(13.10 hodin)
(pokračuje Opálka)

Nemohu nepoznamenat, že ne nevýrazný je i efekt zvyšujícího se odporu mladé generace platit na důchody svým rodičům a prarodičům, který ovšem nevzniká sám od sebe, ale v důsledku naprosto zvrácené dlouhodobé dehonestace hodnoty přirozené mezigenerační solidarity. Pravicoví politici, ekonomové, média, ale i herci a podle nich pak mladá generace argumentují tím, že oni nebudou na své důchody mít dostatek peněz. Ale to přece záleží na nich samotných! Stejně jako jejich rodiče ,musí si i oni zajistit své plátce prostřednictvím svých dětí a nebýt takzvanými černými pasažéry prvého státního pilíře. A vedle toho také žádat spravedlivější rozdělování nově vytvářených hodnot. Jinak v budoucnu nebude v této zemi fungovat nic. Nejen důchodové zabezpečení.

Původní návrh ministra financí na stoprocentní zmrazení důchodů vyvolal zásadní odpor. Nová vládní varianta však není žádný velký zvrat. Jen sníží či zpomalí propad reálných důchodů snad o třetinu, což se musí zákonitě projevit v poklesu reálné kupní síly bezmála 3 mil. uživatelů důchodových dávek, a tím pádem i ve spotřebě, ve výrobě a v celém procesu hospodaření České republiky. Vláda tak brzdí možný rozvoj domácí produkce. Její kroky jsou sociálně nespravedlivé a nevedou ke zdravému rozvoji společnosti jako celku.

Proto Komunistická strana Čech a Moravy podporuje všechny iniciativy, které žádají odchod této vlády, a staví se za zájmy i seniorů.

Vláda České republiky po dohodě ještě v rámci staré koalice urychleně rozšířila svůj program jednání o vládní novelu zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, v němž předkládá Poslanecké sněmovně avizovaný změkčený návrh na změnu valorizačního vzorce u vyplácených důchodů. Jde tedy o právě projednávaný sněmovní tisk 659, který byl dnes ráno předřazen a zařazen na dnešní program.

Zdálo by se, že členové vlády ústy pana ministra i paní zpravodajky hledají všechny možné úspory a zdroje ke snižování tempa zadlužování veřejných rozpočtů, ale nějak zapomněli na souběžné zrušení stropů na odvody na důchodové pojištění. V případě všeobecného zdravotního pojištění již takové odhodlání vláda avizovala. Státní důchodové pojištění bylo totiž koncipováno jako solidární kolektivní zabezpečení a všichni poplatníci pojistného měli původně stanoven vyměřovací základ dle stejných pravidel, avšak tento princip je narušen rokem 2008, od kdy byla nejen snížena míra solidarity, ale též příjmy do státního rozpočtu, resp. na důchodový účet.

Výpočty, kolik to je, se různí. Ministerstvo práce a sociálních věcí odhadovalo, že v roce 2008 dojde ke snížení výběru - v tisku 222 minulého volebního období - asi o 5 mld. korun. Dnes snad hovoří o 8 mld. Odbory však uvádějí podstatně vyšší částky. Žel, údaje, které jsou k výpočtu potřeba, nejsou veřejně přístupné. Myslím tím počty občanů s příjmy nad 100 tis. korun měsíčně, postupně, po jednotlivých krocích, třeba 20 tis. Odhadem se tato úleva týká cca 40 či 60 tis. lidí - různé zdroje se rozcházejí -, kteří si však díky zavedení jednotné daně, která je pro ně vlastně regresivní, a také díky zavedení stropů na odvody pojistného výrazně zvýšili své příjmy a převedli si do mezd či platů nebo odměn i různá jiná plnění včetně dřívějších benefitů, akcií apod. Nyní by tento propad při propočtu vypadal zcela jinak.

A aby byla zachována pravicí prosazená privilegia vyvoleným, musí se ušetřit na milionech občanů, důchodce nevyjímaje. Proto nebude důchodcům v příštích třech letech zdaleka zohledněna vysoká inflace. Kdyby šlo o nízkou inflaci, nebyla by ta ztráta tak vysoká. Ale zvyšování daně z přidané hodnoty proto, aby se zabezpečil druhý pilíř, inflaci výrazně zvyšuje. Nejhůře na tom budou starodůchodci, zejména osamělé ženy a zdravotně postižení. Ti aby už pomalu hledali dopravní spojení na nejbližší kontaktní místo Úřadu práce České republiky, kde by měli požádat o pomoc v hmotné nouzi. A zda bude schopna řada důchodců splácet dynamicky rostoucí náklady na bydlení, když se i zde avizuje redukce, je snad ve hvězdách. Mohou si však hodit korunou, zda případný zbytek peněz dají na potraviny, či léky, či jim bude stačit duchovní hodnota. A k ošacení jim asi zbude šatník charity.

No, nedobře vede tento stát tato vláda. Liberálně technokraticky činí účetní škrty místo toho, aby hledala zdroje a realizovala opatření v podpoře hospodářského rozvoje země v sociálně spravedlivějším přerozdělování nově vytvořených hodnot a ve zvyšování kupní síly všeho obyvatelstva, což by vedlo i k dynamičtějšímu hospodářskému rozvoji. Chvála pro ni snad přichází jenom z kruhu finančního kapitálu, Mezinárodního měnového fondu a také vysokopříjmových voličů, kteří dostávají z veřejných prostředků více než v minulosti. Kladu si tedy otázku: Je to korupce těchto voličů a donátorů z veřejných peněz?

Představitelé koalice se nyní vymlouvají na novou - v uvozovkách novou - ekonomickou situaci a argumentují, že valorizace každoročně výrazně navyšují výdaje státu na důchody, což je prý neúnosné. Udržení reálné hodnoty důchodu, jakož i poměru relace důchod ke mzdě vláda odmítá řešit prostřednictvím nově vytvářených zdrojů. Naopak. Přichází s návrhem na přechodnou dobu, tj. léta 2013 až 2015, snížit výši valorizace. A to snížení o 2/3 inflace dle obecného spotřebního koše zboží a služeb. Stanovené parametry jsou takto pro důchodce tvrdší, neboť spotřební koš důchodce má jinou skladbu, která se v úvahu nebere.

Důvodová zpráva Ministerstva práce a sociálních věcí, resp. vlády, odhaluje, skrytě či otevřeně, i některé jiné podrobnosti, než byly zvýrazněny. Podle diskutabilních prognóz a průměrných výpočtů dojde za tři roky kumulovaně ke snížení reálné výše důchodu možná o 13,1 procentního bodu, stát uspoří na důchodech, výdajích, za tyto tři roky asi 47,8 mld. korun, což uváděl i pan ministr, a sníží se relace důchodu ke hrubé mzdě ze 41,5 % na 38,4 %. Tedy celkový pokles za tři roky o 3,1 procentního bodu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP