(9.20 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Návrh na zkrácení lhůty, pokud bude podán, patří do bloku podrobné rozpravy. Nyní otevírám rozpravu obecnou, do které nemám žádnou přihlášku ani písemnou, ani z místa. Nicméně registruji žádost o faktické vystoupení poslankyně Jitky Chalánkové. Je tomu tak? - Ta se přímo lekla, takže asi je to málo místa na lavici. Je to tak.

Do obecné rozpravy se nikdo nehlásí, obecnou rozpravu tedy končím. Otevírám rozpravu podrobnou, do které se hlásí pan předkladatel - navrhovatel.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Paní předsedající, dovoluji si požádat ctěnou Sněmovnu o zkrácení lhůty na 48 hodin.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Ptám se, kdo dál chce vystoupit v podrobné rozpravě. Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu tedy uzavírám. Svolávám naše kolegy a kolegyně, budeme hlasovat o návrhu, tak jak jej předložil pan navrhovatel.

 

Navrhuje, abychom lhůtu pro třetí čtení zkrátili na 48 hodin, a já o tomto jeho návrhu nyní zahajuji hlasování.

Ptám se vás, kdo podporuje tento návrh. Kdo je proti tomuto návrhu?

V hlasování číslo 52 z přihlášených 140 poslanců pro 124, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Lhůta tedy byla zkrácena. Já děkuji panu navrhovateli i panu zpravodaji a končím druhé čtení tohoto návrhu.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu. Tím je

 

34.
Vládní návrh zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu,
a o fluorovaných skleníkových plynech
/sněmovní tisk 445/ - prvé čtení

I tento návrh z pověření vlády uvede pan ministr Chalupa. Já prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych předložil v prvním čtení návrh zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech. Důvodem předložení tohoto zákona je povinnost České republiky, zajistit ochranu ozonové vrstvy vyplývající z Montrealského protokolu o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu. Tento protokol zahrnuje zhruba sto látek, které jsou nebezpečné pro ozonovou vrstvu, a postupně je buď omezuje, nebo zakazuje. Adaptace českého právního řádu je zároveň adaptací na nařízení Evropského parlamentu a Rady o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, které ustoupilo v účinnost 1. ledna 2010.

Předmětem úpravy návrhu zákona jsou následující skutečnosti. Za prvé upravuje látky, které poškozují vrstvu, a zejména potom tzv. regulované látky a f-plyny. V oblasti chlazení a požární ochrany se tyto látky používají ve stejných typech zařízení. Látky, které poškozují ozonovou vrstvu, mají kromě negativního dopadu na ozonové vrstvy také vliv na klimatický systém, což jsou někteří přesvědčeni o tom, že to vede k jeho oteplování, a proto jsou postupně vyřazovány. Za čtvrté - tyto jsou náhradou za látky poškozující ozonovou vrstvu.

Obsah návrhu zákona. Tady musím říci jednu věc, která podle mého názoru, a pevně doufám, že se tak stane, velmi zjednoduší projednávání tohoto návrhu, neboť se nejedná o novou právní úpravu, ale pouze přejímáme obsah poslední velké novely stávajícího zákona o ochraně ovzduší, a představuje tak její kompletní náhradu. Jak víte, následujícím bodem bude návrh zákona o ovzduší, a my jsme se i po vzoru ostatních zemí rozhodli postupovat odděleným způsobem dvou právních úprav. Jednoho, který se týká zde projednávaného bodu látek poškozujících ozonovou vrstvu, a druhého - obecného zákona o ovzduší. Proto se tady navrhuje tento postup. Tedy o novou právní úpravu se nejedná, pouze se přejímá obsah poslední velké úpravy, poslední novely zákona o ovzduší.

Děkuji za pochopení a dovoluji si požádat ctěnou Sněmovnu o projednání a schválení tohoto zákona.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji, pane ministře. Nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Kateřina Konečná.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, paní předsedající. Vážené kolegyně a kolegové, pane ministře, dovolte mi, abych po tom, co pan ministr podle mého názoru seznámil s obsahem novely tohoto zákona - který podle mého názoru jde správným směrem, protože my vlastně jakoby měníme předmět ochrany, dneska jsme ho měli v zákoně o ochraně ovzduší jako jeden, v tuhle chvíli vlastně budeme rozlišovat to, kde se jedná o ochranu vnějšího ovzduší, to znamená toho, co dýcháme, zatímco v případě ozonové vrstvy se nám jedná o vrstvy atmosféry, které mají dopad zejména na klima, to znamená, jedná se o jiný předmět ochrany. Já si myslím, že jdeme správným směrem.

Jediné, na co bych možná upozornila, je trošku obava z toho, že my máme návrh účinnosti tohoto zákona daný stejně, jako bude datum účinnosti nového zákona o ochraně ovzduší, to znamená 1. 7. 2012. Na druhou stranu kdyby se nám náhodou - a já nepředjímám, nepřála bych si to - nepovedlo uvést v život novelu zákona o ochraně ovzduší, tak by tento zákon vlastně jakoby dubloval zákon, který by ještě platil, ten starý. Takže možná legislativně se s tím budeme muset vypořádat tak, aby opravdu oba dva tyto zákony, které nyní budeme projednávat, vstoupily v platnost v jeden čas. Protože jinak bychom zavedli správní chaos.

Jediná věc, o které vás jako zpravodajka musím informovat, je samozřejmě to, že jsem celý návrh zákona konzultovala s dotčenými subjekty a mohu potvrdit, že tak jak je napsáno v důvodové zprávě, protože se to týká jednoho jediného odvětví, to je Svazu chladicí a klimatizační techniky, tak tento svaz, kterého se tento zákon přímo dotýká, nemá s tímto zákonem problém, konzultoval ho, a já si myslím, že nám nezbývá nic jiného, než navrhnout jeho postoupení do druhého čtení a přikázání výboru pro životní prostředí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Děkuji. Otevírám obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou přihlášku a nevidím nikoho, že by se do této rozpravy hlásil. Končím obecnou rozpravu.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro životní prostředí. Já se vás nyní ptám, zda někdo navrhuje ještě další výbor. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování.

 

Budeme hlasovat o tom, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro životní prostředí.

O tomto návrhu zahajuji hlasování a ptám se vás, kdo je pro. Kdo je proti?

V hlasování číslo 53 z přihlášených 153 poslanců pro 137, proti 1. Návrh byl přijat.

 

Přikázání k výboru proběhlo úspěšně. Děkuji panu navrhovateli i paní zpravodajce.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu. Tím je

 

35.
Vládní návrh zákona o ochraně ovzduší
/sněmovní tisk 449/ - prvé čtení

I tento návrh z pověření vlády uvede pan ministr Chalupa.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Vážená paní místopředsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, dovolte mi, abych předložil zákon, který z té šestice návrhů, které dnes dopoledne mám tu čest Poslanecké sněmovně předkládat, je podle mého názoru nepochybně zcela nejdůležitější.

Dovoluji si také předložit návrh, který je výsledkem mnoha let práce na Ministerstvu životního prostředí ve spolupráci s celou řadou poslanců napříč politickým spektrem, ve spolupráci s regionálními politiky, zástupci měst a obcí, protože je pravděpodobně o nejsložitějším problému, který v oblasti životního prostředí máme, a to je stav ovzduší. Není přitom žádným tajemstvím, že ta situace je nejsložitější v moravskoslezském regionu a že v moravskoslezském regionu je ustavena i pracovní skupina primátorů, hejtmana a Ministerstva životního prostředí, která mimo jiné vede diskusi právě nad tím zákonem, nad jeho praktickými dopady pro problematiku životního prostředí.

Zákon o ovzduší, resp. novela, která mu předcházela z pera poslanců moravskoslezského regionu, už trochu otevřela debatu na toto téma na půdě Poslanecké sněmovny třemi opatřeními a dovolte mi, abych teď v krátkosti uvedl opatření, která jsou navržena v této nové komplexní novele zákona o ovzduší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP