(12.40 hodin)
(pokračuje Filip)

Víte, já si myslím, že pocit trapnosti z dnešního dopoledne je nejen v Poslanecké sněmovně, ale je v celé společnosti. Pokud opravdu toužíte po tom ještě dále snížit politickou kulturu, pokračujte. Ukažte tedy, jaké jednotlivé korupční kroky tady chcete udělat, na která místa budete nominovat ty poslance, kteří se vzdali mandátu.

Já se ptám, jestli si opravdu myslíte, že jsou lidé v České republice tak hloupí, že vám tohle budou donekonečna trpět! Vy vždycky vykládáte, kolegové v Občanské demokratické straně, jak je potřeba to dělat transparentně, jak to lidem vysvětlit, ale děláte kroky, které k vysvětlení nejsou. Protože ti lidé nejsou ochotni přijímat takovou poklesnou politickou kulturu, kterou tady předvádíte! Jestli jsem něco ocenil na projevu Petra Nečase na kongresu ODS, tak to bylo jeho přiznání, že ODS je dnes v České republice značka korupce. Tak s tím už proboha přestaňte!

Děkuji. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane poslanče, já jsem zaregistroval, že jste vlastně dal návrh, aby se to vrátilo do druhého čtení. Jenom připomínám, že to zaznělo ve vašem vystoupení jako návrh, co dělat s balíčkem.

 

Poslanec Vojtěch Filip: Ano, je to procedurální návrh, který bude po skončené rozpravě hlasován.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Pan poslanec Dolejš se ještě hlásí do rozpravy s faktickou.

 

Poslanec Jiří Dolejš: Abychom uzavřeli mikrodebatu na téma Věcí veřejných. Já chci uklidnit kolegu Johna, že se mu nijak necpu do jeho hájemství. Nevím, jestli ho to uklidní, ale aspoň je to bona fide. Nemám jeho investigativní erudici, takže tady nechci spřádat nějaké scénáře a radši jenom reprodukuji fakta. Držme se každý svého kopyta. Jedním z faktů je, že jste včera řekli, že váš přístup k balíčku je podmíněn tím, že se nebude zvyšovat DPH. Podmíněný, to je pro mě měkké ano nebo měkké ne dneska, když se to otočilo.

A druhá věc je, že když se něco šustne a vláda ztrácí většinu, tak se šustne i něco u vás. Prostě faktem je, že váš klub, kdysi tak velký, je dneska zhruba na polovině. Stalo se to na jaře, stává se dnes. Dva vaše odcházející prostě nechci rozebírat. Je to fakt. Přeberte si to vy, občané, všichni, jak kdo umí. (Potlesk zleva.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan poslanec Bárta bude reagovat fakticky.

 

Poslanec Vít Bárta: Já si jenom dovolím fakticky připomenout, že pan poslanec Šťovíček od jara podporuje vládu Petra Nečase zcela otevřeně a že Josef Dobeš není již od února členem Věcí veřejných. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď prosím pana poslance Šincla, který je řádně přihlášený do rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Šincl: Děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, nebojte se. Jak jsem již avizoval dle § 95 odst. 2 zákona o jednacím řádu, podávám jen úpravy, které logicky vyplývají z mých pozměňovacích návrhů označených jako C1 a C2. Tyto úpravy, které jsem podal včera elektronicky pod č. 4402, precizují mé podané pozměňovací návrhy C1 a C2. Tímto se k tomuto přihlašuji.

Jen malá poznámka k úpravám k pozměňovacímu návrhu C2. Smyslem mého pozměňovacího návrhu bylo vždy vypuštění z balíčku celé části doplatku na bydlení a dávek na bydlení. Přiznám se, že v podaném pozměňovacím návrhu C2 jsem udělal v rozrušení při pohledu do tohoto balíčku chybu - kdo by taky ne? Nejsem místopředsedou sociálního výboru, ale jen rozpočtového výboru. Po laskavém přijetí této úpravy bude můj pozměňovací návrh C2 takzvaně plnohodnotný a bude totožný s pozměňovacím návrhem H vážené paní poslankyně Kohoutové, která tuto moji malou chybu neudělala tak jako já. Přiznávám se. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď prosím pana poslance Babáka, který je další řádně přihlášený do rozpravy. Prosím.

 

Poslanec Michal Babák: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, rád bych tady shrnul fakticky to, co již tady několikrát zaznělo, a vzhledem k tomu, že balíček je tady podruhé, tak jen zopakuji to, co jsem již v podstatě minimálně jednou říkal.

Věci veřejné částečně balíček podporují od začátku. Věcem veřejným se podařilo, ještě když byly v koalici, do tohoto konsolidačního balíčku dát jednu hlavní tezi našeho programu a to je daňová progrese, kterou asi záměrně vládní činitelé přejmenovali na solidární daň. Ale ne, je to opravdu daňová progrese, která ruší v podstatě daňovou degresi a zvyšuje a dělá druhé pásmo v hodnotě 22 %, což Věci veřejné vítají a což Věci veřejné podporují.

Nicméně co už je horší na daňovém balíčku, tak to je věc, kterou říkáme konzistentně již zhruba od dubna tohoto roku, a to je zvýšení sazeb DPH z 20 na 21, respektive ze 14 na 15 %. Tady zazněla z úst mých předřečníků myslím již spousta tezí ohledně toho, jakým způsobem se vláda chová nerozumně ve smyslu zvyšování těchto daní. Já bych rád tuto věc ještě doplnil o nějaká konkrétní čísla.

Samozřejmě souhlasím se svými předřečníky z opozice, že je absurdní a ekonomicky nesmyslné zvyšovat v tuto chvíli DPH, byť i o jeden procentní bod. Když se podíváme na čerstvá data, která vycházejí přímo z Ministerstva financí, tak říjnové daňové inkaso, čili výběr daně z přidané hodnoty, nedosáhlo ani 79 % plánovaného rozpočtu. Celostátní inkaso všech daní je nyní na necelých asi 81 % plánovaného rozpočtu, což bohužel taky není nic moc, ale ještě horší však je situace u daně z přidané hodnoty. Po deseti měsících, čili jsou to opravdu čerstvá data k 31. říjnu 2012, dosáhlo inkaso pouhých 79 % plánovaného rozpočtu, z čehož lze usuzovat, že předpokládaného výběru, který byl stanoven v rozpočtu pro rok 2012, to znamená nějakých zhruba 308 mld. korun, tím rozhodně nedosáhne. Ke konci října měl výběr dosáhnout 84 %, což je velice jednoduchá matematika, a tím pádem o 5 % nedosáhl, což dělá zhruba v přepočtu kolem 15 mld. korun, které v rozpočtu v tuto chvíli budou chybět.

Je potřeba připomenout, že Ministerstvo financí vydalo tiskovou zprávu, kde se říká - teď budu citovat -, že inkaso daně z přidané hodnoty představovalo 174,9 mld., což je 78,9 % rozpočtu, jak již jsem se zmiňoval, což je o 8 procentních bodů nižší plnění než v říjnu minulého roku. Meziročně vzrostlo sice o 5,3 mld., to jest o 3,1 %, nicméně rozpočet počítá s růstem 15,5 % proti skutečnosti roku 2011, což ovlivňuje především novela zákona o DPH. Jistě si vzpomeneme, že se zvýšila z roku 2011 na rok 2012 sazba snížené daně z přidané hodnoty z 10 na 14 %, což mělo v konečném důsledku, jak jsem citoval ze zprávy Ministerstva financí, zvýšit inkaso daně pro rok 2012 o 15,5 % oproti roku 2011.

Je to samozřejmě dáno tím, a ona to říká i tisková zpráva, že za nízkým meziročním růstem i nízkým plněním stojí zejména pokles spotřeby soukromého sektoru. To znamená, a je to velice jednoduché, že lidé se bojí utrácet, jakmile se zvýší daně. Lidé raději spoří nežli utrácejí. Efekt je jednoznačný, že se bude opakovat i pro rok 2013. Já absolutně, a nejenom já, myslím, že veškerá odborná veřejnost, nechápeme, proč si vláda trvá na tom zvýšení o jeden procentní bod a z jakých důvodů vychází z toho, že se zvýší inkaso na DPH o zhruba 16 mld. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP