(12.20 hodin)
(pokračuje Ohlídal)

Takže začínám citovat: "Podle dosavadního znění školského zákona vykonává veřejnosprávní kontrolu ve školských zařízeních školní inspekce. Navržená změna vyplývá z toho, že této instituci náleží především dohled na odbornou stránku vyučovacího procesu. Kontrolu hospodaření školských zařízení mohou vykonávat jiné orgány státní správy, které mají všechny odborné předpoklady k této činnosti. Navržená změna stávajících ustanovení tento záměr realizuje."

Mě právě zaujalo to, že je zde vyjádřeno, že tuto kontrolu mohou vykonávat jiné orgány státní správy.

Vážený pane ministře, vyplývá z toho, že i v rámci této novely tohoto zákona je možné, aby i školní inspekce zůstala a měla možnosti této kontroly? A pak bych si ještě dovolil, kdybyste zde jmenoval orgány státní správy, které mohou právě u školských zařízení vykonávat tuto kontrolu. To jste ve svém vyjádření neprovedl.

Děkuji za odpověď předem.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Ohlídalovi. Pan ministr financí Miroslav Kalousek. Prosím.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Děkuji za dotaz, pane poslanče. Nikoliv, to by byla duplicita. Kdyby to mohl dělat auditní orgán, centrální, který to bude dělat pro všechny, ale taky to mohla dělat školní inspekce, pak by se jednalo o duplicitu. Naše snaha je duplicitu odstranit. Koneckonců, byť to s ním přímo nesouvisí, velmi mi to připomíná současnou diskusi o auditu operačních programů, kterou vedeme s Evropskou komisí, neboť Evropská komise prostě nevěří na to, že interní audity u jednotlivých ministerstev nebo regionálních rad jsou nezávislé, a velmi naléhá, aby byly zcentralizovány pod Ministerstvem financí. Ne že bych z toho měl radost, ale budeme se s tím muset nějak poprat, protože kdo platí - poroučí. Tak tohle je podobná situace.

Nevidíme jediný důvod, aby tady byl kvalifikovaný orgán, který to provádí ve všech segmentech hospodaření s veřejnými prostředky, proč by to zrovna v případě škol měl dělat někdo jiný. Školní inspekce ať kontroluje odbornou úroveň školních zařízení a peníze ať kontrolují finančáci.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane ministře. Ptám se opět, jestli ještě někdo v obecné rozpravě v prvním čtení k tomuto návrhu chce vystoupit. Pokud ne, požádám ještě ale pana poslance Filipa, protože jsem nerozuměla přesně, zda trvá na prodloužení o 30 dnů. Dvacet? Čili shoda s paní poslankyní Horníkovou, rozumím tomu tak dobře? Děkuji.

Končím tedy obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru rozpočtovému. Paní poslankyně Horníková navrhuje výbor kontrolní, pan poslanec Jiří Petrů výbor pro veřejnou správu.

Zeptám se, zda ještě někdo má další návrh na přikázání. Pan kolega Rykala? (Poslanec Rykala hovoří k předsedající mimo mikrofon.) Připomínáte mi, že budeme nejprve hlasovat o návrhu na dopracování, který jste podal. Ano, je to tak. Děkuji za tuhle připomínku.

Přivolávám naše kolegy do jednacího sálu a jakmile zde budou, tak rozhodneme v hlasování.

 

Zopakuji tedy, že pan poslanec Rykala navrhuje tuto normu vrátit navrhovateli k dopracování. O tomto návrhu rozhodneme nyní. Budeme rozhodovat v hlasování s pořadovým číslem 42.

Zahajuji hlasování pořadové číslo 42 a ptám se, kdo je pro vrácení tohoto návrhu navrhovateli k dopracování. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 42. Přítomno 174, pro 68, proti 89, návrh přijat nebyl.

 

Jsme tedy u návrhů k přikázání a já se ještě jednou zeptám, zda má někdo další návrh přikázání. Nemá.

 

Takže nejprve hlasování o přikázání výboru rozpočtovému.

Zahajuji hlasování číslo 43. Kdo je pro přikázání rozpočtovému výboru? Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 43, přítomno 175, pro 160, proti 2. Návrh byl přijat.

 

Paní poslankyně Horníková navrhuje kontrolní výbor.

Zahajuji hlasování číslo 44. Kdo souhlasí s přikázáním výboru kontrolnímu? Kdo je proti?

Hlasování číslo 44, přítomno 176, pro 121, proti 23, návrh byl přijat.

 

Pan poslanec Petrů navrhuje výbor pro veřejnou správu.

Zahajuji hlasování číslo 45. Kdo je pro tento návrh na přikázání? Proti návrhu?

Hlasování číslo 45, přítomno 175, pro 94, proti 40. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní je zde návrh na prodloužení lhůty k projednání ve výborech o 20 dnů.

Zahajuji hlasování číslo 46. Kdo souhlasí s tímto návrhem na prodloužení lhůty? Proti návrhu?

Hlasování číslo 46. Přítomno 176, pro 163, proti 1. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému, kontrolnímu, pro veřejnou správu a lhůta k jeho projednání byla prodloužena o 20 dnů. Tím končím projednávání bodu 17 sněmovního tisku 595 v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.

 

Zahajuji projednávání bodu číslo

 

27.
Návrh poslanců Bohuslava Sobotky, Lubomíra Zaorálka, Jeronýma Tejce
a dalších na vydání ústavního zákona o celostátním referendu a o změně
ústavního zákona České národní rady č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
ve znění pozdějších ústavních zákonů
/sněmovní tisk 520/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 520/1. Tento návrh jménem navrhovatelů uvede pan poslanec Jan Hamáček. Prosím.

 

Poslanec Jan Hamáček: Vážené dámy, vážení pánové, paní předsedkyně, vážená vládo, dovolte mi, abych jménem předkladatelů již - troufnu si říci - poněkolikáté uvedl tento návrh zákona.

Ústavní zákon České národní rady číslo 1/1993 Sb., tedy Ústava České republiky, ve znění pozdějších předpisů, pozdějších ústavních zákonů, vychází při výkonu státní moci lidem především z principů zastupitelské demokracie. V článku 2 odst. 2 však současně ústava předpokládá, že ústavním zákonem může být stanoveno, kdy lid vykonává státní moc přímo. Kromě toho se v článku 10a odst. 2 ústavy rovněž předpokládá rozhodování v referendu, a to o souhlasu s ratifikací mezinárodní smlouvy, kterou se přenášejí některé pravomoci orgánů České republiky na mezinárodní organizaci či instituci.

K realizaci těchto ustanovení Ústavy již několikrát v minulosti vláda připravila návrh ústavního zákona, kterým by se součástí ústavního pořádku České republiky stalo obecné celostátní referendum, tedy všelidové hlasování. Z těchto vládních návrhů koncepčně čerpá také tento návrh, který dnes projednáváme. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP