(16.50 hodin)
(pokračuje Jonáš)

To znamená povinné ručení, stejně jako je tomu u sousedního Slovenska. Vybrané finanční prostředky by se dle předem určených pravidel přerozdělovaly tak, aby ve finále byly investovány do již zmiňované obnovy technologického parku a jeho dovybavení.

Na tomto místě je vhodné vysvětlit, proč zrovna pojišťovny a proč zrovna povinné ručení. Ze statistických údajů Hasičského záchranného sboru České republiky je zřejmé, že významná část náplně činnosti jednotek požární ochrany spočívá v zásazích při dopravních nehodách - okolo 20 %. V roce 2009 bylo pojišťovnami podnikajícími na českém trhu vybráno v rámci povinného ručení celkem 23,8 miliardy korun, dle předběžných informací pojišťovny řešily v roce 2009 celkem 309 432 pojistných událostí v rámci povinného ručení v celkové hodnotě 9,8 miliardy korun. Z těchto čísel je zřejmé, že tento typ pojištění je svým rozsahem jednoznačně nejrozšířenějším typem pojištění, které je navíc uzavíráno v kontextu s povinností uloženou právním předpisem.

Dle navrhované právní úpravy by tedy každá pojišťovna podnikající na území České republiky odvedla 6 % z vybraného pojistného z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na speciálně zřízený účet vedený Ministerstvem vnitra. Při celkové částce vybrané v roce 2011, tedy 20,4 miliardy korun, která by byla následně přerozdělena - z 20,4 miliardy korun by se jednalo o částku okolo 1,2 miliardy korun, která by byla přerozdělena jednotlivým jednotkám požární ochrany. Lze předpokládat, že vybraná výše pojistného by se v následujících letech neměla nijak dramaticky měnit, a lze tedy konstatovat, že aby se na výše uvedené účely každoročně přerozdělovalo cca přes jednu miliardu korun.

Pro transparentní přerozdělení těchto prostředků je důležité nastavit jasná pravidla, kterými by byl správce daného účtu, tedy Ministerstvo vnitra, vázán. Dle navrhovaného schématu by tři pětiny těchto finančních prostředků přerozdělovalo Ministerstvo vnitra, přímo Ministerstvo vnitra, a to ve vztahu k jednotlivým hasičským záchranným sborům krajů, zřízených dle zákona 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky, dvě pětiny těchto prostředků by byly dle zákonem stanoveného klíče ministerstvem přeposílány jednotlivým krajům, které následně tyto prostředky přerozdělí obcím zřizujícím jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí v rámci územní působnosti kraje. Klíč je založen na vícekriteriálním hodnocení.

Při samotném vypracování novely předmětného právního předpisu by bylo mimo jiné čerpáno ze slovenské právní úpravy, kde výše popisovaný princip funguje již takřka deset let.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, žádám vás tedy o podporu tohoto senátního návrhu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A je tady pan poslanec Radim Fiala? Ano, je tady, takže jeho bych požádal, kdyby se ujal slova jako zpravodaj pro prvé čtení tohoto návrhu ve Sněmovně. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, dovolte mi, abych vás seznámil se zpravodajskou zprávou k tomuto návrhu zákona.

Řešení momentálního nedostatku finančních prostředků ve veřejných rozpočtech na financování Hasičského záchranného sboru České republiky a jednotek sboru dobrovolných hasičů zavedením ad hoc opatření v podobě povinných odvodů z pojistného vybraného soukromými subjekty, to znamená pojišťovnami ze zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, považuji za nesystémové, nekoncepční a jeho případné dopady na činnost pojišťoven a jejich klienty za obtížně přijatelné.

Dámy a pánové, chci vás požádat, nebo podávám tímto návrh hlasování na přerušení jednání o tomto bodu do příští schůze. Je to na základě dohody několika poslaneckých klubů v této Sněmovně.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pardon, ještě jednou - jak tedy zněl ten návrh?

 

Poslanec Radim Fiala: Návrh na přerušení projednávání tohoto bodu do příští schůze.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A to je procedurální návrh, který chcete ihned hlasovat? (Poslanec Fiala mimo mikrofon říká, že odročovací.) Odročovací do příští schůze. Já zagonguji tedy v tom případě, abychom získali poslance pro to hlasování. Je tu návrh vás odhlásit. Takže prosím, aby se poslanci shromáždili, protože zazněl v úvodu návrh zpravodaje na odročení tohoto bodu do příští schůze. Já tady jenom připomenu, že máme před sebou senátní návrh zákona, kterým se mění zákon o pojišťovnictví, je to tedy návrh, který přišel ze Senátu jako - tady ho máme v prvém čtení a vedeme ho pod sněmovním tiskem 758. A aby tedy všichni - už jsem vás odhlásil (reakce na hlas ze sálu). Vy jste se mezitím přihlásil a chcete znova. Máte závislost na odhlašování. (Smích ze sálu.) Takže poslanci jsou tady.

 

V tomto prvém čtení jsme v úvodu zaregistrovali návrh zpravodaje poslance Radima Fialy na to, aby projednávání bylo odročeno do příští schůze. O tomto návrh tedy budeme nyní hlasovat.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro odročení, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je pro?

Hlasování má pořadové číslo 133, přihlášeno 133, ne přihlášeno 134, pro hlasovalo 85, proti 20, takže návrh na odročení byl přijat.

 

Tak tedy omlouvám se panu senátorovi i panu poslanci Branému, který se přihlásil do rozpravy. A budeme tedy - ukončíme projednávání tohoto bodu a k bodu se vrátíme na příští schůzi.

Pan poslanec Braný by chtěl. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Pane místopředsedo, děkuji za slovo, já jsem toho chtěl hodně sdělit, a kdo se na to těšil, ať vydrží do příští schůze. Neboť bod 39 je ten samý v podstatě, tak jenom tam bych chtěl vědět, jestli je taky dohoda klubů, tak jak je dohoda zpravodajů u nás, tak jestli se taky kluby dohodly, protože ten bod 39 je totožný, akorát je zase z dílny jiného klubu. Tolik jsem měl jenom poznámku k tomu našemu teď urychlování.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To znamená, aby se nějak zvážilo, jestli taky bude odročen nebo něco takového? Dobrá, pochopil jsem, tak apeluji tady na kluby, aby se mezitím ujasnilo, jestli bod 39 také bude podobným způsobem odročen, aby se to nějak promyslelo.

 

Dobře, teď můžeme jít k tomu - to byl bod 91 - a nyní bod číslo

 

94.
Návrh Zastupitelstva Ústeckého kraje na vydání zákona o některých opatřeních
při zajišťování bydlení osobám v hmotné nouzi a o změně zákona č. 117/1995 Sb.,
o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 111/2006 Sb.,
o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů (zákon o sociálním bydlení)
/sněmovní tisk 494/ - prvé čtení

Projednávání tohoto tisku jsme přerušili na 33. schůzi usnesením číslo 1014 ze dne 7. února 2012 a odročili jsme jej do předložení příslušného vládního návrhu zákona nejpozději však do 1. června 2012.

Takže nyní tady máme jednak člena Zastupitelstva Ústeckého kraje Jaroslava Foldynu jako předkladatele. Já se ho zeptám, jestli chce k tomu bodu vystoupit v této chvíli, tak může. Prosím, pane poslanče, tedy můžete za Ústecký kraj nyní vystoupit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP