(12.30 hodin)
(pokračuje Babák)

Jako poslední náš pozměňovací návrh, který je pod písm. D3, bych rád představil pozměňovací návrh na zavedení tzv. institutu zaplacení daně z přidané hodnoty až po uhrazení faktury. Je to podle mého názoru velice pozitivní nejen pro malé a střední podnikatele, na které je to mířeno, ale vůbec i pro celkové nastartování části naší ekonomiky. My jsme tento pozměňovací návrh ladili samozřejmě i se směrnicí Evropské unie, která říká, že můžeme tento institut zavést pouze do výše asi 10 mil. Kč obratu za posledních dvanáct po sobě jdoucích měsíců, což bude samozřejmě přesně mířeno pro ty potřebné, to znamená pro drobné a střední podnikatele, kteří to, jak si myslím, jednoznačně přivítají. Rád bych apeloval obzvlášť na občanské demokraty, kteří se k tomuto návrhu hlásili již před několika měsíci, že by to bylo velmi pozitivní prorůstové opatření.

Dále bych se zmínil ještě o jedné věci, a to že v této souvislosti nám předkládá Ministerstvo financí dle mého názoru ne úplně poctivá čísla v tom smyslu, že tímto institutem zatížíme jednorázově rozpočet asi v hodnotě 10 miliard. Jsem přesvědčen, že to v žádném případě nebude takto vysoká suma, už z toho důvodu, že je to mířeno pouze pro střední a malé podnikatele, ale taktéž z důvodu toho, že náš pozměňovací návrh reaguje též na přijaté zdanitelné plnění, to znamená, že v podstatě poplatníci, kteří DPH nezaplatí svému odběrateli, tak nebudou moci si nárokovat DPH na státu. To znamená, že se tam posune výplatní termín státu podle toho, jak bude zaplaceno, a ne podle data uskutečnění zdanitelného plnění.

A potom poslední věc, spíše procesní. Dnes dopoledne jsme zjistili, že některé naše návrhy kolidují s návrhy, které prošly rozpočtovým výborem. To znamená, že ve své podstatě návrh D1 a D2 je nehlasovatelný, pokud projde celý balíček návrhu z rozpočtového výboru pod písmenem A. Proto bych si procesně dovolil rozdělit potom hlasování z rozpočtového výboru a pouze bych hlasoval zvlášť body A3, A5, A11, A14, A17 a pak zbytek všech bodů bych poprosil hlasovat dohromady.

Nevím, jak se s tím teď v uvozovkách popere pan zpravodaj, ale o tomto procedurálním návrhu bych chtěl nechat hlasovat. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dále požádal o slovo zpravodaj pan poslanec Pavel Suchánek. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Suchánek: Děkuji za slovo, pane předsedající. Jen bych načetl jednu krátkou legislativně technickou úpravu k tisku 733: V části první článek 1 se v bodu 192 slova "příloha č. 3" nahrazují slovy "příloha č. 1". A v bodu 193 slova "v příloze č. 5" nahrazují slovy "v příloze č. 3".

Jedná se o přečíslení odkazů na přílohy zákona č. 235/2004 Sb. tak, aby dotčené novelizační body splňovaly požadavky kladené legislativními pravidly vlády. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: O slovo dále požádal s přednostním právem pan poslanec Jeroným Tejc. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně a kolegové, byť nemám rád debaty, co by bylo kdyby, tak přece jen musím zopakovat, tak aby nedošlo k omylu, jak k této situaci došlo.

Nebylo to vinou sociální demokracie, že dnes stojíme před tím, že od 1. ledna 2013, nebude-li přijat tento pozměňovací návrh, který tady byl načten mimo jiné poslancem za sociální demokracii Adamem Rykalou a který tady bude odůvodněn, a nepovede-li se přijmout návrh vlády ať už v jakékoli verzi, tak bohužel dojde ke zvýšení DPH na 17,5 % od 1. 1. 2013. Pro návrh zvýšení na 17,5 % například pro potraviny, léky a další nehlasovali sociální demokraté, ale hlasovaly pro ně Věci veřejné, hlasoval pro ně předpokládám pan poslanec Babák.

A chtěl bych zopakovat, že sociální demokraté nehlasovali pro zvýšení daně z přidané hodnoty té nižší sazby, tedy například na léky, na potraviny, na veřejnou dopravu, a nehlasovali pro zvýšení ani z 5 % na 9 %, ani z 10 % na 14 %, ani ze 14 % na 17,5 %. Nás se tento problém netýká a my všemi hlasy, které máme k dispozici, všichni přítomní poslanci sociální demokracie podpoří pozměňovací návrh kohokoliv, pokud bude směřovat k tomu, aby daň z přidané hodnoty - nižší sazba -zůstala na 14 procentech, byť si myslíme, že i toto číslo je velmi vysoké. Bohužel, velmi jednoduše se daň z přidané hodnoty zvyšuje, velmi složitě se snižuje, protože vždy při zvýšení této spotřební daně dojde ke zvýšení cen, většinou dojde k vyššímu výběru, ne vždy, to jsme to viděli v tomto roce, kdy prvních pět měsíců stát vybral méně než předchozí rok a za sedm měsíců vybral stejně přes zvýšení daně z přidané hodnoty. Ale skoro v každém případě, pokud dojde ke snížení této daně z přidané hodnoty, tak nedojde ke snížení cen a dojde většinou k tomu, že cena zůstává stejná a výpadek státního rozpočtu - tedy dluh - v tomto případě se zvýší.

To jen na odůvodnění této debaty. Doufám, že teď se vrhneme všichni na to, co je podstatné, a to není diskuse o tomto návrhu, argumentů tady zazněla spousta, ale především k podpoře jednotlivých pozměňovacích návrhů. Já se také přimlouvám za to, abychom podpořili pozměňovací návrh, byť tato novela se původně měla týkat spíše technické úpravy, zafixovala DPH na 14 % a 20 %, a dokonce si myslím, že by bylo i v zájmu vládní koalice, aby tento návrh podpořila, protože pak si může prosadit zvýšení na 15 %. Ale neprosadí-li to zvýšení, nebude hrozit to, že tady bude od ledna DPH 17,5 %. To je myslím daleko vážnější problém než to, jestli tady bude 14, nebo 15 % DPH od ledna příštího roku. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Nyní pan ministr Kalousek, ale dává přednost panu poslanci Kováčikovi, který vystoupí s přednostním právem. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji za slovo, pane předsedající, a děkuji panu ministrovi Kalouskovi za přednost, kterou mi dal. Nebojte se, nebude to dlouhé.

Probíhá třetí čtení. Ve třetím čtení jednací řád poměrně velmi rigidně upravuje, co se může dít. Pakliže se to neděje, resp. se děje rozprava nad rámec, bezesporu nad rámec třetího čtení, tak to vypadá, že tento návrh není až tak úplně vydiskutován, a skoro by se mi chtělo, pokud to takhle bude pokračovat, navrhnout vrácení do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. To je procedurální návrh. (Hlasy z pléna: Ne, je to avízo.) Je to avízo.

Faktických poznámek je tady celá řada. K faktické poznámce jako první byl přihlášen pan poslanec Babák.

 

Poslanec Michal Babák: Pane předsedající, já opravdu velice fakticky zareaguji. Přimlouvám se za slova svého předřečníka pana poslance Tejce. Pojďme se bavit konstruktivně o tom, kdo co si podpoří. Pojďme si říci jasně, že máme tady určitý průšvih, který se na nás může vysypat od 1. ledna 2013, a proto podpořme si tyhle ty návrhy napříč politickým spektrem. Já doufám, že to pochopí i koaliční poslanci, že nic nebrání tomu, dnes podpořit 14 % a 20 % a potom posléze 15 % a 21 % v daňovém balíčku. Pořád to bude mít pozitivnější dopad než 17,5 %. A pojďme už hlasovat! Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Další faktická poznámka - pan poslanec Polčák. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP