(15.50 hodin)

 

Senátor Jiří Bis: Vážená paní předsedající, vážené poslankyně a poslanci, v rámci projednávání uvedeného návrhu zákona v Senátu byly provedeny následující hlavní úpravy.

Především to byly úpravy v základní části, úpravy termínů, kdy byly zavedeny pojmy jako zelený bonus na teplo, zelený bonus na elektřinu, zelený bonus na biometan a zelený bonus na kombinovanou výrobu elektřiny. Toto pojmové vyjasnění bylo nutné, abychom tyto věci dokázali v další části rozlišit.

V části podpory tepla z obnovitelných zdrojů se úpravy týkaly odstranění nepřesností souvisejících s provozní obnovou tepla z obnovitelných zdrojů, které by vedly k realizaci křížové dotace tepla z OZE z ceny elektřiny a rizika neschválení schématu podpory Evropskou komisí z důvodu rozporu s pravidly poskytování veřejné podpory. První podpora za dodanou elektřinu vyrobenou v kombinované výrobě elektřiny a tepla z OZE, druhá by byla podpora na stejnou dodávku tepla z OZE, které již bylo dodáno v rámci prvního případu.

Dále byly jednoznačně vymezeny podporované zdroje, podporované technologie a provedeny příslušné povinnosti pro oblast tepla a odstraněny některé povinnosti, které se jednoznačně týkaly pouze oblasti elektřiny.

Bylo odstraněno prolínání formy podpory tepla z OZE s formou podpory elektřiny z OZE.

Bylo stanoveno zajištění financování podpory z dotace ze státního rozpočtu principiálně tak, jak je nastaveno u podpory elektřiny z OZE.

Pro průhlednost a nekomplikovanost provozní podpory tepla byl zelený bonus na teplo navržen ve výši 50 Kč za gigajoul.

V části podpory biometanu byla úprava provozní podpory biometanu především uvedena do souladu s podporou výše výkupní ceny elektřiny z bioplynových (řekl bioplísňových) stanic a nově také provozní podpory tepla.

Jednalo se také o vazbu podpory na Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů. Podrobnější vymezení předmětu podpory v obdobném ustanovení jako u podpory elektřiny z bioplynu a zamezení možnosti dvojí podpory především ustanovením, že z bioplynu je vyráběna elektřina nebo biometan a vstupem do sítě zemního plynu se z biometanu stává zemní plyn.

Dále byla na základě předběžných propočtů upravena maximální hranice výše pro podporu výroby biometanu a stanovena maximální hodnotou zeleného bonusu.

Vložení do zákona podpory decentralizované výroby bylo provedeno na základě dřívějších zkušeností a dřívější praxe, kdy decentralizovaná výroba elektřiny je ve výrobnách elektřiny, které jsou připojeny k regionální distribuční soustavě přímo nebo prostřednictvím odběrného místa nebo prostřednictvím jiné výrobny elektřiny připojené k regionální distribuční soustavě. Elektřina vyrobená v těchto výrobnách snižuje náklady na ztráty v síti, protože elektřina je vyráběna blíže ke své spotřebě, a tato elektřina proto nemusí projít přes přenosovou soustavu, transformátory, část distribuční soustavy, tak jak je tomu u elektřiny, která je vyrobena ve velkých zdrojích připojených přímo k přenosové soustavě.

Podpora decentrální výroby elektřiny byla zavedena již v roce 2002 a byla realizována až do roku 2011 včetně. Principy, na kterých byla podpora zavedena po celou dobu a až dosud realizována, odpovídají principům popsaným v předchozím odstavci. Aby podpora decentralizované výroby mohla nadále existovat a pokračovat, je nutné její legislativní zakotvení do zákona, protože se jedná o podporu a o nový zákon o podporovaných zdrojích, který zahrnuje všechny typy podpor na trzích s elektřinou, plynem a teplem. Domníváme se, že i sem patří tato podpora.

Úprava ostatních částí. Na základě výše zmíněných změn nebo doplnění nových ustanovení bylo nutné provést také úpravy ve správních deliktech, ve zmocnění příslušných ustanovení, prováděcích právních předpisech. Jednalo se například o doplnění kompetence Ministerstva průmyslu a obchodu, operátorů trhu a Energetického regulačního úřadu do energetického zákona tak, aby zmíněné subjekty měly příslušné kompetence v oblasti provozní podpory tepla z obnovitelných zdrojů, biometanu a decentrální výroby elektřiny.

Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane senátore. Je otevřena rozprava. Nyní je přihlášen pan kolega Jan Bureš. Prosím, má slovo.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně a kolegové, chtěl bych se jen krátce připojit do rozpravy k tomuto bodu. Jak jsme slyšeli, zákon o podporovaných zdrojích energie nám byl vrácen Senátem s pozměňovacími návrhy. Věcí, které nám Senát opravil, bylo skutečně více. Kromě zavedení podpory pro decentrální výboru elektrické energie, zpřísnění podmínek pro bioplyn a dalších věcí zpřesnil a lépe také zavedl podporu takzvaného zeleného tepla.

Jak, doufám, všichni jistě víte, téměř 1,5 mil. domácností v naší zemi je napojeno na centrální zásobování teplem, to jsou téměř 4 mil. obyvatel České republiky. Více než 45 % nákladů v tomto segmentu představují dodávky paliva, především hnědého uhlí, které navíc v tomto a následujícím roce končí dlouhodobé kontrakty. Dalším významným hendikepem je to, že od roku 2013 končí bezplatné povolenky a budou je teplárny muset nakupovat v aukcích. Myslím, že právě zavedení podpory zeleného tepla je jednou z cest, jak odběratele nezatížit stále rostoucí cenou, a tak udržet celistvost a funkčnost teplárenské soustavy.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Zeptám se, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy. Nehlásí se nikdo, rozpravu končím.

Přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Oznamuji, že k přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců.

Návrh usnesení zní takto: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, podle sněmovního tisku 369/7, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 369/8."

O této senátní verzi tedy rozhodneme za malý okamžik, jakmile se dostaví do Sněmovny naši kolegové.

Je zde žádost o odhlášení. Prosím tedy, abyste se všichni znovu přihlásili. Pro příchozí opakuji, že budeme hlasovat o senátní verzi tohoto návrhu zákona.

 

Zahajuji hlasování pořadové číslo 27. Táži se, kdo je pro přijetí této senátní verze. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 27, přítomno 155, pro 130, proti 8. Konstatuji, že jsme návrh zákona ve znění schváleném Senátem přijali.

 

Končím tím projednávání tohoto bodu. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu senátorovi i všem zpravodajům.

 

Zahajuji projednávání

 

2.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb.,
o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 370/6/- vrácený Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy. Usnesení Senátu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 370/7. Vítám mezi námi paní senátorku Martu Bayerovou.

Prosím nejprve, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Pane ministře, prosím.

Prosím o klid v jednacím sále!

 

Ministr pro místní rozvoj ČR Kamil Jankovský Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážení paní poslankyně, vážení páni poslanci, stojíme tady po jednom a půl roce intenzivní přípravy zákona o veřejných zakázkách před konečným hlasováním o tomto zákonu. Jsem velice rád, že v průběhu projednávání v Poslanecké sněmovně ten vládní návrh byl pozměněn tak, že neustále odpovídá původnímu duchu vládního návrhu zákona o veřejných zakázkách. My se domníváme, že tento návrh skutečně přispěje k transparentnějšímu projednávání veřejných zakázek. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP