(15.30 hodin)
(pokračuje Kotalíková)

Kromě transpozice výše uvedené směrnice obsahuje návrh zákona takové úpravy, které mají za cíl odstranit nedostatky, které se projevily v průběhu aplikační praxe transplantačního zákona, a snaží se dále přispět k řešení obecného fenoménu nedostatku dárců orgánů. (Trvalý hluk v sále.)

V tomto směru byla Česká republika jedním z prvních států Evropské unie, které přijaly vlastní národní akční plán. Vládou České republiky byl vzat na vědomí 10. května 2010. Pojmenovává národní priority a stanovuje cesty k jejich dosažení. Patří sem vzdělávání odborné veřejnosti, zařazení dárcovských konzultantů -

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Promiňte, paní poslankyně. Já to zkusím ještě jednou. Chci poprosit všechny naše kolegy, aby když už se k vám nemohou chovat jako k paní poslankyni, tedy ke své kolegyni, aby se k vám chovali jako k dámě, která dostala slovo. Prosím, aby byl klid v jednacím sále. Děkuji.

 

Poslankyně Patricie Kotalíková: Mockrát děkuji.

Další prioritou je zařazení dárcovských konzultantů do dárcovských nemocnic, mezinárodní certifikace transplantačních koordinátorů, podpora dárcovství a transplantací v očích laické veřejnosti, podpora žijících a altruistických dárců, vytváření referenčních center, follow registry, které mají mít za úkol sledovat veškerý pohyb odebraných buněk, tkání a orgánů, odběr od zemřelých cizinců, jelikož dosud bylo možné v České republice cizinci orgán transplantovat, ale nemohl se cizinec stát dárcem orgánů v České republice. Dále zavedení úlev pro žijící dárce orgánů, zavedení explantačních poplatků pro nemocnice, v nichž probíhá odběr orgánů od dárce, a dále úhradu přepravy těla zemřelého dárce a zavedení pohřebného.

Předložený návrh předpokládá hospodářské a finanční dopady na státní rozpočet. Odhadovaná výše finančních dopadů je zhruba dva miliony korun ročně a bude kryta ze stávající rozpočtové kapitoly Ministerstva zdravotnictví. Na ostatní veřejné rozpočty a ani na malé a střední podnikatele se finanční dopady nepředpokládají. Návrh novely zákona nepředpokládá sociální dopady ani dopady na životní prostředí a rovněž nepředpokládá žádné dopady na rovné postavení mužů a žen.

S ohledem na to, že transpoziční lhůta již uplynula, a to dne 27. srpna 2012, je třeba zvolit variantu stanovení účinnosti zákona, která připustí nabytí účinnosti předpisu co nejdříve, avšak se zachováním přijatelné legisvakanční lhůty pro adresáty povinností ze zákona vyplývajících. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji paní zpravodajce. Otvírám obecnou rozpravu, do které je jako první přihlášen pan poslanec Jiří Paroubek. Prosím.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, moje vystoupení bude stručné. Je škoda, že tento důležitý návrh zákona probíhá, řekl bych, za všeobecného nezájmu a hlomozu řady našich kolegů.

Já jsem velmi pečlivě ty předklady poslouchal, seznámil jsem se s tím a chci říct, že plně podporuji předložený návrh, který se týká jakostních a bezpečnostních norem pro lidské orgány určené k transplantaci.

Návrh současně zajišťuje uskutečnění řady opatření nezbytných pro minimalizaci rizik spojených s odběrem a transplantací orgánů. Zvyšuje dostupnost orgánů vhodných pro transplantaci, to velice hodnotím, a především zamezuje používání nepřípustných praktik při darování a transplantaci orgánů. To vše je myslím velmi dobrým ochranným opatřením zamezujícím obchodování s lidskými orgány. To bych tady chtěl podtrhnout. Z tohoto pohledu shledávám předložený návrh jako velmi významný na poli boje proti porušování základních lidských práv.

Z mého vlastního pohledu, tedy pohledu ekonoma, považuji za důležité tento návrh zde ve Sněmovně ještě dopracovat - nebo spíš ve výborech. Předkladatel tohoto zákona chce k jeho naplnění využít ze státního rozpočtu jen několik milionů. Takové rozpočtové zajištění považuji pravděpodobně za nedostatečné, ale pokud si ministr myslí, že to tak je, tak samozřejmě bychom se tomu neměli bránit. Přitom lze na financování tohoto záslužného zákona využít významný objem veřejných finančních prostředků dislokovaných na fondech prevence jednotlivých zdravotních pojišťoven, tedy bez zatížení státního rozpočtu. Tyto fondy alokují až tři čtvrtě miliardy korun, aspoň tato částka byla na těchto účtech na konci roku 2011.

Dámy a pánové, doporučuji návrh přijmout. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji a zeptám se, zda se někdo dál hlásí do obecné rozpravy k tomuto bodu. Prosím, pan kolega Štětina.

 

Poslanec Jiří Štětina: Dobrý den. Děkuji za slovo, vážená paní předsedkyně.

Vážené dámy a pánové, jsem člověk, který se na transplantacích podílel řádově od 70. let už minulého století a samozřejmě na odběrech o něco déle. Myslím si, že Česká republika měla dosavadní zákon, který vlastně umožňoval odběry, umožňoval transplantace na velmi dobré úrovni, a domnívám se, že tato novela zákona ještě tedy zpřesní tyto podmínky. Domnívám se, že v rámci celé Evropy a možná celého světa to je celé jen ku prospěchu.

Myslím si, že je zbytečné říkat, že tento zákon je dobrý, že tento zákon naše republika potřebuje, a také i z důvodu jiného než ekonomického, protože za vším nemůžeme vidět jenom ekonomiku. Myslím si, že dnes žijeme v době, kdy se nám nedostává orgánů k transplantaci, kdy chybí skutečně stovky, možná i tisíce dárců orgánů. Ono z hlediska osobního, někdy i etického není jednoduché stát u operačního stolu a člověka, kterého jste viděli den předtím, najednou vám přivezou na operační stůl k odběru orgánů. Stalo se mi to dvakrát v životě. Nicméně jestliže se tento orgán podaří za optimálních podmínek odebrat, za dalších optimálních podmínek transplantovat - a teď nemyslím samozřejmě jenom ledviny, které byly prvním orgánem, který se transplantoval u nás, shodou okolností to bylo v Hradci Králové, kde jsem se vyučil řemeslu -, tak si myslím, že to je úspěch, a proto tuto legislativu vítám a doporučuji ji v co nejkratší možné době přijmout.

Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu poslanci Štětinovi. Prosím o další přihlášku do obecné rozpravy. Není žádná, obecnou rozpravu tedy končím. Nebyly žádné návrhy na zkrácení lhůty. (Reakce ze sálu.) Byly, ještě tedy nekončím obecnou rozpravu.

Pan ministr Leoš Heger, prosím.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Dovolím si zkrátit lhůtu pro jednání ve výboru na 20 dnů. Jedná se o věc, která je poměrně technická, konsensuální, tak si dovolím tohle navrhnout.

 

Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ještě do obecné rozpravy s nějakým návrhem se někdo hlásí? Nehlásí. Teď tedy končím obecnou rozpravu a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.

 

Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru pro zdravotnictví. Má prosím někdo jiný návrh na přikázání? Nemá.

Zahajuji hlasování číslo 108. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby návrh zákona byl přikázán výboru pro zdravotnictví. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování číslo 108. Přítomno 188, pro 125, proti nikdo. Tento návrh byl přijat.

 

Dále je zde návrh na zkrácení lhůty k projednání ve výboru na 20 dnů.

Zahajuji hlasování číslo 109. Ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem. Kdo je proti?

Hlasování číslo 109. Přítomno 188, pro 98, proti 6. Návrh byl přijat.

 

Mohu uzavřít tento bod s tím, že návrh zákona byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví a lhůta k jeho projednání ve výboru byla zkrácena na 20 dnů. Končím projednávání bodu číslo 36, sněmovního tisku 825 v prvém čtení. Děkuji panu ministrovi a děkuji též paní zpravodajce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP