(18.00 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já to říkám teď, abychom si to uvědomili. Dnes je tuším 13. března 2012 a v tuto chvíli česká sociální demokracie varuje před negativními rozpočtovými důsledky spuštění takzvaného druhého pilíře, ale varujeme také před tím, že tento systém není dostatečně intenzivně připravován.

Navíc došlo k určitému časovému posunu a nesouladu mezi důchodovou a daňovou reformou a mezi sjednocením výběru daně a pojistného a důchodovou reformou. Nečasova vláda počítala s tím, že důchodová reforma bude spuštěna současně s takzvaným JIMem, to znamená, že se současně sjednotí výběr sociálního pojištění a daní a také zdravotního pojištění a informačně a organizačně se propojí finanční úřady a Česká správa sociálního zabezpečení. K tomu ale k 1. lednu příštího roku v žádném případě nedojde a ani z technických a jiných důvodů dojít nemůže. To znamená, že vznik druhého pilíře je předsunut před reformu JIM - sloučení výplaty - a je také předsunut před daňovou reformou, která je účinná až od 1. ledna 2015. To znamená, že došlo k fázovému posunu u všech těchto reforem a jediná, která je v čase nejvíce předsunuta, je ve skutečnosti ta, která nejméně spěchá, to znamená spuštění takzvaného druhého pilíře.

To vytváří kombinaci faktorů legislativních změn a organizačních změn, které nemohou (?) skončit v žádném případě špatně. A já to tady jasně říkám, aby to slyšela vláda, aby to slyšela Poslanecká sněmovna, dnes tady v první polovině března roku 2012: je tady veliké riziko spustit takzvaný druhý pilíř od 1. ledna příštího roku, za necelých deset měsíců. Věci nejsou připraveny.

Pokud tedy shrnu hlavní argumenty, které vedou sociální demokraty, aby předložili tento návrh zákona, je to poslední možnost, jak odložit druhý pilíř včas, aniž by to vyvolalo jakékoliv zmatky a jakékoliv škody. Teď ještě máme tu možnost, a proto vás žádáme, abyste rozhodli a aby k tomu odložení došlo. Je to poslední příležitost, jak to udělat v klidu. Další příležitost bude po příštích volbách do Poslanecké sněmovny, ale příští vláda, pokud bude chtít stabilizovat rozpočtovou situaci, už bude muset druhý pilíř rušit, to znamená bude ho muset zrušit, a to samozřejmě bude mít své ekonomické, organizační a právní důsledky. Ale já jsem přesvědčený o tom, že se tomu jakákoliv příští vláda nevyhne, aby takto koncipovaný systém důchodové reformy zrušila od samého počátku.

Druhý důvod je rozpočtový. Jestliže vláda zvažuje, že změní valorizaci důchodů, to znamená, že důchody porostou pomaleji, nebo neporostou dokonce vůbec v příštích letech, jestliže je tady potřeba škrtů v rozsahu 40 miliard už příští rok a 80 miliard už přespříští rok, tak je přece nejjednodušší řešení v tuto chvíli odložit start druhého pilíře, protože to sníží ten tlak na zvyšování daní a na rozpočtové škrty. Tady je možné tlak snížit a během tří let to snížení znamená až 20 miliard korun na výdajové straně.

Poslední poznámka. My jsme přesvědčeni o tom, že je velmi nespravedlivé, a já už jsem tady o tom dnes hovořil, aby vláda porušila sliby, které v souvislosti s touto důchodovou reformou dala důchodcům v naší České republice. Ten slib byl velmi jednoduchý. Ano, vážení důchodci, i vy se budete podílet na financování důchodové reformy. I vy ve vyšší DPH zaplatíte náklady, které jsou s ní spojeny, ale vláda vám ty vyšší náklady bude kompenzovat formou valorizace důchodů. Taková přece byla dohoda, kterou vláda v loňském roce svým prohlášením uzavřela s českými seniory. Takto to několikrát opakoval a vysvětloval i ministr práce a sociálních věcí. Opakoval to takto i předseda vlády České republiky. Takto zněla dohoda. V letošním roce byla dohoda jednostranně vládou porušena. Čili ano důchodci se budou podílet i nadále na financování důchodové reformy, protože potraviny zdražily, DPH se zvýšilo na 14 % i u léků, ale vláda couvla ze závazku jim tuto věc plně kompenzovat valorizací a tvrdí, že valorizace už nebude odrážet inflaci, a chce ji nastavit na základě jiných principů, které ale povedou k jedinému - sníží se tempo valorizace penzí a doplatí na to senioři.

Proboha, proč v této složité ekonomické situaci ještě více komplikovat stav veřejných rozpočtů tím, že budeme spouštět druhý pilíř! Vždyť tady existuje i na straně - když se teď bavíme o příjmech důchodců a jejich situaci, pokud se podíváme i na pracující, pokud se podíváme na zaměstnance, tak letošní rok je rokem poklesu reálných mezd. Poprvé po patnácti letech v letošním roce zhruba o procento poklesnou reálné mzdy. Přitom zhruba 4 miliony lidí spoří ve stávajícím třetím důchodovém pilíři. Skutečně se domníváte, dámy a pánové, že lidé ze středních vrstev nebo z nízkopříjmových skupin budou mít příští rok peníze na to, aby si je začali odkládat do takzvaného druhého pilíře? Že je na to vhodná ekonomická situace v době, kdy klesají reálné mzdy a kdy jsou tady velké, skutečně velké problémy v oblasti nezaměstnanosti a sociálního propadu poměrně širokých skupin? Teď skutečně není vhodná situace na to, aby se rozjížděl takovýto druhý pilíř. On se rozjede jenom za cenu nepravdivé, klamavé reklamy, podobně jako to bylo na Slovensku, a vyvolá to zase jenom zklamání a znechucení lidí, kteří takovéto nepravdivé reklamě v příštím roce podlehnou.

Chtěl bych vás tedy v závěru za předkladatele ujistit o tom, že tento návrh jsme pečlivě rozvážili, že tento návrh má silné argumenty pro to, aby byl projednán a schválen touto Poslaneckou sněmovnou. Chci garantovat, že v případě, že ho schválí Poslanecká sněmovna, je velká šance na to, že bude schválen i na půdě Senátu, a v každém případě usnadní situaci veřejných rozpočtů v následujících třech letech a vytvoří předpoklady pro hledání širšího konsenzu nad další podobou důchodové reformy.

Dámy a pánové, vážená vládo, věřte mi, že bych se nerad dostal do situace, kdy tady budeme za šest měsíců, možná za sedm měsíců sedět, budeme zde projednávat podobný návrh, jehož předkladatelem bude tentokrát Nečasova vláda, a budeme zde přesvědčováni o tom, že skutečně není zbytí, než druhý pilíř odložit. Myslím si, že velmi pravděpodobně se do této situace dostaneme, pokud se podíváme na rozpočtové a daňové plány, které v tuto chvíli prezentoval ministr financí. A já jsem hluboce přesvědčen, že než rušit druhý pilíř na poslední chvíli na konci letošního roku, nebo než ho rušit po volbách v roce 2014, je mnohem lepší odložit jeho účinnost do roku 2016 tak, jak to této Poslanecké sněmovně navrhujeme. Děkuji. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji také. Prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení poslanec Vladislav Vilímec. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladislav Vilímec: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, dámy a pánové, sněmovní tisk 589 je návrhem poslanců České strany sociálně demokratické, a to v odkladu účinnosti jednak zákona o důchodovém spoření č. 426/2011 Sb. a také takzvaného změnového zákona č. 428/2011 Sb., a to od 1. ledna 2013 na 1. leden 2016. Jiné změny tento tisk skutečně nepředpokládá.

Jak pravil pan předkladatel, oč je tento návrh svým rozsahem nevelký, tak tomu představení byl věnován o to větší čas.

Já se přiznám, že jsem si velmi podrobně přečetl důvodovou zprávu k tomuto návrhu a možná by bylo dobré několik poznámek i k této zprávě také připojit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP