(10.30 hodin)
(pokračuje Dobeš)

Chtěl bych se také vyjádřit k pozměňovacímu návrhu, který přijal Senát a který omezuje zákaz umisťování a provozování reklamních zařízení na pozemních komunikacích a v jejich ochranných pásmech pouze na dálnice, rychlostní silnice a ostatní silnice první třídy. Tady bych chtěl říct, že tento pozměňovací návrh je výsledkem velmi bohaté diskuse nejen v Senátu, ale i na půdě Poslanecké sněmovny. Tato diskuse poukázala na řadu možných problémů, které by vládou navržené radikální omezení billboardů u všech komunikací mohlo přinést. Například jde o výpadky v příjmech územních samosprávných celků. Dále je to princip subsidiarity, který zajišťuje právo krajům a obcím rozhodovat o umisťování těchto reklamních ploch kolem komunikací nižších tříd. Přiznám se, že Ministerstvo dopravy tomuto pozměňovacímu návrhu rozumí a souhlasí s tím, že pokud je toto úprava, která bude znamenat omezení billboardových ploch právě kolem komunikací dálničních, rychlostních komunikací a první třídy, pak je to návrh akceptovatelný.

Chtěl bych tady zdůraznit jednu věc, která proběhla na půdě Poslanecké sněmovny. Pozměňovací návrh ohledně billboardů v žádném případě nevrací ani nezavdává jakékoliv možnosti návratu informačních tabulí nebo jiných reklamních zařízení, které by mohly být povolovány ze strany Ministerstva dopravy nebo jiného orgánu. V tuto chvíli na komunikacích, které jsou pod patronací Ministerstva dopravy, respektive Ředitelství silnic a dálnic, nebude možné žádné další povolení billboardových ploch kolem dálnic, rychlostních silnic a komunikací prvních tříd. Pokud projde pozměňovací návrh senátní, tak to bude možné jenom u komunikací nižších tříd, což bude v rozhodovací pravomoci a kompetenci krajů, případně obcí.

Já bych vás tímto chtěl, vážené dámy a vážení pánové, požádat o to, aby byl tento návrh přijat, a to i z toho důvodu, že se jedná opravdu o návrh komplexní, který obsahuje i řadu implementačních částí legislativy Evropské unie, kterou musíme v řádném termínu splnit a schválit.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Slyšeli jsme úvodní slovo ministra. Teď bych požádal zpravodaje. Je tu jednak pan poslanec Jan Bureš, který reprezentuje hospodářský výbor. Prosím, aby se vyjádřil jako první k tomu bodu.

 

Poslanec Jan Bureš: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane premiére, paní senátorko, dámy a pánové, mám velmi těžkou úlohu, protože pan ministr shrnul vše, co se odehrálo jak zde na půdě Poslanecké sněmovny, tak i na půdě Senátu. Chtěl bych jenom říci stanovisko zpravodaje garančního výboru hospodářského.

My jsme na hospodářském výboru již zde na půdě Poslanecké sněmovny navrhovali pozměňovací návrh, který je ve své podstatě téměř totožný s tím, jaký pozměňovací návrh nám vracejí zpátky paní senátorky a páni senátoři. Oni ho očistili pouze o ten velmi sporný bod, tedy o umísťování informačních tabulí, které by mohly na sobě nést i určitou reklamní plochu. Vím, že s tím byl velký spor zde v Poslanecké sněmovně. Senátoři nezahrnuli tuto možnost do pozměňovacího návrhu, a tak jak říkal pan ministr, zabývali se pouze otázkou billboardů a jejich odstraněním na těch silnicích, kde stát má mít ten přímý dohled, tedy na silnicích prvních tříd, na dálnicích a na silnicích rychlostních, kde by billboardy v nejzazším termínu pěti let měly býti odstraněny. Na silnice druhých a třetích tříd a na komunikace, které spravují obce, se tato novela, co se týče umístění billboardů, vztahovat nebude.

Já osobně se přimlouvám za to, abychom schválili verzi Senátu, tedy abychom schválili tuto novelu ve verzi, kterou nám paní senátorky a páni senátoři postoupili. Důvody netřeba zopakovat, říkal je tady přede mnou pan ministr a já se s nimi plně ztotožňuji. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Bořivoje Šarapatku - výbor pro životní prostředí. Není? Není, takže prosím, nevystoupí. Nevadí. V tom případě bych otevřel rozpravu, a pokud dovolíte, pokusil bych se dát slovo jako první paní senátorce Vrecionové. Prosím, paní senátorko, máte slovo.

 

Senátorka Veronika Vrecionová: Dobrý den, pane předsedající, pane ministře, vážené poslankyně, vážení poslanci.

Opravdu v tuhle chvíli si myslím, že mí předřečníci shrnuli úplně to vše podstatné, takže se omezím na to, že se pokusím vyhledat, co tady nebylo již řečeno.

Tento senátní pozměňovací návrh se skutečně týká pouze té pasáže návrhu zákona, která řeší problematiku ohledně venkovní reklamy. A těch důvodů, proč Senát se pro tento pozměňovací návrh rozhodl, je několik. O arbitrážích mluvil již pan ministr, nicméně máme i různé další právní analýzy, které také říkají, že některé arbitráže by nemusely dopadnout pro náš stát tak dobře. To znamená, tento pozměňovací návrh se snaží minimalizovat negativní dopady případných arbitráží.

Za druhé by úplné zrušení venkovní reklamy na všech komunikací bez výjimek mělo nemalé ekonomické následky na firmy, které se podílejí na reklamním trhu. A to nejde pouze o ty reklamní agentury jako takové, ale jde samozřejmě o tiskárny, grafická studia, distribuční firmy atd. V současné době ekonomické recese si myslíme, že je potřeba se pokusit tato pracovní místa zachovat.

O příjmech měst a obcích pan ministr již hovořil, to nechci opakovat.

Dále si myslím, že tento návrh nebude - a to je velice důležité - deformovat konkurenční prostředí v oblasti reklamního průmyslu, reklamního trhu. Senátem navrhované řešení bude odpovídat standardní regulaci obdobné v ostatních evropských zemích.

A co je také velice důležité, tento návrh reflektuje požadavky odborníků v oblasti bezpečnosti silničního provozu na zákaz především u těch komunikací, kde se, zjednodušeně řečeno, jezdí rychlostí více než osmdesát kilometrů v hodině.

Budu velice ráda a žádám vás o možnost a zvážení podpoření tohoto senátního návrhu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal pana poslance Křečka, který je první přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Křeček: Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové, chtěl jsem vás požádat, abychom ještě jednou tento záměr pečlivě zvážili. Mám takový nepříjemný dojem, že nám stoupá počet rozhodnutí, jejichž konce nejsme schopni dohlédnout - úpravou našich platů počínaje a souhlasem obou rodičů s návštěvou lékaře konče. Je to způsobeno proto, že každá cesta do pekla je - tady mnohokráte opakováno - dlážděna dobrými úmysly. Já o tom dobrém úmyslu nepochybuji.

Samozřejmě vím, že v Německu a v jiných státech nejsou dálnice obsypány billboardy, jako je to u nás. Jenomže rozdíl je v tom, že tam je to prostě zakázáno, kdežto u nás je to povoleno, a nyní my dodatečně tyto věci zakazujeme. A samozřejmě je obtížné něco měnit, byť by to bylo s dobrým úmyslem.

Nesouhlasím s tím, co říkal tady pan ministr, že arbitráže jsou vyloučeny. Podle mých informací jsou ty arbitráže jisté. Jsou prostě jisté. Jsou to zmařené investice, ať to říkáme shora, nebo zdola, jednoznačně zmařené investice. Veřejný zájem na takovém zmaření investice Česká republika neprokáže, již také proto, že montuje mýtné brány Kapsch, které mají stejnou funkci. A taky paní kolegyně ze Senátu nám tady řekla, že se senátní návrh snaží omezit možnost arbitráží. Ne vyloučit, jenom omezit. Je to snaha marná, ty arbitráže prostě budou. Podle mého názoru bychom to měli ještě jednou dobře uvážit, než si zase otevřeme něco, čeho budeme později litovat.

Prosil bych pana ministra, eventuálně předsedu vlády, aby tady vystoupili a řekli, že v případě, že bude arbitráž úspěšná, že přispějí čtyřmi platy na jejich uhrazení jako každý, kdo způsobil nějakou škodu.

Podle mého názoru to není dobrý nápad. Je to zmařená investice, nelze takto k zahraničním investicím přistupovat. Já nepodpořím ani jeden z předložených návrhů. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP