sdělení, o tom, jakým (způsobem) chce politická reprezentace, která vyšla z voleb, zacházet se zdroji ve společnosti.

Pan kolega Miroslav Kalousek jistým způsobem zlehčil a uvolnil atmosféru projednávání tohoto sněmovního tisku a výhrad, které jsou vysloveny ve stanovisku vlády, tím, že řekl, že je mu v podstatě jedno, jak široká škála, jak velký bude výčet titulů, na které mají být určeny budoucí privatizační výnosy, neb jak on říká, jest to pravdou, stejně na ně nejsou peníze. Na druhou stranu musíme být a znovu setrvávat při vědomí toho, že vláda a Poslanecká sněmovna jako zákonodárný sbor tím, jak dokumenty projednává, a tím také, jak se staví k jejich skutečnému obsahu, svým skutečným rozhodováním, vysílá normotvorné signály, ovlivňuje atmosféru ve společnosti. Já myslím, že není možné přijímat zákony, které budou ve své škále, ve své ambici výčtu toho, na co lze kdykoli v budoucnu používat budoucí privatizační výnosy, ať už jednorázové nebo cyklicky se opakující, plynoucí z dividend, téměř na cokoliv, u vědomí toho, že ty peníze opravdu nejsou, a budou-li tady nějaké, budou výrazně omezeny. To už pomíjím zcela význam takových opatření a takových věcí, kdy v jistých obdobích, obdobích zejména ekonomického růstu, byly některé privatizační výnosy sterilizovány právě proto, aby nepůsobily na posilující kurz koruny a byly ředěnou formou rozpouštěny skrze projekty, společné projekty vlády a České národní banky, do reálné ekonomiky.

Poslanecká sněmovna si jistě zaslouží debatu o této věci. Já otevřeně říkám, že patřím k poslancům, kteří pohlížejí na zdroje plynoucí z těchto zdrojů, nebo z privatizačních výnosů, velmi zdrženlivě, volám po zásadní revizi titulů a velmi zdrženlivém gestu, které má Poslanecká sněmovna vyslat. Myslím, že důchodový účet, případně účet mající nebo vytvářející možnost vládě řešit nějaké nepředvídatelné jevy, havárie, katastrofy, je tak maximálně, maximálně tím, co je možné považovat za oprávněné. Všechny ostatní tituly, jakkoli to bude znít trochu nekolegiálně, považuji za soukromé ambice jednotlivých členů vlády a snahu býti v té ambici, býti v tom odhodlání a v tom zápisu toho, co mohu jako resortní ministr očekávat, stejně silný jako mí kolegové z vlády. Považuji za správné býti velmi zdrženliví a projednat tuto věc v druhém čtení.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Do ní mám jednu písemnou přihlášku a to je přihláška pana poslance Michala Babáka a tomu uděluji slovo.

 

Poslanec Michal Babák: Dobrý den, dámy a pánové, vážená vládo.

V důvodové zprávě návrhu zákona, který podal pan poslanec Kalousek a pan poslanec Benda, je citováno, že ekonomické opodstatnění postupně ztratilo používání privatizačních prostředků pro účely uvedené v ustanovení § 5 odst. 3 písmeno c), kde je mimo jiné bod 5 zákona číslo 178/2005 Sb., neboť jde o náklady, které by už nemusely být hrazeny vůbec, anebo bude-li to nutné, měly by být hrazeny výhradně ze státního rozpočtu. Pod bodem číslo 5 jsou na tomto základě převáděny prostředky z privatizace do fondu dopravní infrastruktury. Ty poté slouží ke krytí mimořádných výdajů, k odstranění škod na dopravní infrastruktuře. Jde o alternativní zdroj příjmů v dikci Ministerstva dopravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP