(11.50 hodin)
(pokračuje Bém)

V článku sedm, tedy za stávající část čtvrtou, se vkládá nově část pátá v zákoně o zpravodajských službách, která v čl. 7 mění zákon č. 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, a to: V § 19 se na konci odst. 3 tečka nahrazuje čárkou a doplňují se písmena e) a f), která znějí takto: - toto se týká Bezpečnostní informační služby.

Odst. 1 v § 19 písm. e) počet případů, ve kterých byla poskytnuta zpráva bankou nebo pobočkou zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství, ve kterých je Bezpečnostní informační služba činná, s uvedením jednotlivých oblastí působnosti Bezpečnostní informační služby,

f) zprávu o využívání informací poskytnutých bankou nebo pobočkou zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství, a to pouze ve věcech a případech, ve kterých Bezpečnostní informační služba svou činnost již ukončila.

Jinými slovy, tady se vkládá povinnost Bezpečnostní informační službě reportovat příslušným kontrolním orgánům parlamentu stejným způsobem, totožným, identickým, jako je tomu v případě nasazování odposlechů a operativní techniky.

Samozřejmě je třeba také změnit tu část zákona 289, která se týká kontrolních nástrojů parlamentu ve vztahu k Vojenskému zpravodajství, čili za nově vloženou část pátou, která se dotýká kontroly identické s kontrolou při nasazování zpravodajské techniky, operativní techniky, odposlechů, tak to samé, tuto kontrolní funkci bude vykonávat parlament i ve vztahu k prolamování bankovního tajemství u žádostí Bezpečnostní informační služby a žádostí Vojenského zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů. Čili za část pátou se vkládá část šestá, která zní takto:

Mění se zákon č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znění pozdějších předpisů, v § 22 na konci odst. 3 tečka se nahrazuje opět čárkou a doplňují se písmena d) a e), která znějí takto:

d) počet případů, ve kterých byla poskytnuta Vojenskému zpravodajství....

Omlouvám se, přečtu to ještě jednou. Doplnění § 22 zákona č. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství:

d) počet případů, ve kterých byla poskytnuta zpráva bankou nebo pobočkou zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství, ve kterých je Vojenské zpravodajství činné, s uvedením jednotlivých oblastí působnosti Vojenského zpravodajství,

e) zprávu o využívání informací poskytnutých bankou nebo pobočkou zahraniční banky o záležitostech týkajících se klienta, které jsou předmětem bankovního tajemství, a to pouze ve věcech a případech, ve kterých Vojenské zpravodajství svou činnost již ukončilo.

Toto jsou, paní předsedající, všechny pozměňovací návrhy, které k předmětnému návrhu zákona předkládám. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji. A já se ptám, zda se ještě někdo hlásí do podrobné rozpravy k tomuto tisku. Ale poprosím vás o trpělivost, protože tady si ještě potřebují naši kolegové vyjasnit, jak přesně má znít ten pozměňovací návrh pro druhé čtení.

Pan kolega Jan Vidím.

 

Poslanec Jan Vidím: Děkuji pěkně. Já jen, aby nedošlo k nějakým nedorozuměním posléze v rámci třetího čtení, až budeme o těchto návrzích hlasovat. Upozorňuji pouze na skutečnost, že v zákoně 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, v § 19 ve třetím odstavci jsou v tuto chvíli jenom tři písmena - písmeno a), b) a c) a pan kolega Bém tam navrhuje doplnit nová dvě písmena e) a f), čili chybělo by nám tam déčko. Čili jenom poprosím sněmovní legislativu, aby toto pohlídala a případně poopravila návrh pana kolegy Béma.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ještě pan poslanec Pavel Bém.

 

Poslanec Pavel Bém: Já děkuji panu poslanci Vidímovi za toto upozornění. Nevšiml jsem si toho, tedy doplnění § 19 odst. 3 zákona 154/1994 Sb., o Bezpečnostní informační službě, se týká doplnění písm. d) a e). Omlouvám se.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano. Snad je vyjasněn tento problém. Nehlásí se nikdo, prosím, ještě do podrobné rozpravy? Nehlásí se nikdo, podrobnou rozpravu končím a končím také druhé čtení tohoto sněmovního tisku 536, bodu číslo 14. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

17.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 320/2001 Sb.,
o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů
(zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, a zákon
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 595/ - prvé čtení

Pana ministra financí Miroslava Kalouska žádám, aby i tentokrát z pověření vlády tento návrh uvedl.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za slovo. Dámy a pánové, cílem návrhu, který předkládám do prvního čtení, je vytvořit právní předpoklady pro zkvalitnění systému finanční kontroly v ČR. Snahou bylo odstranit nejzávažnější problémy současného systému finanční kontroly, kterými bezpochyby jsou odlišný systém kontroly prostředků fondů EU a ostatních veřejných prostředků a neexistence rozdělení a oddělení odpovědnosti správců veřejných rozpočtů za systémy řízení i kontroly financování jednotlivých činností těchto správců a za audit v působnosti těchto správců. V důsledku toho totiž dosud neexistuje auditní služba správce veřejných rozpočtů, která by mohla podat věrohodné ujištění, že systém předběžných, průběžných a následných administrativních i finančních kontrol zajišťovaných v odpovědnosti managementu funguje efektivně a účinně. Rovněž se snažíme odstranit nadměrné duplicity, které dosud existují při výkonu kontrol u příjemců veřejných finančních podpor.

Zásadním rysem novely je vytvoření dvoustupňového systému finanční kontroly ve veřejné správě. Institucionálně i obsahově rozděluje dosavadní tzv. veřejnosprávní kontrolu na - za prvé - kontrolu, která je vykonávána jako součást finančního řízení v pravomoci a odpovědnosti řídicích struktur, a - za druhé - audit ve veřejné správě, který je vykonáván v pravomoci a odpovědnosti útvaru, který je organizačně a funkčně oddělen od řídicích a výkonných struktur. Jinými slovy, aby výkonné a řídicí struktury nekontrolovaly samy sebe. U auditní služby výslovně zakotvujeme požadavky na zajištění organizační a funkční nezávislosti útvarů zajišťujících auditní funkce v souladu s mezinárodními auditorskými standardy.

Novela vytváří předpoklady pro posílení a zpřesnění manažerské odpovědnosti za kontrolní mechanismy realizované v rámci finančního řízení. Návrh zákona výslovně stanoví, že veřejnosprávní kontrolu zajišťují ve své odpovědnosti vedoucí orgánů veřejné správy nebo vedoucí zaměstnanci odpovědní za realizaci finančních a majetkových operací. Současně přímo vymezuje a rozděluje odpovědnosti a povinnosti příslušných vedoucích zaměstnanců, zejména za kontroly ex ante, což je jaksi výrazná změna. Dosud byly většinou prováděny kontroly ex post, ale tady je odpovědnost vedoucího pracovníka provádět kontroly ex ante, tedy předem, které byly dosud obsaženy v nepříliš dokonalé prováděcí vyhlášce. Těmito kroky dojde k požadovanému posílení odpovědnosti vedoucích pracovníků orgánů veřejné správy za řádné nakládání s veřejnými prostředky a stanoví se konkrétně jejich odpovědnost za organizování řízení a zajištění přiměřenosti a účinnosti systému finanční kontroly. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP