(16.00 hodin)

 

Poslanec Michal Doktor: Děkuji za udělené slovo. Navážu na slova pana ministra financí, neb se zdá, že jsou božstva, která přece jenom usilují o to, sehnat své ovečky a počítat své stádo na území České republiky, a proto považuji za správné, že v části zákona týkající se § 5, v předmětné části rozdělené ještě na písmena, Ministerstvo financí navrhuje zásadní kvalitativní změnu, o níž v jiné části, a sice v důchodové zprávě, cudně mlčí, jakkoli kolem ní po špičkách chodí. A je to přesně ta část zákona, kterou ve svém úvodním slově vyjádřil pan ministr financí, a sice zásadní změna kvalitativních předpokladů týkající se základního kapitálu, který musí mít k dispozici pobočky dceřiné společnosti matek, a tady zdůrazňuji - a bylo řečeno - které jsou z hlediska svého místa zřízení mimo prostor Evropské unie, neboli poboček matek z třetích zemí.

Zdůrazňuji, že evropské banky - členské země využívají takzvaný europas, a ty samozřejmě využívají licenčních podmínek, pro které jim bylo uděleno povolení k činnosti na svém území. Ale tady se jedná výhradně o požadavky bank, respektive matek, které působí z třetích zemí mimo prostor Evropské unie. A je třeba doříci, že na území České republiky jsme vůči nim byli značně liberální. Dosavadní jmění, respektive disponibilní kapitál, který byl potřeba pro udělení svolení s činností, činil 150 milionů korun. A to, že je nově stanoven tento limit na 500 milionů korun, je myslím posun správným směrem. Nevidím žádný důvod pro to, aby byly zcela zásadně odlišné podmínky pro v uvozovkách tuzemské banky, anebo in-banky, a ty, které podnikají z prostor out. A 500 milionů korun pro všechny je kritérium správné.

Druhou část, kterou myslím v roztržitosti pan ministr financí zapomněl zdůraznit, neb jiné si nedovedu představit, je ta část zákona, která se týká poměrně zásadní změny, a ta určitě bude předmětem debaty na půdě rozpočtového výboru, a to je nový rozsah pravomocí, nový rozsah pravomocí pro zpravodajské služby České republiky ve smyslu prolomení bankovního tajemství klientů českého finančního prostoru. Tady zcela nově je upravena možnost zpravodajských služeb vstupovat do režimu bankovního tajemství, korigováno sdíleným souhlasem nebo vydáním souhlasu soudu, proti němuž není odvolání. Zdůrazňuji, že je to jaksi operát nový, že toto je věc, která byla několikrát diskutována nejen na půdě českého Parlamentu, a předpokládám, že jí bude věnován náležitý detail. Vše ostatní už je pod rozlišovací čarou, respektive z hlediska významu opravdu spíše technickou částí novely zákona o bankách.

Jako zpravodaj kvituji, že součástí sněmovního tisku jsou také dva návrhy vyhlášek České národní banky řešící předmětné změny. To nebývá tak úplně časté, jakkoliv je to základní předpoklad pro způsobilost projednávání věci v českém Parlamentu. Jen zdůrazňuji, že tady Česká národní banka nejenže snad není pionýrská, ale rozhodně jde příkladem jiným předkladatelům podobně žádoucích věcí.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otvírám obecnou rozpravu. První dostává slovo ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím, pane ministře.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji. Já bych rád jenom zareagoval na tu pasáž, na kterou pan zpravodaj upozornil. Nezdůraznil jsem ji z roztržitosti, nezdůraznil jsem ji doufaje, že o této diskrétní části se bude v parlamentní rozpravě mlčet. Zapomněl jsem však, že zpravodajem je pan poslanec Doktor.

Tedy ano, připouštím, že to tam je a že vzhledem k tomu, že se to týká poboček dceřiných společností z třetích zemí, tedy z jakýchkoliv třetích zemí, že to je bohužel státní pravomoc nezbytná. Ale současně taky zdůrazňuji, že se nejedná o žádný průlom dosavadního stavu, neboť se to týká skutečně pouze těch třetích zemí.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Dále prosím pan kolega Petr Braný v rámci obecné rozpravy. Dostává slovo, prosím.

 

Poslanec Petr Braný: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené kolegyně, kolegové, já bych pana ministra nenařkl ani z roztržitosti, ale i mě překvapuje, že z určitého gentlemanství nechtěl ani hovořit o těch zpravodajských službách. Ale jeden i druhý, teď nevím, jestli je to gentlemanský důvod, nebo roztržitost, zapomněli na třetí oddíl. Totiž tento tisk 536 má tři body. První je, jak uvedl pan ministr dost podrobně, to je změna přístupu k pobočkám zahraničních bank ze třetích zemí působících v České republice, které by chtěly... za c) - o tom hovořil pan zpravodaj - zakotvení oprávnění zpravodajských služeb prolomit bankovní tajemství, a to bez souhlasu klienta, ale... to je za c). A za b) je provedení některých technických úprav v zákoně o bankách, v zákoně o spořitelnách, úvěrových družstvech a v zákoně o podnikání na kapitálovém trhu. To zpřísňuje některé věci kolem družstevních záložen, vymezuje jejich možnost obchodovat na vlastní účet s dluhopisy členských zemí EU, členských států OECD atd. a bankou obnovy a rozvoje a provádět obchody s Českou národní bankou podle zákona v České národní bance. A dále jsou zde i některá provozní omezení nebo zpřesnění družstevních záložen. Tady je třeba říct, že aktiva družstevních záložen činila ke konci roku 2010 přibližně 20 miliard, kdežto u bank se to počítá v bilionech, tak v tomto poměru je to méně významné, samozřejmě z hlediska objemu. A už když tu byl pan guvernér, hovořil o tom, že je ta tendence přechodu - nebo zpravodaj pan Doktor o tom hovořil v té pasáži národní banky, že je tu tendence k přechodu družsteven na bankovní systém a přechod družstev na banky.

Když už tedy byl otevřen ten bod o přístupu informací z hlediska zpravodajských služeb bez souhlasu klienta - tady samozřejmě je to věc, která je asi žádoucí a odvolává se zejména na pravidla z hlediska spáchání teroristických činů touto úmluvou vymezených - v úmluvě, ke které jsme se v lednu 2006 připojili. Takže tady toto samozřejmě, ta diskuze, bude v příslušném výboru - myslím si ani ne tak v rozpočtovém, jestli ústavněprávním nebo i jinde, že je to i širší záběr z hlediska pak výkladu, není to jen ten terorismus, ale jsou to i věci kolem praní špinavých peněz a omezení organizovaného zločinu, jeho aktivit. Takže je to asi správným směrem, jen se tam musí upřesnit ty věci, kdy soud může rozhodnout - maximálně na dobu 3 měsíce že se ty účty budou sledovat těmito službami, jednou se to může prodloužit a není možno podat opravný prostředek proti tomuto rozhodnutí soudu, takže to jsou věci spíš takové mezinárodněprávní, které samozřejmě budou možná některé kolegyně a kolegy zajímat z hlediska právního purismu. Ale nevidím tady nic, co by bránilo tomu, aby tento tisk 536 byl propuštěn do dalšího čtení a k němu byla vedena debata, zejména aby byl v dohledné době i přijat a uveden, tak jak řekl pan ministr, v život, byť ten oddíl A, doufám, nebudeme nikdy potřebovat.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Branému. Hlásí se ještě někdo do obecné rozpravy k tomuto bodu? Nehlásí se nikdo, rozpravu tedy končím.

Budeme hlasovat o návrhu na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru rozpočtovému. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.

Zahajuji hlasování... Pardon, promiňte. Tak toto hlasování prohlašuji za zmatečné. Slovo má pan poslanec František Bublan.

 

Poslanec František Bublan: Děkuji, paní předsedkyně. S ohledem na tu část návrhu tohoto zákona, kde se navrhuje prolomení bankovního tajemství, navrhuji, aby i tuto novelu projednal bezpečnostní výbor. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, ještě se zeptám na další návrh přikázání. Není.

 

Budeme nejprve hlasovat o výboru rozpočtovém.

Zahajuji hlasování číslo 130. Kdo je pro přikázání výboru rozpočtovému? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 130: přítomno 173, pro 129, proti 1. Toto přikázání jsme schválili.

 

Nyní návrh na přikázání výboru bezpečnostnímu.

Zahajuji hlasování číslo 131. (Ministr Kalousek od zpravodajského stolku: Nedoporučuji.) Kdo je prosím pro toto přikázání? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 131: přítomno 173, pro 56, proti 64. Návrh přijat nebyl.

 

Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému, a tím končím projednávání bodu 43, sněmovní tisk 536 v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi, děkuji také panu zpravodaji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP