(9.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

To je snad všechno, čím jsme upravili pořad schůze, a můžeme se pustit do samotného programu.

 

První bod dnešního pořadu jsou

 

114.
Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Já vám jenom, než je začnu, připomenu, že dnes budeme pokračovat po písemných interpelacích těmi pevně zařazenými body 101, 118, 5 a 41 a pak bychom pokračovali body z bloku smlouvy - druhé a první čtení. Tolik k tomu, co nás čeká.

Pustíme se do prvního bodu, písemných interpelací. Na pořad jednání bylo předloženo celkem pět odpovědí na vznesené interpelace, s nimiž poslanci nebyli spokojeni, a z toho důvodu požádali o zařazení na pořad schůze. Minulý čtvrtek jsme projednali čtyři, takže nám zbývá projednat poslední, která se nestihla.

Poslední interpelace, která zbývá, je na ministra průmyslu a obchodu Martina Kubu a je to interpelace poslance Břetislava Petra. Vzhledem k tomu, že tady pan ministr není, pokud se nepletu, tak bych požádal pana poslance Břetislava Petra, aby nám sdělil, jak si představuje možný postup. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Břetislav Petr: Dobrý den dámy a pánové, pane místopředsedo. Je to podruhé, kdy na písemnou interpelaci není přítomen pan ministr, který by měl být interpelován. Jelikož tato schůze končí a není možné toto přerušit, tak jsem dospěl k názoru, že nemá smysl, abych tady něco vyprávěl, když není přítomna osoba, které by se měly tyto problémy týkat. Nezbývá mi tedy nic jiného, než znovu požádat na příští schůzi o zařazení tohoto bodu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Já jenom sděluji, toto už musí poslanec učinit sám, takže my vlastně hlasovat nebudeme v tom případě o ničem. Beru na vědomí, že pan poslanec zvolil tento postup. Myslím si, že mohu ukončit projednávání bodu číslo 114, písemné interpelace, a můžeme se pustit rovnou do bodu dalšího.

 

Budeme pokračovat bodem

 

101.
Výroční zpráva o činnosti a účetní závěrka
Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2011
/sněmovní tisk 649/

Tento materiál uvede ministr dopravy Pavel Dobeš. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš Děkuji, pane předsedající. Dámy a pánové dobrý den. Předkládáme v souladu se zákonem číslo 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, Výroční zprávu o činnosti a účetní závěrku Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2011. Předložený materiál podává komplexní informaci o činnosti financování a hospodaření Státního fondu za tento rok a účetní závěrka byla v souladu se zákonem ověřena i nezávislým auditorem.

K činnosti, jenom zevrubně, za rok 2011 lze uvést, že rozpočet státního fondu určený na financování dopravní infrastruktury včetně prostředků ze zdrojů Evropské unie, především z operačního programu Doprava, z úvěrů od Evropské investiční banky, byl schválen ve výši 60,94 miliardy korun. Státní fond uvolnil v roce 2011 svým příjemcům na financování dopravní infrastruktury finanční prostředky v celkové výši 60,85 miliardy korun a příjmy státního fondu v roce 2011 včetně přijatých splátek a návratných finančních výpomocí činily celkem 63,39 miliardy korun, což je o 17,22 miliardy korun méně než v roce 2010.

Samotný rozpočet byl zauditován a je bez zásadních i marginálních chyb. Materiál byl projednán vládou České republiky 21. března 2012 a byl odsouhlasen usnesením číslo 196.

Prosím o schválení výroční zprávy. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Tento sněmovní tisk byl přikázán hospodářskému výboru. Usnesení vám bylo doručeno jako tisk 649/1. Já bych požádal pana poslance Františka Siveru, aby nás informoval.

 

Poslanec František Sivera: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já navážu na slova pana ministra a budu se snažit neopakovat informace, které tady už zazněly.

Každopádně hospodářský výbor projednal výroční zprávu Státního fondu dopravní infrastruktury za rok 2011 na své 27. schůzi, a to 16. 5. 2012. Musím říct, že diskuse byla značně obsáhlá.

Státní fond dopravní infrastruktury se v průběhu celého roku potýkal s propadem finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury. V průběhu roku se řešila celá řada problémů, ať již s uzavřenými smlouvami, na které nejsou v této chvíli finanční prostředky, i s nedostatkem zdrojů na projektování, tak i s urychlenou přípravou a výběrem náhradních projektů na operační program Doprava.

Rozpočet národních prostředků se v průběhu roku navýšil, a to jednak díky vyššímu výběru finančních prostředků za poplatky za užívání dálnic, ale i zvýšeným poplatkem za mýtné. Částka, která sloužila na operační program Doprava, byla z plánovaných cca 18 miliard vyčerpána v částce 20 miliard. I zde je potřeba připomenout, že z jednotlivých let předcházejících se přetahují nevyčerpané finanční prostředky a tyto se ani v roce 2011 nepodařilo vyčerpat. Je třeba připomenout, že problémy s certifikací operačního programu nemají vliv na čerpání těchto prostředků, ale samozřejmě následně na proplácení již jednou zhotovených děl. Schválený rozpočet z úvěrů Evropské investiční banky, který byl původně 10 miliard, tak po úpravách se čerpalo jenom 4,4 miliardy korun.

Jak už tady zaznělo, závěrečný účet a zpráva byly auditovány. Státní fond dopravní infrastruktury podal pravdivé informace o svém financování, a hospodářský výbor proto doporučuje schválit tuto výroční zprávu.

Děkuji za pozornost.***




Přihlásit/registrovat se do ISP