(10.50 hodin)
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Také děkuji. S další faktickou je přihlášen pan poslanec Bohuslav Sobotka. Prosím, máte slovo.
Poslanec Bohuslav Sobotka: Děkuji. Já musím říct, že mě velmi mrzí, že se pan ministr Drábek v rámci naší věcné korektní debaty, kterou se tady nyní snažíme vést, a já jsem si vzal velmi k srdci vyjádření pana poslance Doktora, tak se vůbec nevyjádřil k tomu, na co já jsem se ptal. Já jsem se ptal přece na to, jestli valorizace důchodů, která bude přes 170 korun v průměru měsíčně v příštím roce, pokryje zvýšené náklady domácností důchodců - je přece známo, že ty náklady se budou pohybovat vyšší měsíčně o 300 až 400 korun -, a ptal jsem se, jestli tahle valorizace důchodů v průměru 170 korun měsíčně pokryje návrh Ministerstva práce a sociálních věcí, aby senioři, kteří žijí v domovech důchodců a penzionech a jsou chráněni maximálně sazbou, kterou platí za ubytování a stravu, tak jestli to zvýšení o 930 korun měsíčně je vůbec možné pokrýt valorizací 170 korun měsíčně. Mně to připadá jako úplně nesmyslná protichůdná politika Ministerstva práce a sociálních věcí. A přece není možné se chlubit tím, že vláda si sebrala právo valorizovat nad rámec vývoje mezd a inflace, protože se můžeme dostat do situace, jako je právě tato, kdy mzdy nerostou, reálné mzdy stagnují i v důsledku politiky vlády a ceny v příštím roce porostou v důsledku zvýšení DPH a ta kompenzace přijde až za rok. To znamená vy valorizujete důchody od 1. ledna, celý rok budou důchodci platit vyšší náklady spojené s vašimi reformami, dražší potraviny, dražší léky, dražší vodné a stočné, dražší veřejná doprava, dražší poplatky za pobyt v nemocnici, vyšší spoluúčast pacienta, a vy to budete kompenzovat až za rok a navrhujete opatření, která povedou k dalším a dalším výdajům pro tyto domácnosti. A myslím si, že by pan ministr měl vysvětlit každému seniorovi, který bydlí v domově důchodců, kde vezme těch skoro 1000 korun měsíčně navíc, které po něm budou chtít, aby zaplatil pobyt.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Pane poslanče, omlouvám se, vypršel váš čas. Děkuji. Zdá se, že jsme vyčerpali všechny faktické poznámky. Pan ministr Drábek se hlásí, prosím, pane ministře. Pane ministře, s faktickou nebo - s faktickou, pouštím vám tedy stopky.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Jaromír Drábek S faktickou. Jenom krátká odpověď vysvětlit tomu, kdo neví, jak probíhá valorizace důchodů. Valorizace důchodů probíhá tak, že se každý rok spočítá inflace, každý rok se spočítá nárůst průměrné mzdy. Podle toho jednoduchým matematickým vzorcem se spočítá valorizace. Probíhá to tak každý rok. Valorizace se vždy dělá ze zpětných čísel. Každý rok se zvyšují důchody. Není tady možné mluvit o nějaké kompenzaci dopředu, protože přece ta valorizace je každý rok k 1. lednu. Teda každý rok se důchody zvyšují. I letos se budou důchody zvyšovat.
Místopředsedkyně PSP Kateřina Klasnová: Děkuji. Zdá se, že už se nikdo další nehlásí, můžeme vstoupit do naší přerušené diskuze, kterou jsme vedli.
Sloučená rozprava k bodům 87 až 100
Než dám slovo panu poslanci Petru Branému, přihlásil se o slovo zpravodaj sněmovního tisku 410, bod 88, pan poslanec Seďa, kterému uděluji slovo. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Antonín Seďa: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, jako zpravodaj ke sněmovnímu tisku číslo 410/3, to je k bodu 88, což je novela zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů a o změně souvisejících zákonů, jsem se přihlásil do rozpravy, protože je sloučená rozprava.
Dovolte mi ještě v úvodu dvě věci a dvě omluvy. Tou první - já si myslím, že tak jako já, tak také vy, kolegyně a kolegové, si dovedete určitě představit dnešek i zítřek strávený jinak, zřejmě s rodinami, proto bych se chtěl omluvit všem zaměstnancům Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR a všem pracovníkům ochranné služby Parlamentu ČR za to, že tady zřejmě o víkendu budou muset pracovat. A jak řekl pan předseda Sobotka, předseda sociální demokracie, nebyla to sociální demokracie ani já, kteří chtěli jednat o víkendu, kteří hlasovali nebo chtěli jednat po sedmé, jednadvacáté hodině či po půlnoci. Druhou omluvu - je to pro kolegyně a kolegy, které jsem předběhl, kteří byli řádně přihlášeni.
Nyní mi dovolte k mojí zpravodajské zprávě.
Vážení členové vlády, vážené kolegyně a kolegové, přesto, či právě proto, že návrh zákona o Generální inspekci bezpečnostních sborů nejprve prošel Poslaneckou sněmovnou a nyní se nám vrátil ze Senátu k projednání, dovolte mi několik poznámek.
Za prvé - souhlasím s vládou, že trestná činnost příslušníků bezpečnostních sborů je společensky velmi závažná a pro transparentní vyšetřování je nutná nezávislost inspekce. Tak jako v prvním čtení na půdě Sněmovny musím konstatovat, že výhodou navrhovaného řešení je úplná organizační a personální nezávislost inspekčního orgánu na jednotlivých ministerstvech a dotčených bezpečnostních sborech a také sjednocení kontroly. Nevýhodou však je, že jde o organizačně, legislativně a zejména ekonomicky náročný krok, který si vyžádá nejen nárůst zaměstnanců, ale navíc cca 100 milionů korun ročně ze státního rozpočtu.
Pro mě osobně je vážným problémem přechod ze současného zaběhlého stavu do stavu nového. Tím ovšem nechci říci, že mě současný stav jednotlivých inspekcí vyhovuje či že jsem s jejich činností spokojen. Vláda hovoří o současném stavu jako o stavu neuspokojivém, s čímž mohu souhlasit. Na druhou stranu v případě nečinnosti či špatné činnosti nově vzniklé generální inspekce nebude trestná činnost bezpečnostních sborů odhalována a trestána. Což nikdo z nás nemůže vyloučit. To, že zůstane neřešena problematika zajištění nezávislosti stíhání trestné činnosti příslušníků dotčených bezpečnostních sborů, by v tomto případě bylo spíše podružnou záležitostí. A poslední příklady propojení kriminální činnosti s orgány činnými v trestním řízení to pouze potvrzují.
Vážené poslankyně, vážení poslanci, vlastní kontrolu inspekce včetně kontroly použití odposlechu a záznamu telekomunikačního provozu a použití sledování osob a věcí podle trestního řádu má vykonávat Poslanecká sněmovna, která k tomu účelu bude zřizovat kontrolní orgán. Kontrolní orgán se skládá z poslanců určených Poslaneckou sněmovnou, ovšem vládní návrh, a já už jsem se o tom zmiňoval v prvém čtení, však v tomto duchu nemění jednací řád Poslanecké sněmovny. Je také otázkou, zda nevytvořit jeden velký kontrolní orgán Poslanecké sněmovny, který by se zabýval činností ozbrojených sborů. Vládní návrh totiž opomněl uvést v důvodové zprávě nárůst nákladů souvisejících právě s vytvořením tohoto nového kontrolního orgánu.
Vážení členové vlády, vážené kolegyně, vážení kolegové, přestože návrh deklaruje, že působnost generální inspekce by se neměla vztahovat na vyšetřování trestné činnosti vlastních inspektorů a zaměstnanců, samotný vládní návrh řeší prověřování svých příslušníků zvláštním vnitřním oddělením generální inspekce. Proto se chci opětovně zeptat, tak jako jsem s ptal v prvním čtení, zda činnost tohoto oddělení bude kontrolovat nově vzniklý kontrolní orgán Poslanecké sněmovny.
Nyní mi dovolte pár poznámek k návrhu zákona vrácenému Senátem. První návrh nastavuje kvalifikační podmínky, kdy ředitel generální inspekce musí mít vysokoškolské právnické vzdělání a studijní obor podle ustanovení vysokoškolského zákona. Zároveň se doplňuje podmínka vyžadující, aby funkci ředitele generální inspekce nezastávala osoba, která je nebo v předchozích pěti letech byla příslušníkem nebo zaměstnancem bezpečnostního sboru, tj. Policie ČR, Vězeňské služby ČR nebo Celní správy ČR. Tím se má zabránit nežádoucímu personálnímu propojení kontrolujících a kontrolovaných osob. Pro nezávislost nově zřizované Generální inspekce bezpečnostních sborů je i nezávislost na lidech z Policejního prezídia Policie ČR či z vedení Ministerstva vnitra ČR důležitá. ***