(14.40 hodin)
(pokračuje Němcová)
Doufám, že stačili již všichni přijít do jednacího sálu.
Zahajuji hlasování číslo 85. Táži se, kdo souhlasí s návrhem na zamítnutí této předlohy. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 85, přítomno 179, pro 77, proti 77. Návrh přijat nebyl.
Budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání výboru ústavněprávnímu. Ptám se, zda navrhuje někdo jiný výbor, který by se měl tímto zákonem zabývat. Nenavrhuje.
Zahajuji hlasování číslo 86. Ptám se, kdo souhlasí s přikázáním tohoto zákona výboru ústavněprávnímu. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování číslo 86, přítomno 179, pro 150, proti 5. Návrh byl přijat.
Konstatuji tedy, že návrh zákona byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru. Tím jsme projednali bod 38, sněmovní tisk 577, prvé čtení. Jeho projednávání tedy končím.
Zahajuji projednávání bodu
39.
Senátní návrh na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 107/1999 Sb.,
o jednacím řádu Senátu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 578/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 578/1. Z pověření Senátu také tento návrh uvede paní senátorka Soňa Paukrtová. Prosím, paní senátorko, o vaše slovo.
Senátorka Soňa Paukrtová: V první řadě vám děkuji, že jste postoupili do dalších čtení novelu jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Opravdu vám za to děkuji.
Pokud se jedná o tento tisk, jedná se o návrh novely jednacího řádu Senátu, který právě tak jako v jednacím řádu Poslanecké sněmovny zpřísňuje podmínky legislativního procesu, ať už se týkají jednotlivých pozměňovacích návrhů, ať už se týkají komplexního pozměňovacího návrhu. Ten návrh je v tomto případě naprosto identický.
Jediné, v čem se liší, je změna procedury hlasování o návrhu podaném takzvaným - institut nezabývat se návrhem zákona. Takový institut Poslanecká sněmovna nezná. Senát tady navrhuje úpravu, která neznamená novelu ústavy, ale navrhuje, aby nezabývat se návrhem zákona, pokud někdo takový návrh podá a postaví-li se proti tomu skupina nejméně deseti senátorů nebo senátorský klub, aby takový návrh nebyl přijat. V minulosti se totiž stalo, že většina Senátu, která si nepřála debatu o určitém návrhu zákona - a nezabývat se je totéž jako schválit, ale bez rozpravy - zkrátka přehlasovala menšinu. Takže ten institut se snaží toto odstranit.
Jinak je naprosto identický s návrhem jednání Poslanecké sněmovny a já vás právě tak jako u první novely prosím o postoupení tohoto návrhu do dalších čtení Poslanecké sněmovny. Děkuji vám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní senátorce. Prosím opět pana poslance Jeronýma Tejce, aby se ujal slova. Je zpravodajem také k tomuto tisku. Prosím, pane kolego.
Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedkyně, kolegyně a kolegové, myslím, že není třeba dlouhých slov. Pokud Senát má zájem na změně pravidel svých jednání, není jiné cesty, než jej podpořit v této věci. Myslím, že to, co zmínila paní senátorka, není třeba jakkoli doplňovat, a já bych se přimlouval za to, abychom tuto normu do druhého čtení propustili.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu zpravodaji. Otevírám obecnou rozpravu. Hlásí se do ní pan poslanec Josef Novotný, zástupce strany Věci veřejné. Prosím, pane kolego.
Poslanec Josef Novotný st.: Dobré odpoledne. Paní předsedkyně, vládo, paní senátorko, vážení kolegové, vítám, že se Senát rozhodl upustit od toho institutu nezabývat se. Tohoto institutu Senát využíval až zneužíval k tomu, že se nezabýval dluhy, které dělala Poslanecká sněmovna, lépe řečeno státními dluhopisy, které procházely tímto institutem Senátem. Vždycky jsem hlasoval proti tomu, abychom se nezabývali tím, co je spojeno s obsluhou státního dluhu. Vždycky jsem vyzýval k tomu, ať ty dluhy neděláme, ať se tím zabýváme, ať na půdě Senátu tuto věc kritizujeme. A tento institut byl jaksi velkopansky Senátem využíván k tomu, že - my jsme přece ty dluhy neudělali, tak my alibisticky tím, že se nebudeme zabývat státními dluhopisy, tím je propustíme směrem k platnosti.
Jsem tedy rád, že Senát jaksi dospěl a tuto anomálii chce vyřadit v duchu toho, co řekla paní senátorka. Podporuji, aby tato norma prošla do druhého čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji vám, pane kolego. Ptám se na další přihlášku do obecné rozpravy. Nikdo se nehlásí. Končím tedy obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhuje přikázat tento návrh k projednání výboru ústavněprávnímu. Ptám se, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Není tomu tak.
Zahajuji hlasování číslo 87. Ptám se, kdo je pro přikázání výboru ústavněprávnímu. Kdo je proti?
Hlasování číslo 87, přítomno 178, pro 138, proti 2. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru ústavněprávnímu. Končím projednávání bodu 39, sněmovního tisku 578 v prvém čtení. Děkuji paní senátorce Soně Paukrtové.
Budeme se věnovat dalšímu bodu. Zahajuji projednávání bodu
40.
Návrh Zastupitelstva Libereckého kraje na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění zákona č. 306/2009 Sb.
/sněmovní tisk 484/ - prvé čtení
Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 484/1. Z pověření zastupitelstva tento návrh uvede člen Zastupitelstva Libereckého kraje pan Pavel Novák. Prosím, abyste se ujal slova.
Člen zastupitelstva Libereckého kraje Pavel Novák Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení páni poslanci, přeji vám pěkné odpoledne z Liberce. A nyní mi dovolte provést to, k čemu mě zmocnilo zasedání zastupitelstva Libereckého kraje dne 30. srpna 2011.
Zastupitelstvo Libereckého kraje se na tomto svém jednání usneslo, využívajíce svého práva zákonodárné iniciativy, navrhnout novelizaci trestního zákona č. 40 v § 327, který by byl rozšířen ještě o jeden bod, a to status úředních osob, které požívají zvláštní ochrany, o člena výjezdové záchranné skupiny.
Znělo by to tím způsobem: v § 327 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku, by se za odst. 2 doplnil odst. 3, který by zněl: "Ochrana podle § 323 až 326 se poskytuje též členovi výjezdové skupiny zdravotnické záchranné služby." To je strohé znění tohoto návrhu novelizovaného zákona.
Já bych jenom ještě k tomu dal naše zdůvodnění, jak jsme to projednávali v Libereckém kraji. A ještě bych řekl, že naše hlasování o tomto návrhu bylo shodné napříč celým politickým spektrem Libereckého kraje.
Jestliže rozšíříme status úřední osoby extenzivně tak, jak už ji rozšiřuje § 327 trestního zákona, kde jsou uvedeny další skupiny osob, které požívají zvláštní ochrany dle § 323 až 326 trestního zákoníku, a přitom nejsou přísněji trestány za spáchání některých trestných činů jako ostatní úřední osoby.***