(15.10 hodin)
(pokračuje Hulinský)

Nevyloučil ani ještě horší vývoj a přiznal, že jeho úřad chystá i pesimistický a katastrofický scénář pro případ nulového růstu, či dokonce poklesu hrubého domácího produktu. Přesto by měl být zákon o státním rozpočtu dle přání pana ministra schválen tak, jak byl navržen, tedy s předpokládaným růstem hrubého domácího produktu o 2,5 %, nikoli jen o 1 %, jak předpokládá nejčerstvější odhad. Ač jsem řekl nejčerstvější, troufám si tu čerstvost zpochybnit. Onen pesimističtější vývoj ekonomičtí odborníci avizovali již v srpnu, a jak jsem již zmínil, Praha s ním od té doby také pracuje. Proč to objevilo Ministerstvo financí až nyní? Přece proto, aby případné přepracování návrhu zákona o státním rozpočtu již se nestihlo. Abychom byli v průběhu následujícího roku pod tlakem a v případě negativního vývoje aby tedy mělo Ministerstvo financí mnohem volnější ruce při hledání nových příjmových možností státního rozpočtu.

Jako poslanec zvolený v hlavním městě Praze mám k návrhu i některé další zásadní výhrady. Návrh v sobě obsahuje principy zakotvené již do rozpočtu pro rok 2011. Mám tím na mysli krácení příspěvku na výkon státní správy pro hlavní město Prahu o 17,6 %. Jsem si vědom toho, že je nutné šetřit všude, ale nelze jít cestou špatné platební morálky.

Návrh účelově zneužívá souběžné postavení hlavního města Prahy jako kraje a obce. Ona účelovost spočívá v tom, že se použije právě to postavení - kraj či obec - které je zrovna v dané chvíli pro město nevýhodnější, a použije se pro případný propočet. Na tento problém jsem upozorňoval bezvýsledně již minulý rok.

Dalším zásadním problémem, respektive významným dopadem na rozpočet hlavního města Prahy, je výrazné snížení rozpočtových prostředků pro Státní fond dopravní infrastruktury. Zjednodušeně řečeno, z tohoto fondu získává Praha každoročně významné finanční prostředky na údržbu a výstavbu z rozpočtu města budovaných komunikací neúměrně zatěžovaných průjezdem automobilů ze všech světových stran díky neexistenci pražského okruhu. V souvisejícím zákoně o rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je pro hlavní město Prahu navrženo 100 milionů Kč. Částka naprosto nezohledňující městem skutečně vynakládané prostředky. Takže opět budeme hlasovat - a projednávat - o státním rozpočtu stojícím na hliněných nohou a vlastně jen čekat, jak to asi dopadne.

Čekat budou i ostatní ministři této vlády, kterým resort Ministerstva financí přislíbil určité finanční prostředky, a ukazuje se, že by mohly být i tyto prostředky pouze fiktivní. Brzy jim je totiž zase nejspíš vezme. Ostatně už se to tak nedávno v minulosti i udělalo. Pro Ministerstvo financí je to jednoduché řešení. Pokud se finanční situace státu zhorší, prostě něco se škrtne. Třeba nějaký ten zbytečný výdaj v sociální oblasti, občané přece vydrží všechno.

Občané nevydrží všechno a já bych rád, aby si to vládní koalice už konečně uvědomila. Třeba i další zvýšení daně z přidané hodnoty, které Ministerstvo financí nabízí jako další možnost zvýšení propadu daňových výnosů. I drobní podnikatelé si v České republice dle pana ministra financí patrně žijí nad poměry, a je tedy možné sáhnout i do jejich kapes.

Bojím se, že návrh státního rozpočtu na rok 2012 nevede ke stabilizaci veřejných rozpočtů, ale že je zaměřen proti drtivé většině občanů této země. Vážené dámy a pánové, myslím si, že předložený návrh rozpočtu není návrhem, o kterém bychom měli jednat.

 

Místopředsedkyně PSP Vlasta Parkanová: Takto ukončil svoje vystoupení pan poslanec Hulinský. Nyní na něj naváže pan poslanec Karel Černý. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Černý: Děkuji za slovo. Paní místopředsedkyně, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, v uplynulých týdnech jsme se všichni mohli seznámit s rozhodnutím vlády, která stanovuje nejen návrh státního rozpočtu na rok 2012, ale také rozpočtový výhled na další léta. Podle tohoto návrhu z dílny koalice ODS, TOP 09 a Věcí veřejných by rozpočet Ministerstva vnitra měl oproti letošnímu roku poklesnout každoročně o dalších 7 miliard Kč. To samozřejmě navazuje na pokles rozpočtu Ministerstva vnitra z roku 2010 na letošní rok 2011 o 8 miliard Kč. A to je třeba připomenout, že již nyní, tedy na přelomu října a listopadu, mají Ministerstvo vnitra, Policie České republiky a Hasičský záchranný sbor České republiky velké potíže, když velmi těžko vycházejí s prostředky, které mají k dispozici. V některých případech se to řeší vnitřním dluhem, který vzrůstá tím, že se neinvestuje. V jiných případech se krátí nejen platy, ale také například peníze na provoz techniky.

Nedá se jinak, než konstatovat fakt, že rozpočtová situace resortu vnitra je už teď katastrofální a je třeba hovořit o tom, jak má být řešena v letech 2013-2014, pokud dojde k dalším poklesům. Je třeba hovořit o tom i na půdě Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky. Je proto velmi smutné, že ODS, TOP 09 a Věci veřejné opakovaně nechtějí o tomto tématu v Parlamentu hovořit a blokují zařazení tak závažného bodu na pořad jednání Sněmovny.

Protože už není kde brát, už není kde škrtat - investice ani z financí na provoz, hrozí propouštění příslušníků Hasičského záchranného sboru. To logicky povede k tomu, že nebude dostatek hasičů, kteří by mohli vykonávat službu ve stanicích, a počet stanic Hasičského záchranného sboru se prudce zmenší. To znamená, že se dostaneme na úroveň 70. let, kdy hasičská stanice byla v zásadě jen v okresním městě s několika málo výjimkami. A přitom počet požárů se od 70. let zvýšil více než dvakrát a požáry jsou pouze jednou pětinou činnosti Hasičského záchranného sboru.

Žádali jsme opakovaně o informace jak pana ministra vnitra, tak pana ministra financí, ale i pana předsedu vlády. Žádali jsme, aby tady, na tomto místě jasně řekli, a teď budu citovat sociálně demokratického stínového ministra vnitra Jaromíra Tejce - jestli je to pravda, jestli s takovýmto výhledem se počítá, nebo zda to pravda není a budou garantovat, že dojde ke změnám příslušných usnesení vlády. Je to důležité, protože řada lidí chce vědět, že hasiči se k nim dostanou včas. Pokud by došlo ke katastrofickému scénáři, který je teď předvídán díky rozpočtu, který je plánován, tak by mohlo dojít i k nárůstu dojezdu například z 10 na 30 minut, a to by mohlo mít fatální následky. Tolik citace.

Sociální demokracie je ochotna bavit se o tom, kde prostředky vzít. Bavit se o zákonu, který by uložil pojišťovnám povinnost platit určité procento ze svého zisku na investice do Hasičského záchranného sboru a do Sboru dobrovolných hasičů. Podobný návrh byl v loňském roce předložen zastupitelstvem Pardubického kraje jako sněmovní tisk č. 113 a druhý zastupitelstvem Středočeského kraje jako tisk 146. Základní myšlenkou navrhované právní úpravy je zajištění vícezdrojového financování hasičských jednotek, tedy jednotek Hasičského záchranného sboru České republiky i jednotek sboru dobrovolných hasičů z části pojistného na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, takzvaného povinného ručení. To bylo zvoleno zejména z důvodu, že povinnost uzavřít povinné ručení je dána zákonem, tudíž každý provozovatel motorového vozidla má povinnost toto pojištění platit. Dalším důvodem byla skutečnost, že značná část činnosti jednotek požární ochrany spočívá v zásazích u dopravních nehod.

Dle navrhované úpravy by pojišťovna podnikající v České republice měla povinnost odvést 4 % z vybraného pojistného z povinného ručení na zvláštní účet spravovaný Ministerstvem vnitra. Ministerstvo vnitra by mělo jednu polovinu prostředků uložených na tomto účtu přerozdělit jednotlivým hasičským záchranným sborům krajů na úhradu nákladů na obnovu technologického parku a jeho dovybavování. Druhá polovina vybraných prostředků by měla být rozdělena podle stanoveného klíče mezi jednotlivé kraje, které tyto prostředky přerozdělí obcím zřizujícím jednotky dobrovolných hasičů. Podle navrhovatelů by mělo dojít k přerozdělení téměř jedné miliardy korun ročně na činnost hasičských jednotek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP