(10.30 hodin)
(pokračuje Putnová)
Je to kompromisní řešení. Kompromisní mezi chtěným a možným cílem. Chtěnou formu jsem vyjádřila v pracovní verzi, která obsahuje tři povinné předměty, a nedílnou součástí této předlohy je také maturita z matematiky. To, že se nepovedlo v letošním roce spustit třetí předmět, je díky tomu, že jsme byli mylně informováni a mylně ujišťováni zhruba před rokem Ministerstvem školství, že je v jeho silách státní maturitu takto připravit. Nestalo se tak, a proto považuji toto řešení za přijatelné.
Velmi důležité je také sdělení, které tímto dáváme ředitelům středních škol. Je zřejmé, že společná část státní maturity bude součástí středoškolského vzdělání a že se s matematikou do budoucna počítá jako s předmětem, který bude zařazen do povinné části.
Novela je sázkou na jistotu, minimalizuje riziko pochybení zadání společné části maturity, a proto se domnívám, že s ohledem na to, že má také určený horizont, ve kterém se připraví novější, modernější podoba maturity, je to řešení, které je přijatelné a které můžeme podpořit. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Nyní se mi hlásí do rozpravy ve třetím čtení pan poslanec Vít Bárta. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vít Bárta: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, mám potřebu apelovat na Poslaneckou sněmovnu, aby nepodpořila tuto normu, aby ji nepodpořila proto, že přijetí této normy znamená zásadní propad v konkurenceschopnosti České republiky.
Jsem velmi rád, že opakovaně je zde snaha poslouchat ujištění o tom, že matematika do budoucna bude součástí státní maturity, povinnou součástí státní maturity. Problém však je, že konkurenceschopnost České republiky se každoročně propadá tak, že Česká republika je v mnohých parametrech dnes poslední zemí v konkurenceschopnosti v rámci Evropské unie a každý rok se propadá v uznávaných mezinárodních žebříčcích o jednu až tři příčky směrem dolů. Za této situace úvaha o tom, že si dáme čas a že se připraví nová verze státních maturit, a že při druhém čtení tady pan ministr říkal, že možná v roce 2015 už by tak mohlo být, znamená propad konkurenceschopnosti České republiky každoročně o dvě tři příčky, to znamená za ony tři roky v roce 2015 to znamená propad možná o deset příček v konkurenceschopnosti České republiky.
Já vím, že to tady zjevně moc nikoho netrápí, ale realita je taková, že pan ministr školství pohřbívá konkurenceschopnost České republiky. Teď a nyní tedy vyrábíme národ dělníků. Teď a nyní tady pravicová vláda posílá české studenty ke strojům. Čeští studenti vysokých škol ke strojům. Možná že by se to někomu nalevo líbilo, ale reálně je to politika pravicové vlády. Pošleme naši inteligenci ke strojům. To je reálná politika této pravicové vlády. Chceme dělníky s vysokoškolským vzděláním.
Zaznělo tady, že byly mylné informace z Ministerstva školství, jak jsou maturity připraveny. Zaznělo tady, že současné chyby vedou Ministerstvo školství k tomu, že není přípustné, aby tyto současné chyby v budoucnu ohrožovaly důvěryhodnost státních maturit. Státní maturity jsou nedůvěryhodné tak, že vysoké školy je nechtějí jako limit pro přijímání na vysoké školy. Naopak těžší verze státních maturit, především z matematiky, bylo jediné světlo na konci tunelu, aby v několika následujících letech se vysoké školy začaly řídit při svém přijímání právě tímto parametrem. Jestliže v roce 2015 zavedeme těžší verzi státních maturit, tak jediné, na co se můžeme těšit, je to, že v roce 2018, možná v roce 2019 vysoké školy přijmou tento parametr. To znamená, že reálné zpoždění místo toho, aby už to příští rok začalo fungovat, máme víc než o pět let. A to jsem ještě optimista, že v roce 2013, v roce 2014 nebude zvolena natolik populistická vláda, že pro ni bude ještě výhodnější státní maturity zrušit úplně.
Opakovaně tady v posledních třech týdnech apeluji na to a žádám, aby se pan premiér vyjádřil k úpadku konkurenceschopnosti České republiky. Opakovaně říkám, že v efektivitě využívání veřejných státních prostředků jsme na 120. místě na světě, že jsme poslední zemí v Evropské unii podle uznávaných švýcarských žebříčků konkurenceschopnosti. A přesně v tomto ohledu můžeme nyní sledovat, jak ministr školství, nyní nový, dostane pro Ministerstvo školství ze státního rozpočtu možná o něco více peněz v situaci, kdy zjednodušíme, zprimitivníme státní maturity. Je to přesně příklad toho, jak paradoxně samotné rozhodování nad rozpočtem školství nás přesně v tomto parametru dále povede k tomu, jak budeme v mezinárodních žebříčcích dále srovnáváni.
A jenom tady v tomto kontextu drobné odbočení. Když se tady pořád připomíná, že důležitější než žebříčky konkurenceschopnosti jsou hodnocení ratingových agentur z toho, jak se zadlužujeme, tak připomínám, že Česká republika se i v tomto parametru srovnání zemí propadla za poslední rok o pět příček na 60. pozici, z 55. na 60. pozici z hlediska míry zadluženosti, což je i jeden z parametrů konkurenceschopnosti. Ale je to jenom jeden z dílčích parametrů.
Dnes, před krajskými volbami, je mnoho učitelů a učitelek, kteří místo toho, aby měli odvahu říci, že konkrétního studenta nepustí k maturitě, v obavách z toho, že tento žák přejde na jinou školu, kde si jakési vzdělání dodělá, tak raději tohoto nekvalitního studenta k maturitě pošlou, a protože státní maturita není reálně bič pro zvyšování kvality českého školství, ale je to jenom kontrolní mechanismus pro to, abychom nepustili ze středních škol studenty, kteří nezvládají látku základní školy. A tento elementární parametr, který my nazýváme státní maturita, ještě nyní tupíme a to světélko na konci tunelu v podobě těžší verze státních maturit z matematiky definitivně pohřbíváme.
Je velmi trapné, že v současné situaci, kdy máme zvýšit zaměstnanost v České republice a kdy to slibují v zásadě všechny parlamentní strany a kdy všichni víme, že zaměstnanost zvýšíme jedině tehdy, když sem přilákáme nové investory, když dáme prostor českým firmám pro to, aby se mohly rozvíjet, především v rozsahu znalostní ekonomiky, nikoliv dělnických profesí, tak nyní hrobař české konkurenceschopnosti a českého konkurenčního školství ministr pan Fiala definitivně zatlouká další hřebík do toho, abychom byli národem dělníků.
Děkuji vám za pozornost. ***