(10.10 hodin)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Tluchořovi.
Zahajuji projednávání bodu
88.
Vládní návrh zákona o obchodních společnostech a družstvech
(zákon o obchodních korporacích)
/sněmovní tisk 363/ - třetí čtení
Prosím ke stolku zpravodajů pana ministra spravedlnosti Jiřího Pospíšila, prosím také paní zpravodajku ústavněprávního výboru paní poslankyni Janu Suchou. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 363/3.
Otevírám rozpravu ve třetím čtení, do které nemám žádnou přihlášku. Pan ministr spravedlnosti v rozpravě ve třetím čtení.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Děkuji pěkně. Vážená paní předsedkyně, nejprve jenom jednu poznámku k předchozí debatě u předchozího bodu. Nechtěl jsem již obtěžovat. Na stenozáznam tedy říkám, že nebude propuštěn v případě přijetí novely exekuce jediný zaměstnanec justice. Nestrašme prosím lidi, to je třeba říci.
A nyní k zákonu, který projednáváme ve třetím čtení, k obchodním korporacím.
Chci zdůraznit, že se jedná o doprovodný zákon k občanskému zákoníku. Je to tedy mimořádně důležitá materie. Je to fakticky nový obchodní zákoník. Je třeba to tady takto říci, aby bylo zřejmé, že vláda tímto návrhem zákona plní jedno z klíčových vládních prohlášení, že chce přijmout novou úpravu soukromého práva v České republice.
Nechci zde popisovat detaily, pouze budu konstatovat, že většina věcí byla podrobně vydiskutována na ústavněprávním výboru, proto předkladatel podporuje usnesení ústavněprávního výboru jako celek, protože vzniklo na základě debaty jak odborníků ministerstva, tak jednotlivých zákonodárců, kteří uplatnili svoje pozměňovací návrhy. To je důležitá věc, kterou tady chci takto zdůraznit.
Dodám k tomu pouze tolik, že tento návrh, pokud bude přijat, je mimořádně příznivý pro českou podnikatelskou veřejnost, přináší trendy moderního obchodního práva korporátního, to znamená nová pravidla toho, jak vznikají a fungují obchodní společnosti, jak tam mohou být vlastnické podíly a tak dále. Tato úprava na rozdíl od současného obchodního zákoníku neobsahuje takzvané závazkové právo, které, jak víte, bude komplexně pro všechny typy závazkových vztahů ať již mezi občany, nebo firmami a podnikateli upraveno v novém občanském zákoníku.
Dámy a pánové, já vás prosím o podporu tohoto návrhu zákona, protože je mimořádně důležitý pro českou podnikatelskou veřejnost, a vedle toho pro případné politické debaty ještě dodávám, že otázka takzvaných anonymních akcií bude upravena v samostatném zákoně, který již byl napsán Ministerstvem spravedlnosti, je v připomínkovém řízení, je to zákon o transparentnosti akciových společností, a tento zákon bude přijat vedle obchodního zákoníku z jednoho prostého důvodu: aby mohl být účinný v okamžiku platnosti, nikoliv od roku 2014. Tím vyvracím debatu, která tu permanentně je, a snažím se předejít případné debatě ve třetím čtení, že neupravujeme anonymní akcie. Upravují se ve speciálním zákonu, aby se s účinností úpravy nečekalo do roku 2014, jak bude účinné toto korporátní právo, ale aby anonymní akcie mohly být odstraněny okamžitě v průběhu první poloviny příštího roku.
Prosím vás tedy o podporu tohoto návrhu zákona, který, jak jsem naznačil, patří ke klíčovým zákonům právního řádu každého demokratického právního státu. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Prosím nyní další přihlášku ve třetím čtení do rozpravy. Není žádná, rozpravu tedy končím. - Pan kolega Tejc faktická poznámka? Prosím. Není tedy rozprava skončena, omlouvám se. Ještě je prostor pro faktickou poznámku. Prosím.
Poslanec Jeroným Tejc: Děkuji za slovo. Myslím, že stačí skutečně dvě minuty. Pouze v reakci na to, o čem hovořil pan ministr Pospíšil, tedy o anonymním vlastnictví akciových společností.
Já myslím, že není jediný důvod, aby tento zákon, který, jak se nám snaží pan ministr namluvit, má řešit všechny obchodní vztahy, respektive má řešit všechny vztahy obchodních korporací, neobsahoval úpravu anonymního vlastnictví a jejich zrušení. To ještě neznamená, že vedle toho nemůže vzniknout zákon, který bude účinný dříve a platit bude pouze do doby, než nabude účinnosti tento zákon, který dnes projednáváme. To přece může jít ruku v ruce, může tady být zákon, který bude platit a bude účinný, a pak může být tento zákon včleněn do tohoto komplexu tak, aby úprava byla jednotná. Protože pokud se tak nestane, tak se může stát, že po příštích volbách, nevyhraje-li sociální demokracie s tak razantním náskokem, aby zabránila zrušení zákona, který bude přijat, tak zákon o obchodních korporacích zůstane jako celek a jediné, co se změní, jako jste, dámy a pánové z vládní koalice, zrušili zákon o neziskových organizacích, tak prostě zrušíte zákon o transparentnosti akciových společností. A to myslím je důvod, proč se to činí zvlášť, a ne dohromady, komplexně v souvislosti s tímto návrhem.
My jsme jako sociální demokraté svůj návrh na zrušení anonymních akcií předložili. Vládní koalice jej v této Sněmovně pohřbila. Mě to mrzí, už dávno jsme mohli být dál. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Pan ministr chce ještě reagovat. Prosím.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Pospíšil Já se omlouvám, ale na to opravdu musím reagovat, protože jsme opět v populistické nevěcné debatě. Velmi se omlouvám.
Na zákonu o anonymních akciích se intenzivně pracuje, pane poslanče prostřednictvím paní předsedkyně. Například včera bylo další setkání s doktorkou Marvanovou a experty z protikorupčního fondu. Ukazuje se, jak je to složitá otázka. Vy jste tu měli návrh zákona, který to neřešil, který byl pouhou populistickou nálepkou. Přiznejme si to. Nyní pracuje deset elitních právníků jak z řad vlády, tak z řad neziskového sektoru, protikorupčního fondu pana Janečka a tak dále na úpravě, která bude efektivní a účinná.
Já nevidím problém v tom, aby tady existoval samostatný zákon, který to upraví. Promiňte, vy jako právník dobře víte, prostřednictvím paní předsedkyně, že když to bude součástí kodexu, nového zákona o korporátním právu, a někdo to bude chtít zrušit a bude mít většinu ve Sněmovně, tak to ze zákona zruší, byť to bude součástí jiného zákona. To je přece absurdní argumentace tvrdit, že samostatný zákon se zruší jednodušeji než součást nějakého jiného zákona.
Pane poslanče prostřednictvím paní předsedající, na oba postupy je třeba stejné většiny jak v Poslanecké sněmovně, tak v Senátu. Takže prosím nemaťme tady veřejnost, neříkejte, že my máme nějaký záměr. My se snažíme opravdu vyřešit problém anonymních akcií, aby zde bylo řešení standardní v Evropě, které nepoškodí podnikatele a bude efektivní. Včera jsme na tom opět seděli čtyři hodiny s experty, je to v připomínkovém řízení, bude to na počátku příštího roku tady na půdě Parlamentu. Pokud příští volby vyhrajete, jak říkáte, což ale nedoufám, pak jistě zabráníte tomu, aby se speciální zákon zrušil. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Jeroným Tejc. Prosím.
Poslanec Jeroným Tejc: Já bych se chtěl velmi ohradit proti tomu, že návrh z dílny sociální demokracie nebyl standardní nebo byl nekvalitní. Ten návrh říkal jediné. Všechny akcie, které jsou na majitele, tedy není uveden jejich vlastník, se musí povinně do určité doby zaknihovat, to znamená musí být v centru cenných papírů v registru uveden konkrétní vlastník. Já myslím, že na tom není nic, co by mohlo poškodit podnikatele, pokud je firma známá. Ten rozdíl, který tady prosazuje pan ministr, je v tom, že kromě této možnosti tady bude možnost, aby vlastník byl veden pouze u bankovního účtu, a všichni dnes víme, jak složité je pro policii, pro státní zástupce dohledat i se souhlasem konkrétního vlastníka účtu, především tedy zjistit, jestli tam má, nebo nemá vedeny akcie, protože musí obesílat za desítky milionů korun ročně všechny bankovní ústavy.
Já myslím, že to je snaha spíše udělat problém a tvářit se, že navenek je vyřešena otázka anonymního vlastnictví. Ale problém bude, že ne všichni, tedy zejména občanská sdružení, která se zabývají bojem s korupcí, k těmto informacím, kdo je vlastníkem, budou mít přístup. To je rozdíl mezi našimi návrhy. Já myslím, že je věcný, ale rozhodně to není tak, že by sociální demokracie předložila nekvalitní návrh co do legislativy. Tak to prostě není a já jsem také žádné zásadní legislativní výhrady k návrhu nezaznamenal. Děkuji. (Potlesk zleva.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci. Zeptám se, zda ještě někdo chce vystoupit v rámci rozpravy ve třetím čtení. Nehlásí se nikdo, rozpravu končím.
Přikročíme k hlasování o pozměňovacích návrzích. Slovo dostává zpravodajka paní poslankyně Jana Suchá. Prosím, aby nám navrhla proceduru a posléze si ji odsouhlasíme.
Poslankyně Jana Suchá: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené dámy, vážení pánové, já si vás dovoluji provést následující procedurou.
Za prvé, návrh na zamítnutí návrhu zákona podán nebyl. Následně mám před sebou velký pozměňovací návrh, který byl obsažen v usnesení ústavněprávního výboru, který je uveden pod bodem A, dále je to drobný technický pozměňovací návrh k tomuto velkému pozměňovacímu návrhu vedený pod písmenem B a dále je to pozměňovací návrh pana poslance Škárky pod písmenem C a body 1 až 5.
Já bych navrhla nejprve hlasovat o bodu B, to je ten drobný technický návrh k velkému pozměňovacímu návrhu, následně bychom hlasovali o bodu A a poté bychom hlasovali o pozměňovacím návrhu pana poslance Škárky pod bodem C. ***