(10.50 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Já z toho nemám žádnou radost. My se tady rozhodně nebavíme jako sociální demokraté touto situací, ačkoliv bychom mohli, protože to je příliš vážná věc. Za dva měsíce je konec roku a my tady stahujeme státní rozpočet a nikdo neví, jaký příští rok rozpočet bude a jaké budeme platit daně. Tohle není nic, nad čím by se měla opozice usmívat. Tohle je bohužel tragická situace této vlády a je to vyústění dvou let vlády této koalice.

Jestliže tady mluvím o tom, že vláda nesplnila své úkoly, vždyť přece ten balíček, ten daňový zdražovací balíček, už tady byl jednou zamítnutý. Už jednou ho zamítl Senát, zamítla ho Poslanecká sněmovna - a vy jste ten balíček sem dali úplně ve stejné podobě. To je přece odpovědnost vlády! V okamžiku, kdy jste ten balíček neupravili, poslali ho sem úplně stejný, tak jste riskovali mimo jiné i nesoulad se státním rozpočtem. A my jsme vás na to upozorňovali. Jasně jsme jako sociální demokraté řekli: jestliže koalice daňový balíček sem vrací ve stejné podobě, tak se může dostat do situace, kdy bude státní rozpočet na vodě. A ta situace bohužel nastala teď. Státní rozpočet je na vodě a vy sami ho musíte stáhnout. Ale je to vaše odpovědnost a je to vaše chyba v rámci daňové politiky, kterou v tuto chvíli realizujete.

A to, co je podle mě ještě horší, je, že se daňová politika mění tak často, že už se v tom sama koalice nevyzná a že už se v tom nevyzná ani žádný občan ani žádný podnikatel. A to, myslím, je bohužel další symptom vládnutí této koalice. Nejenom že není schopna prosadit rozpočet, ale ještě vnáší permanentní nestabilitu, chaos a zmatek do našeho právního řádu včetně daní jako takových. (Potlesk poslanců ČSSD.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan ministr Kalousek.

 

Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Myslím, že si pan předseda zaslouží poměrně poctivou odpověď, co se týče závazných ukazatelů. Návrh rozpočtu, který tady počítá s legislativou, o které dnes bohužel již víme, že se ji vládě nepodaří prosadit, je také opřen o červnovou makroekonomickou prognózu, protože to je ta nejčerstvější, jaká může být. Nový návrh rozpočtu bude opřen o platnou legislativu, a protože na konci října budeme mít k dispozici už i čerstvou makroekonomickou prognózu, tak to samozřejmě přizpůsobíme nejčerstvějším makroekonomickým prognózám a to budou ty dvě základní změny. Změní se makro a změní se legislativa.

Já vám v tuhle chvíli ještě nejsem schopen, to budu schopen až za týden, říct přesné dopady nejčerstvější makroekonomické prognózy. Jsem samozřejmě schopen říct dopady změny příjmové legislativy, nicméně dohromady pro závazné ukazatele si myslím, že je velmi poctivý údaj, že se předpokládané příjmy sníží někde mezi 20 až 25 mld. korun a o ty se také sníží předpokládané výdaje. A to budou ty závazné ukazatele, o kterých tady bude Sněmovna rozhodovat. Vše ostatní je vnitřní struktura určená pro druhé čtení a suverénem je Poslanecká sněmovna. Nicméně to, co předložím já, bude nepochybně deficit 100 mld. korun. Příjmy nižší, někde mezi 20 až 25 mld., a o to samé číslo nižší výdaje, saldo zůstane. To bude jediný závazný ukazatel z tohoto rozpočtu, který zůstane.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan kolega Tejc - faktická poznámka.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážená paní předsedkyně, vážené kolegyně a kolegové, pan premiér Nečas se tady zaklínal zodpovědností a zdůrazňoval, že jeho vláda je odpovědná. Já myslím, že odpovědná vláda nejedná tak, aby předložila návrh zákona o státním rozpočtu, který je v rozporu se zákonem, tedy je založen na zákonech, které nejsou platné. Zákon o státním rozpočtu má být předložen v souladu s platnými zákony. Já myslím, že platný zákon, zatím se ještě teorie práva nezměnila od té doby, co jsem byl na právnické fakultě, a ten zákon říká, že platný je takový zákon, který je schválen v Poslanecké sněmovně i v Senátu a podepsán prezidentem. A žádný takový zákon schválen nebyl.

Já se tedy ptám, který zákon že se změnil, který zákon se změnil za tu dobu od chvíle, kdy vláda předložila státní rozpočet sem do Poslanecké sněmovny. Žádný zákon se nezměnil, protože vláda založila státní rozpočet na zákonech, které nebyly platné, tedy v rozporu se zákonem schválila a předložila návrh státního rozpočtu, který vůbec neodpovídal legislativě České republiky. To je ten hlavní důvod, proč dnes pan ministr financí, protože si není jist tím, jaké zákony budou a nebudou schváleny, musí brát návrh státního rozpočtu zpět.

A když už jsme u těch výdajů. Pan ministr Kalousek tady straší tím, co bude čekat české občany, když teď neprojdou jeho zdražovací balíčky. Já bych jej chtěl upozornit na to, že může škrtat také někde jinde. Koneckonců od 1. ledna by měla platit důchodová reforma. To je minimálně 6 mld. dalších výdajů pro příští rok. V dalších letech až 20 mld. To znamená 6-7 mld. příští rok plánovaných výdajů se může ušetřit, pokud nebude spuštěna a bude odložena důchodová reforma, o což se sociální demokraté snaží, a koneckonců 2 mld. jsou minimálně církevní restituce. Takže já myslím, že pokud pan ministr to chce vzít poctivě, měl by jednoznačně přistoupit k tomu, že i tyto výdaje státu budou omezeny. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Ještě další faktická poznámka. Pan poslanec Václav Votava. Prosím.

 

Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, z řeči pana ministra vyplynulo to, že samozřejmě půjde cestou škrtů. Asi si umíme představit jakých škrtů: v sociální oblasti, škrtá se na valorizaci důchodů a tak dále.

Jenom poznámka. Jeden absurdistán. Ministerstva si nechala vypracovat analýzy, kde mají ušetřit, za miliardu korun. Za miliardu korun! Holt prostě šetřit se musí, ať to stojí, co to stojí.

Já myslím, pane ministře, že to by vás nemělo nechat chladným. (Potlesk z řad poslanců ČSSD.)

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová S řádnou přihláškou s přednostním právem místopředseda Sněmovny Lubomír Zaorálek. Prosím.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Já bych chtěl reagovat na pana premiéra ještě. Já jsem přesvědčen, že nehorázné není moje vystoupení, nehorázná věc je těch 30 mrtvých a reakce na ně.

Milí přátelé, teď v posledních dnech jste mohli zaregistrovat, že v italské Aquile se konal soud kvůli tomu, že úředníci nezareagovali včas na zemětřesení a nepodali včas obyvatelům informace. Pokud se nepletu, šest úředníků bylo odsouzeno, tvrdě odsouzeno za to, že nedělali to, co měli. A bylo to přírodní katastrofa. U nás je to jinak! Metafora pana premiéra nesedí v tom... Já samozřejmě souhlasím s tím, že když se někde někdo opije, nějaký gauner řidič, a něco způsobí v autobuse, tak je to něco, co není systémové selhání. Ale tahle kauza není selhání jednoho gaunera. Když prostě 30 lidí umře a další jsou postižení na území České republiky, tak to prostě není nějaký jeden gauner, to je prostě selhání systému. A stejně jako v Aquile dokonce i u přírodní katastrofy jsou potrestáni úředníci, tak i tady někdo z toho musí vyvodit odpovědnost. A není tak těžké říci, kdo je ten odpovědný. Odpovědná je podle mě policie, která trpí to, že se tady transportují tisíce kontaminovaného pančovaného alkoholu, celní správa, která nefunguje, ať už je to proto, že nemá lidi, protože na ní pan Kalousek šetří, nebo prostě proto, že se zakrývá oko a že se ignoruje fakt, že tady 10 % alkoholu minimálně, pokud ne 20, je prostě alkohol vyráběný tím, že se denaturovaný líh pančuje savem a podobně, což má samozřejmě dost katastrofální důsledky pro obyvatelstvo, které to pije.

To jsou přece věci, za které někdo může. Proč se to neděje v Polsku? Proč se to neděje v sousedních zemích? Proč to není prostě běžné v Evropě? Jestliže v této zemi zjistíme, že se něco takového stane, tak se nemůžeme tvářit, že nás postihlo zemětřesení, ale musíme se zabývat tím, kdo za to může a kdo selhal. A mně vadí, že v téhle věci žádná odpovědnost nebyla vyvozena, nikdo nebyl potrestán, vypadá to, že všechno je v pořádku a hrdinové se to dokonce snaží řešit. Takhle to prostě není! A právě proto, že nebyla vyvozena odpovědnost, že nejsou žádné sankce, tak se obávám, že podle toho i vypadají ta opatření, která se přijímají.

A tahle kauza souvisí s bodem, který projednáváme, v tom, že zrovna tvrdý alkohol představuje 1,5 mld. korun úniku na daních, což je něco, co je podle mě základní pro posuzování i tohoto materiálu, který tady je a o kterém tvrdím, že je fiktivní, protože ho předkládá ministr, kterého daňové úniky prostě valně nezajímají, který se s nimi srovnává z důvodů, které je těžké pochopit, které by nám možná měl sdělit. Máme ministra, který prostě neřeší otázku příjmů. Opakuji, v roce 2011 62 mld. na příjmech nevybral, v tomto roce je to 35 nebo 40 mld. Tak čím se tady zabýváme? Když ten ministr není schopen příjmy zajistit, pak jsou to prostě hausnumera, tato čísla! ***




Přihlásit/registrovat se do ISP