(18.40 hodin)
(pokračuje Ploc)

Moje první připomínka k tomuto návrhu zákona je ta, že vláda navrhuje zrušit po deset let existující a naprosto funkční systém a nahradit ho systémem centralizovaným. Jedná se o nesystémové vytržení části státní správy ze smíšeného modelu veřejné správy. Zanikne systém, na který jsou občané léta zvyklí, a dojde ke zhoršení dostupnosti služeb. Tento zákon má v sobě obrovský potenciál vyvolat velký chaos na pracovním trhu, a tím znemožnit účinnou politiku zaměstnanosti České republiky. Vezmeme-li v úvahu, že v rámci sociální reformy ztratí města a obce stávající pravomoc v oblasti výplaty nepojistných sociálních dávek v přenesené působnosti na úkor Úřadu práce České republiky, můžeme očekávat další propad v politice zaměstnanosti České republiky. Tím dojde do značné míry k oddělení výplaty těchto dávek a další sociální práce, kterou obce provádějí. Dobrá znalost místního prostředí vedla k efektivní kontrole vyplácených dávek, ale tímto návrhem zákona se prohlubuje vzdálenost mezi rozhodujícím úředníkem a občanem a zvětšuje prostor pro zneužití dávky. Tím obce ztrácejí možnost efektivně řešit sociální problémy a z úřadů práce se stanou jakási výplatní místa sociálních dávek na úkor toho, aby úřady práce aktivně podporovaly zaměstnanost občanů, což je jejich základní funkce.

Pokud tento vládní návrh zákona bude schválen vládními poslanci, tak zapříčiní finanční katastrofu pro rodiny dětí trpících závažnými interními chorobami, cystickou fibrózou, onkologickým, hematologickým nebo jiným, na první pohled neviditelným onemocněním. Takto nemocné děti nemohou z důvodu svého nepříznivého zdravotního stavu navštěvovat mateřskou školu, prostě nesmějí přijít do kontaktu s jiným nemocným dítětem, aby se nenakazily žádnou chorobou. Podle současné právní úpravy mají rodiče těchto dětí nárok na prodloužený rodičovský příspěvek až do sedmi let věku dítěte, ale tento návrh zákona prodloužený příspěvek ruší! Rodiče budou mít možnost dle tohoto návrhu zákona žádat o příspěvek na péči, ale bohužel většina takto nemocných dětí nebude splňovat podmínky pro přiznání příspěvku na péči ani v nejnižším stupni. V praxi to bude znamenat, že pečující rodič nejspíše zůstane s postiženým dítětem doma bez nároku na jakýkoliv příspěvek od státu.

Paní předsedkyně, já bych vás poprosil, abyste pana ministra Kalouska s panem premiérem, aby mi za zády nehovořili. Dokud jste tady pane ministře nebyl, tak se četlo docela v klidu, ale opravdu jste hlučný. Děkuji. (Ministr Kalousek odchází.) Ale to jsem nemyslel, abyste odešel, to jsem nechtěl.

Pokud rodina finančně situaci nezvládne, bude pravděpodobně nucena řešit situaci nestandardním způsobem - od umístění dítěte do mateřské školy, které následně povede k extrémně častým hospitalizacím dítěte, až po umístění dítěte do dětského domova, což s sebou pro stát ponese další finanční náklady. Dle zkušeností s vládními pseudoreformami tyto finanční náklady pro stát budou vyšší, než kdyby byl zachován stávající prodloužený rodičovský příspěvek do sedmi let věku dítěte. Tímto návrhem zákona si berete, dámy a pánové z řad vládní koalice, na svědomí osudy přibližně dvou tisíc rodin u nás.

Dále jako problematické a zbytečné vidím, že v době, kdy vláda trestá většinu občanů České republiky pomocí vládních škrtů a zvyšování daní a zavádění dalších poplatků, budou zavedeny takzvané sociální karty, které přijdou státní rozpočet na nemalé finance. Dle mého jde o vládní nahrávku k lukrativnímu byznysu na úkor finanční podpory potřebných. Ptám se: neříká se takovému jednání a chování ve slušné společnosti náhodou hyenismus?

Moje slova potvrzuje text mailové zprávy od předsedy Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky pana Václava Krásy. Cituji: Vážení přátelé, v příloze Vám posílám právní analýzu zadávacích podmínek na kartu sociálních systémů. Z analýzy je zřejmé, že zadávací podmínky nesplňují náležitosti zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Dále z ní vyplývá, že v případě jejího zavedení ji nelze aplikovat na současný systém různých sociálních dávek. Jednotlivé zákony zcela jasně stanoví, že z poskytovaných dávek by neměl příjemce platit za jejich doručení, případně za platby. Přitom podmínky zadávací dokumentace hovoří o tom, že výherce výběrového řízení bude mít profit ze služeb klientům, kterým bude poskytovat jednotlivé dávky. Ukazuje se, že zavádění karty sociálních systémů přinese klientům vyšší výdaje, a že se vlastně jedná o obchod pro vybraný peněžní ústav, což jsme tvrdili odpočátku. Prosím Vás, abyste s tímto dokumentem oslovili Vaše poslance a senátory, aby nedošlo k tomu, že z našich dávek budeme podporovat bankovní sektor. Přeji Vám hodně všeho dobrého. Bakalář Václav Krása, předseda Národní rady osob se zdravotním postižením České republiky. Konec citace

Závěrem svého vystoupení seznámím ctěnou Sněmovnu se zmíněnou právní analýzou zadávacích podmínek na kartu sociálních systémů.

Právní analýza týkající se některých nestandardních a problematických aspektů v rámci obchodní veřejné soutěže - institut sociální karta.

a) Obecně. Stát, tedy Česká republika /v podobě příslušné organizační složky - zde Ministerstva práce a sociálních věcí/ je dle právní teorie a judikatury povinen se při svém jednání řídit vždy zákonem, a to i v případě, pokud vystupuje ve sféře soukromoprávní. Jinými slovy, stát musí vždy striktně se řídit příslušnou právní úpravou.

Podle čl. 10.1.2 zvláštních podmínek soutěže podmínky smlouvy a plnění smlouvy musí být v souladu se všemi platnými a účinnými právními předpisy v době jejího uzavření, jakož i po celou dobu trvání smlouvy.

b) Oblast veřejných zakázek dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Dle tvrzení vyhlašovatele předmětná obchodní veřejná soutěž nenaplňuje znaky a režim zadávacího řízení dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, a to zejména s ohledem na skutečnost, že dle názoru vyhlašovatele /Ministerstva práce a sociálních věcí/ není naplněna podmínka dle § 7 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb. týkající se úplatnosti zakázky. Tedy dle názoru vyhlašovatele nejedná se o veřejnou zakázku dle zákona č. 137/2006 Sb. a není na místě postup podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách /viz otázka a odpověď č. 189 dodatečných informací k podmínkám soutěže/.

Mohl bych pokračovat dále, ale už nevyčerpám zbytek času. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím pana poslance Václava Zemka o slovo.

 

Poslanec Václav Zemek: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády. Rád bych se vyjádřil k sněmovnímu tisku č. 377, tedy k návrhu novely zákona, kterým se má změnit sazba daně z přidané hodnoty, který byl veřejností asi jednou z nejvíce diskutovaných součástí tzv. reformy.

Návrh zákona chce zvýšit sníženou daň z přidané hodnoty z 10 % na 14 % s účinností od 1. ledna 2012 a zavést jednotnou sazbu daně z přidané hodnoty ve výši 17,5 % s účinností od 1. ledna 2013. Měl dále přinést změnu rozpočtového určení daně z přidané hodnoty, a to snížením podílu na výnosu daně z přidané hodnoty na 19,9 % pro obce a 8,28 % pro kraje s účinností od 1. ledna 2013.

Některé připomínky tu už z úst mnohých kolegů zazněly a je možné, že budu možná něco opakovat, proto mi to promiňte.

Smyslem této případné změny je podle ministra financí pana Kalouska získat zdroje pro zvláštní účet rezervy na důchodovou reformu a je také zapotřebí upravit koeficienty tak, aby veškeré inkaso z této zvýšené daně šlo pouze na zvláštní účet rezervy pro důchodovou reformu, nikoliv na jiné účty. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP