(19.10 hodin)
(pokračuje Opálka)

A když vezmete v úvahu situaci nízkopříjmových spoluobčanů, jejich stále se zvyšující výdaje na léčení včetně poplatků v nemocnici, a přitom třeba mají v péči děti, musí platit nájem a další náklady, pak to je opravdu asociální krok. A pokud se do této svízelné situace dostanete při plnění úkolů celospolečenského zájmu jako dobrovolný hasič, pak je tato situace ne společenským oceněním, ale trestem. Ani příslib pana ministra, že tento problém bude Ministerstvo práce a sociálních věcí řešit, který zde na tento mikrofon pronesl, nebyl do předložené materie zapracován.

Jinak podporuji ochranný prvek potenciálních opatření v nemocenském pojištění osob samostatně výdělečně činných, čili vyloučení zpětné účasti na nemocenském pojištění a vyžadování čekací doby třech měsíců ve všech případech. Původně totiž šlo o značné zneužívání nemocenských dávek a bylo nemálo vychytralých ne zaměstnanců, ale podnikatelů.

Dále zákon o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti snižuje oproti předchozí předloze vyměřovací základ pro výpočet dávek a sazby pro odvody. Ruší padesátiprocentní refundaci Českou správou sociálního zabezpečení zaměstnavatelům z vyplácené náhrady mzdy, avšak mimo ty, kteří budou dobrovolně platit vyšší pojistné vzhledem k zaměstnávání většího počtu osob se zdravotním postižením. Dobrovolné ponechání úpravy ve vztahu k možnosti odečtu poloviny náhrady mzdy poskytnuté za dobu dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény u zaměstnavatelů se zdravotním postižením si zasluhuje naši podporu. Zaměstnavatelé si jistě už sami spočítali, co je pro tu kterou firmu výhodnější a je správné, že zákon umožňuje volbu. Zachovat sazbu pro odvod pojistného na sociální zabezpečení pro zaměstnavatele ve výši 25 % si rovněž zaslouží podporu, ale zejména v případě trvalého opatření, což navrženo není. Jde přece jen o 10 mld. korun pro státní rozpočet ročně. Nevidím však žádný důvod pro to, aby se do tohoto systému tzv. připojištění mohli i nadále přihlásit pouze zaměstnavatelé zaměstnávající nejvýše 25 zaměstnanců zdravotně postižených. Proč toto snížení už neplatí od 50 zaměstnanců?

Zachování existence maximálního vyměřovacího základu pro pojistné na nemocenské pojištění u osob samostatně výdělečně činných a zahraničních zaměstnanců odstraňuje spekulativní navýšení a stává se ochranným prvkem proti zneužití. Proto i tento návrh považuji za podporyhodný, neboť by měla být pro všechny poplatníky sazba stejná.

Dále zachování vazby vyměřovacího základu pro pojistné na důchodové pojištění na vyměřovací základ pro pojistné na nemocenské pojištění je rovněž podporyhodný ochranný prvek. Kladu si jen otázku, zda nešlo v případě předchozího stavu o prolobbovaný tunel.

K zákoníku práce zejména. Zavádí se povinnost uzavírat dohody o provedení práce písemně, avšak bez stanovení povinné písemné evidence pracovní doby. Jde o nedostatečné opatření. Dále upravuje konfliktně platové tarify. U zachování přechodného prodloužení období, v němž při dočasné pracovní neschopnosti nebo karanténně nejsou pojištěnci zabezpečeni z nemocenského pojištění, nýbrž formou náhrady mzdy, platu nebo odměny z dohody o pracovní činnosti, popř. sníženým platem nebo sníženou odměnou poskytovanou zaměstnavateli, platí totéž, co jsem uvedl v této souvislosti u zákona o nemocenském pojištění. Při posílení a zvýšení účinnosti kontrolní činnosti zaměřené na zneužívání dohod o provedení práce je ale problém. Sice se nám při kontrole konečně vyjasní, kdo je v práci takzvaně načerno a kdo má písemnou dohodu, ale pokud bude chybět i písemná evidence o nástupu a ukončení práce, pak jsme tam, kde jsme vlastně byli před tímto opatřením. Jak totiž kontrola zjistí, zda pracující podle domluvy za odměnu je chráněn i pracovním právem, pracuje, anebo zrovna pracuje načerno, bez evidence? Toto je polovičaté řešení a znovu upozorňuji, že zřejmě úmyslně polovičaté, neboť lze z něj takzvaně utíkat. Přitom rozsah práce na dohody vláda chce zdvojnásobit. Dojde tak i k navýšení výpadku z výběru pojistného. Černá práce totiž je osvobozena, v uvozovkách, od daní i od pojistných plateb.

Rozhodně jsem proti opatření v oblasti odměňování zaměstnanců formou tzv. zpružnění. Údajné zjednodušení podmínek pro zvláštní způsob určení platového tarifu má i v dalších letech umožnit realizaci úsporných opatření těm zaměstnavatelům, kteří nemohou zajistit úspory snížením počtu zaměstnanců a kteří zároveň nemohou v důsledku snížení objemu prostředků na platy nadále poskytovat zaměstnancům platy ve výši, která jim přísluší. To znamená, za méně peněz stejně, či dokonce více práce. Ale přitom k zajištění proklamované konkurenceschopnosti zaměstnavatelů na trhu práce ve veřejných službách a správě a k ocenění nejsložitější práce ve veřejných službách a správě vykonávané výjimečně schopnými odborníky se navrhuje zachovat nově zavedený platový institut smluvní plat či odměna. O tom už média přinesla řadu a řadu zajímavých kauz a také jsme se k tomu dostali při interpelacích, jak se na ministerstvech rozdělují peníze. Jde totiž o obrovskou individuální pravomoc. Jde o podporu subjektivismu, která je v podstatě skrývána, a až vyplave celá na povrch, tak se ukáže, kolik těch nepostradatelných odborníků vlastně vůbec máme. Vážené kolegyně a kolegové, vysocí či oblíbení státní úředníci a poradci již dávno ve svých příjmech přeskočili platy nás zákonodárců. Předložená změna tyto rozdíly ještě více a více zvětšuje. Ptám se: Vám to opravdu vůbec nevadí?

Ale raději k zákonu o státní sociální podpoře. V podstatě ruší sociální příplatek, omezuje výplatu porodného z obecného nároku na nárok jen při prvém živě narozeném dítěti či dětech, avšak omezeně v závislosti na výši příjmů domácnosti. Snižuje rodičovský příspěvek už od 9. měsíce. Podotýkám, že dříve docházelo ke snížení až po 21 měsících. Snižují se celkové vyplácené částky u čtyřleté varianty rodičovského příspěvku změnou termínu provedení volby režimu čerpání. Jako účel tohoto opatření je deklarována podpora zapojení rodičů na trhu práce. No! V době vysoké nezaměstnanosti poněkud zvláštní návrh řešení. Výhodný je tedy pouze pro vybrané profesní obory, jako je management, finančnictví, advokacie, soudnictví, státní zastupitelství, lékařství, ale i ústavní instituce. Hlavní je úspora státních financí při čerpání delších rodičovských dovolených. Prorodinná politika a citová výchova dětí je v tomto případě druhořadou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP