(9.30 hodin)
(pokračuje Orgoníková)
Nesouhlas spočívá v tom, že předmětný dopis sice vyjadřuje nezpochybnitelnou potřebu realizace rychlostní silnice R35, a to i v návaznosti na usnesení vlády č. 421/2006, ale přitom nejsou v dopise uvedeny jak jednotlivé konkrétní stavby, tak jejich možné a předpokládané finanční krytí v letech 2013 až 2015. Dopis neřeší rozestavěný a zastavený silniční úsek Sedlice-Opatovice, přičemž jeho druhá stavba již byla rozdělena na dvě etapy. První etapa druhé stavby s rozpočtovými náklady 605 milionů korun umožní výstavbu a napojení další stavby Opatovice-Časy. Druhá etapa druhé stavby Sedlice-Opatovice se nebude pravděpodobně vůbec stavět.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Pardon. Já jenom teď upozorňuji, že teď tady není vůbec žádný zástupce vlády. (Ministr Dobeš reaguje z poslanecké lavice.) Je, tak on se schoval. Prosím, tak se omlouvám. Můžete.
Poslankyně Hana Orgoníková: To já se musím pana ministra zastat, protože on si sedl tak, abychom na sebe viděli.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Výborně. Můžete pokračovat.
Poslankyně Hana Orgoníková: Tato první etapa druhé stavby Sedlice-Opatovice měla být zahrnuta do rozpočtových opatření Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2012, přestože realizace se překlene do roku 2013. Z toho důvodu jsem požádala dopisem ze dne 6. 9. 2012 ministra financí pana Miroslava Kalouska o krytí finančních potřeb této stavby v roce 2013 ve výši 500 milionů korun jmenovitě. Jedná se o stavbu, která byla jako rozestavěná zastavena rozhodnutím tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty, takže stavba má všechny náležitosti umožňující její tolik potřebnou realizaci. Je proto s podivem, že Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic tyto stimuly nepovažuje za dostatečné a na danou situaci nereaguje.
Kdyby vlády České republiky respektovaly již od roku 2006 potřebu postupné výstavby rychlostní silnice R35, byla by v současné době jiná situace s problémy souvisejícími s modernizací dálnice D1, protože i částečné převedení dopravy na rychlostní silnici R35 ve směru na Olomouc a Ostravu by snížilo negativní dopady provázející modernizaci dálnice D1. I za současného stavu však dojde ke zvýšení provozu na stávající silnici I/35 a tento stav zhoršuje průjezdy Vysokým Mýtem a především dojde ke kolapsům z přetíženosti dopravy v obcích Zámrsk a Gajer.
Byla bych velmi ráda, kdyby mi pan ministr mohl z pohledu investora říci, jaká bude realizace a příprava těchto staveb: Sedlice-Opatovice, druhá stavba, první etapa. Jak to bude s realizací v roce 2013 nebo 2014, rok 2012 už nepovažuji za aktuální. Opatovice- asy, příprava územního rozhodnutí a stavebního povolení. Časy-Ostrov, příprava územního rozhodnutí. Územní rozhodnutí bylo vydáno 14. 1. 2011 a pro napojení na I/17 dne 22. 2. 2011, jak to bude se stavebním povolením. Ostrov-Mohelnice, dokončení procesu EIA.
Potom bych chtěla potěšit pana ministra, že k jeho doporučení, že bychom opravdu jako sdružení pro výstavbu dálnice D11 a rychlostní silnice R35 v záležitostech týkajících se dojednávání dohod mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a jednotlivými majiteli pozemků mohli pomoci, tak tuto pomoc jsem nabídla 3. 9. při jednání rady sdružení. Nabídla jsem ji zástupcům Ředitelství silnic a dálnic, závody Praha a Pardubice. Oni řekli, že prozatím tuto pomoc nepotřebují, ale my jsme připraveni pomáhat.
Děkuji za pozornost a prosím pana ministra o konkrétní stanoviska k jednotlivým stavbám rychlostní silnice R35. Děkuji.
Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Prosím, pane ministře, můžete nyní reagovat.
Ministr dopravy ČR Pavel Dobeš Děkuji, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, co se týče komunikace R35, tak dobře víte, že Ministerstvo dopravy považuje tuto stavbu pro zásadní prioritu pro období 2014 až 2020, to znamená pro následující rozpočtovací období sedmileté, kde tato stavba bude hrát poměrně zásadní roli. I z toho důvodu je třeba, abychom připravili co nejvíce vlastně i v předcházejícím období.
Teď bych vás rád seznámil s konkrétními informacemi o tom, v jaké situaci v současné době se nacházíme v jednotlivých úsecích.
Prvotně bych se chtěl vyjádřit ke stavbě, která je v minulosti již vysoutěžená a která tady byla zmíněná, a to je problematika úseku Sedlice-Opatovice. Ti z vás, kdo problematiku znají, vědí, že se jedná vlastně o kruhovou křižovatku, kruhové křížení dvou komunikací, a to je komunikace R35 a komunikace první třídy I/37. To znamená, je to poměrně složitá situace, co se týče dopravní obslužnosti. Nicméně v současné době tam je kruhový objezd a napojení. Při dostavění se čeká na třetí patro, což byla právě ta problematika, která byla zmíněna, a právě proto ta stavba byla zastavena.
Popravdě řečeno já s tímto rozhodnutím souhlasím, a to z mnoha důvodů. Za prvé proto, že toto technické řešení v České republice není příliš běžné. Za druhé - toto technické řešení je vhodné jen tam, kde je poměrně vysoká intenzita dopravy na této konkrétní komunikaci. To znamená, třetí patro má smysl ve chvíli, kdy je dokončena celá komunikace R35. Vím, že proto je stavba v tuto chvíli rozdělena na dvě části, dvě etapy. To znamená, že tam je sjezd z kruhového objezdu směrem na další úsek, který je navazovaný, to je úsek Opatovice nad Labem - Časy. Tato část - začne se s výstavbou ve chvíli, kdy budeme mít připraveny všechny dokumentace i projektovou část. Co se týče těch dvou navazujících úseků, to je Opatovice-Časy, Časy-Ostrov, to jsou asi úseky, kde jsme úplně nejdál. A kde tam tedy jsme? Opatovice-Časy, co se týče původního nepravomocného územního rozhodnutí, tak tam probíhala problematika týkající se i soudních sporů. Dobře víte, že před týdnem nebo před čtrnácti dny došlo ze strany krajského soudu k rozhodnutí v této věci. To znamená, že tady bychom měli být zase o krůček dál k samotné realizaci.
Co se týče samotné dokumentace, vypsali jsme výběrové řízení, které má zajistit zpracování dokumentace pro stavební povolení. Toto výběrové řízení bylo vypsáno 12. září 2012 a druhé kolo předložení nabídek bylo stanoveno na 29. října, tzn. před několika dny byly předloženy nabídky pro druhé kolo, kdy bude probíhat následně výběrová komise, která vybere, a následně může začít být zpracovávána dokumentace pro stavební povolení.
Co se týče po vypracování, tak už v průběhu té doby, ve chvíli, kdy máme platné pravomocné územní rozhodnutí, můžeme začít se samotnými výkupy pozemků. V tuhle tu chvíli je v alokaci starého rozpočtu pro rok 2013 částka 107 milionů korun na výkupy pozemků. Pan ředitel Vebr je o tomto informován a také v tuto chvíli připravuje samotné výkupy. Děkuji za tu nabídku. Pokud ji pan ředitel bude chtíti využít, tak samozřejmě budu rád, pokud té nabídky využije a s pozemky se pohneme dopředu, což je samotný základ pro výstavbu od roku 2014.
Co se týče druhého navazujícího úseku Časy-Ostrov, tam jsme v tuhle tu chvíli ve velmi podobné situaci. Je tam vydané územní rozhodnutí, připravuje se dokumentace pro stavební povolení na základě výběrového řízení, které bylo vypsané 12. září. Druhé kolo předložení nabídek bylo stanoveno na 29. října 2012. Alokovaná částka v tuhle chvíli na ten druhý úsek je 97 milionů korun pro rok 2013.
Tyto dva úseky jsou pro nás asi nejstěžejnější a v nejvyšší části přípravy. Tam předpokládáme, že začátkem nového programovacího období, ať už 2014, respektive 2015, bychom mohli začít s výběrovým řízením na dodavatele, respektive zhotovitele stavby, a předání staveniště buď v roce 2015 na začátku, nebo v průběhu stavební sezony. Bude to samozřejmě odvislé i od rozpočtového výhledu.
V tuto chvíli se se stavbou nepočítá v rozpočtovém výhledu, protože v rozpočtovém výhledu je teď částka 37 miliard korun, která samozřejmě nedovoluje tyto stavby tam zařadit, ale předpokládám, že rok 2015 by mohl být pro tyto dva úseky realizovatelný, minimálně pro navazující úsek Sedlice-Opatovice a úsek Opatovice-Časy, ať to má logickou návaznost. ***