(17.50 hodin)
(pokračuje Tejc)

Podle mého názoru jsou to tak katastrofální čísla, že snad ani není možné uvěřit tomu, že by pan ministr Kalousek a další členové vlády toto mysleli vážně. Já se přiznám, že nechápu pana ministra vnitra Kubiceho, že není ochoten se vůbec bavit o tomto výhledu, že jej ignoruje a možná spoléhá na to, že v roce 2014 už nebude ministrem, že už poté nebude potřeba, aby fungovaly hasičské stanice ve většině měst a hasiči a policisté zachraňovali lidem životy.

Pokud se týká policie, tak Radek John a další nesplnili svůj slib, když říkali, že v tom příštím roce dojde k navýšení prostředků. K navýšení prostředků dochází jen o přibližně 2,5 miliardy a z toho drtivá většina té částky směřuje pouze do rozpočtu vnitra na úhradu dluhů, které vznikly v minulosti především v době, kdy se spouštěla informatika a šéfem resortu byl Ivan Langer. To tedy znamená, že ani policie nebude ušetřena ještě větší krize, než kterou prožívá dnes. Nemá smysl tady sdělovat poznatky z jednotlivých služeben, z jednotlivých obcí, kde policisté mají přiděleno množství paliva pro svá vozidla na 15 km denně. Není to proto, že by snad jezdili nadmíru, ale pokud musí vyjet k nějakému případu, v zásadě nemají pohonné hmoty ani na to. A to myslím, že může mít vážné následky.

Vážné následky proto, že budeme-li nadále krátit prostředky pro policii, bude to znamenat tedy i odchod policistů. Plánovaný stav v roce 2004-2005, před diskusemi o možném snížení počtu policistů, byl 47 tisíc. Analýza Policejního prezidia jasně hovoří o tom, že minimální počet policistů, tak abychom byli schopni zachovat činnost policie jako sboru a schopni čelit kriminalitě, je 40 300 policistů. Bohužel ty současné škrty a to, že v rozpočtu budou chybět peníze i v příštím roce bude s velkou pravděpodobností znamenat, že se počet policistů sníží na 39, možná 38, možná také 37 tisíc v těch nejbližších letech. A to i podle policejního prezidenta může mít vážné dopady na kriminalitu.

Nechci odbíhat od tématu, když se bavíme o rozpočtu. Na druhé straně je evidentní, že čísla hovoří o tom, že kriminalita po mnoha letech, kdy klesala, již nestagnuje nebo neklesá, ale naopak roste. Roste násilná, ale roste i majetková kriminalita. (Výpadek údajů na světelné tabuli.)

To nehorší, co se děje, je především nárůst agresivity některých pachatelů, a pokud policie bude oslabena, pokud policie bude mít méně policistů, bude to znamenat jediné. Bude to znamenat, že preventivní činnost policie bude naprosto destruována a možná - s velkou pravděpodobností hraničící s jistotou - bude omezena policie i při vyšetřování trestných činů. Častokrát je bude jenom evidovat.

Už teď stoupá razantním způsobem kriminalita, jako jsou krádeže, vloupání do aut, vloupání do rekreačních objektů, bytů a domů. To je kriminalita, která trápí všechny spořádané občany. Je evidentní, že dojde-li k propouštění policistů, bude to mít následků samozřejmě více. Od rušení policejních služeben v menších obcích až po prodloužení doby dojezdu na místo trestného činu, ale i dopravní nehody. Bude to mít dopady na zvýšení majetkové a násilné kriminality a samozřejmě i zhoršení objasněnosti trestné činnosti.

Problém je, a na to jsem již upozornil ve svém vystoupení, že odchody policistů ještě nemusí automaticky znamenat úsporu rozpočtu. Právě proto, že některá činnost bude nahrazována takzvaným outsourcingem, objednávkami policie někde jinde, u takzvaných smluvních partnerů, a já si velmi dobře pamatuji, jak tady z tohoto místa Ivan Langer obhajoval, a na výboru pro obranu a bezpečnost, takové projekty jako pronájem lázní firmě Temparano anebo jak Ivan Langer, a poukazoval na to koneckonců i Radek John, "výhodně", jeho resort pronajal prádelny, respektive praní prádla pro policii. Na všech těchto kauzách rozhodně ministerstvo neušetřilo, ale prodělalo.

Ten problém s propouštěním policistů je ještě ten, že ti, kteří odcházejí po odsloužené době, získávají výsluhy. Já jsem přesvědčen, že státní rozpočet nejenže přijde o kvalitní policisty, kteří jsou schopni vyšetřovat trestnou činnost, ale bude platit výsluhy těm, kteří budou pracovat pro někoho jiného, a mnohdy dokonce proti státu. Tato politika podle mého názoru správná rozhodně není.

Pan premiér Nečas několikrát v médiích zmínil, že je znepokojen odchody elitních policistů, kteří se podílejí na vyšetřování nejzávažnějších korupčních kauz nedávné doby. Je mi s podivem, že mohl hlasovat pro tento rozpočet, protože tento rozpočet bude znamenat, že se odchody elitních policistů budou opakovat spíše častěji než dříve.

Pokud chce policie přežít i v tom příštím roce alespoň v tom stavu, v jakém je nyní, a ten stav není ideální a rozhodně na něj nelze pohlížet růžovými brýlemi, pak by podle mého názoru měl být rozpočet pro rok 2012 navýšen alespoň o 3 miliardy na 30 miliard Kč, přičemž v tomto roce je to zhruba 29 miliard. Tato úroveň by podle mého názoru měla být garantována i v těch příštích přinejmenším dvou letech.

Policie musí reagovat na změny v rozpočtu velmi razantně. Já se jí samozřejmě nedivím a nedivím se policejnímu prezidentovi, že z toho má těžkou hlavu, právě proto, že onen pokles výdajů z roku 2010 na rok 2011 znamenal, že náklady na jednoho policistu, tedy například na pohonné hmoty, vybavení, kanceláře a všechny prostředky, které potřebují k vyšetřování trestné činnosti, klesly z 33 tisíc na 12,5 tisíce na rok. To je prostě pokles, který není normální. To je pokles, který není možné jen tak přejít a tvářit se, že vše bude fungovat stejně jako v minulosti. Má to dopady samozřejmě na trestní řízení, protože se snižují neuvěřitelným způsobem i náklady na znalečné, náklady na testy DNA, a je logické, že to jsou právě věci, které slouží k usvědčování pachatelů závažné trestné činnosti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP