(16.20 hodin)
(pokračuje Doktor)

Skutečné příjmy letošního roku jsou daleko nižší než ty rozpočtem plánované. V tuto chvíli chybí v rozpočtu 2012 zhruba 20 miliard korun, a nebýt výnosu nové daně z loterií, mimochodem také nominálně nižší, než bylo plánováno, a dobrého příjmu z daně z příjmu právnických osob, byly by dokonce reálné výnosy roku 2012 nižší než výnosy roku 2011.

Zdůrazňuji, že svět kolem nás se nehroutí. Cena dluhopisů, cena nástrojů, kterými stát, Česká republika, financuje své potřeby, svůj dluh, je historicky na nejnižší úrovni. Česká republika jako dlužník tedy svému okolí vysílá signály důvěryhodné a nemusí se bát toho, že bude-li pokračovat v trajektorii v duchu té cesty, kterou mluví k okolnímu světu, bude vnímáno takové rozhodování jako neakceptovatelné riziko, a nemusí se bát ani rizika, že obsluha jejich dluhu, cena dluhopisů, za které je umístěna na trzích, nějak dramaticky stoupne.

Já sám jsem doufal, že subjekty, které nesou koaliční odpovědnost, si vyloží volební výsledky spíše tím správnějším způsobem, a dosavadní reakce tomu tedy spíše nenapovídají. Proto cítím povinnost definovat možnou úpravu balíčku, který představila vláda a který je opakovaně projednáván v Poslanecké sněmovně, a sice tímto směrem.

Považuji za naprosto správný trend, který naznačil předseda vlády na jednání poslaneckého klubu ODS jako trend kvalitativně správný. Já sám považuji za maximální a řekl bych dostatečné, byla-li by zvýšena daň z přidané hodnoty v té dolní sazbě ze 14 na 15 % a nebylo přijato nic navíc. S ohledem na to, že takový manévr povede vládu ke kombinaci, důsledné kombinaci ještě vyšších úspor, než zatím byly provedeny, cítím tento kompromis jako morálně i věcně akceptovatelný, neb středopravá vláda bude daleko více šetřit na svých výdajích, než by sahala do kapes daňových poplatníků.

Stát má ale i jinou možnost - a tu já tedy zdůrazňuji a považuji za prvořadou - jak zvýšit a maximalizovat výnosy státu.

Za prvé. Byla přijata změna zákona o povinném úrazovém pojištění a vy víte, že stát má díky této změně zákona 450 milionů korun nových výnosů.

Za druhé. Stát musí zvýšit schopnost vybírat daně při existující, zdůrazňuji nezměněné daňové zátěži a postihnout neplatiče a únikáře, nikoliv ty, kteří daně platí. Stát musí zajistit jednotný výklad daňových zákonů. Opak působí škody všem, jak státu, tedy správne daně, tak daňovým subjektům.

Stát musí přezkoumat a zvýšit efektivitu správy a výběru daní, poplatků, a zdůrazňuji, včetně mýtného systému. Stejně jako byla snížena režie správců úrazového pojištění, musí být revidována a přezkoumána i režie správců mýtného systému České republiku.

Stát musí zvýšit příjmy plynoucí z prodeje majetku Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových. Nevidím žádný důvod pro několikaleté skladování a přemítání, jak naložit s aktivy, která mají dávno sloužit v reálné ekonomice s reálnými, tedy trhem ověřenými výnosy. Dosavadní praxe je naprosto neuspokojitelná a věřím a troufám si říct, že můj odhad je velmi reálný, že při troše snahy je tento úřad schopen umístit do ekonomiky aktiva v objemu jedné miliardy korun, která se mohou stát výnosem státního rozpočtu, resp. soustavy veřejných rozpočtů České republiky.

Za další. Stát musí zvýšit svou efektivitu při správě aktiv jako celku, ale i závazků. Jako příklad uvádím kontrast mezi aktivy, resp. mezi aktuální cenou peněz trhu a cenou peněz dluhopisového programu domácnostem, který je vydáván v režii a aranžmá Ministerstva financí jako tzv. vánoční dárek. Odkazuji prosím na aktuální, naprosto do nebe volající rozdíl mezi aktuální cenou pětiletých, resp. dluhopisů České republiky a cenou dluhopisového programu domácnostem. Prosím, ověřte si každý, jak dramaticky se liší cena těchto nástrojů ve srovnání tržní nástroje a nástroje vydávané státem.

A za třetí ke zmíněné věci týkající se výjimky daně z příjmu z prodeje tzv. restitučního projektu církvi. Pro osvobození církví od břemene daně z příjmu, zdůrazňuji břemene daně z příjmu, z prodeje majetku neexistuje žádné morální ani věcné opodstatnění. Odkaz na podobný institut projektu restitucí fyzickým osobám je naprosto irelevantní. Majetek je církvím vydáván v kontextu jejich odluky od státu, tedy v horizontu dlouhodobého projektu. Církve jako právnické osoby i z hlediska účtování a daňového jsou úplně jiným subjektem ekonomiky, než byly fyzické osoby, přičemž zdůrazňuji, že restituce majetku fyzickým osobám byly vždy podmíněny skutečným vlastnictvím, skutečnou schopností té oprávněné osoby doložit, že je jí vydáván majetek, který historicky vlastnila. Velmi dobře víme, všichni velmi dobře víme, že v případě restitučního projektu tomu tak není. Bude velmi často vydáván majetek, který byl v různé formě v pronájmu, v podpronájmu, v pachtu, a neexistuje tedy žádné morální - opakuji - morální a věcné zdůvodnění pro to, aby byly církve jako právnické osoby osvobozeny od břemene daně z příjmu z případného prodeje takto vydaného majetku. Pro mě osobně je toto limit, nepřekonatelný limit pro to, abych zvedl ruku pro jakýkoliv, byť minimální návrh na zvýšení daní v České republice, protože není možné, aby byly zvyšovány daně lidem, resp. daňovým poplatníkům v České republice a platila tato naprosto neodůvodnitelná a nemorální výjimka v oblasti daně z příjmu.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji, pane poslanče. Dalším přihlášeným do obecné rozpravy je pan poslanec Babák, připraví se pan poslanec Šťastný.

 

Poslanec Michal Babák: Vážený pane předsedající, torzo vlády, dámy a pánové, rád bych se vyjádřil ke sněmovnímu tisku číslo 801, to znamená k tzv. stabilizačnímu balíčku. O tomto stabilizačním balíčku, který tady byl již jednou, padlo myslím si mnohé. Proto nebudu Sněmovnu zatěžovat důvody a nějakými čísly, proč jsme se rozhodli podat pozměňovací návrhy. Budu se snažit pouze technicky vysvětlit, co nás k tomu vedlo a proč jich bude více. Doufejme, že tím Sněmovně v uvozovkách nezatočíme hlavu, nicméně chceme tím eliminovat riziko toho, že bude platit od nového roku 17,5procentní sazba DPH, dále 15procentní a 21procentní sazba DPH, což samozřejmě jsme již několikrát říkali, že je to absolutní ekonomická - omlouvám se za ten výraz - hloupost, a dále bychom chtěli eliminovat i riziko, že bude zrušena tzv. solidární čili milionářská daň.

Jak jistě víte, a moji předřečníci to tady již říkali, přes rozpočtový výbor prošel náš pozměňovací návrh, který zachovává sazby 14 a 20 % od Nového roku, a dále prošel přes rozpočtový výbor též poplatek za sociální bydlení, takže doufejme, že tento pozměňovací návrh, který pravděpodobně se bude hlasovat jako první, projde i plénem Sněmovny, a v tom případě není důvod, proč bychom my jako za Věci veřejné hlasovali proti vládnímu konsolidačnímu balíčku. Každopádně pokud tento pozměňovací návrh neprojde, což bohužel se může také stát, tak máme v záloze ještě další pozměňovací návrhy.***




Přihlásit/registrovat se do ISP