(17.20 hodin)

 

Poslanec Boris Šťastný: Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, děkuji za důvěru převzít zpravodajování tohoto poměrně jednoduchého tisku, kterým se dokonce v předstihu ještě před prvním čtením zabýval výbor pro zdravotnictví, který v obecné rozpravě tento tisk projednal a následně jeho projednávání přerušil.

Já bych chtěl ve své velmi stručné zpravodajské zprávě poukázat především na negativní stanovisko vlády, která ve svém usnesení, které vám bylo rozdáno pod číslem 722/1, vyslovila nesouhlas. Tím hlavním nesouhlasem, se kterým se já obecně také ztotožňuji, nebo tím důvodem nesouhlasu je především skutečnost, že v současné době není žádný legitimní důvod, proč zkracovat interval pro přestup pojištěnců, protože tato Sněmovna si v minulosti odhlasovala, že jednotlivé zdravotní pojišťovny prakticky nemohou mezi sebou žádným legálním způsobem soutěžit. To znamená na trhu zdravotních pojišťoven vedle té všeobecné existuje ještě řada dalších, dříve zaměstnaneckých oborových pojišťoven a tyto pojišťovny dnes nemají žádnou možnost o svého klienta žádným způsobem legálně soutěžit, to znamená není ani žádná možnost legitimní, která by měla klientům umožňovat přestupy mezi pojišťovnami dřívější. Obecně tedy jednotlivé zdravotní pojišťovny až na výjimku fondu prevence, kde se svými nabídkami víceméně pojišťovny blíží, nabízejí všechny pojišťovny všem klientům v České republice stejné služby, zjednodušeně řečeno. Ne že bych si myslel, že je to správné, ne že bych si myslel, že bychom neměli do budoucna v rámci zdravotnické reformy bojovat o tuto změnu, nicméně takový je v současné době stav, a proto není ani žádný důvod tuto věc měnit, co se týče přestupního období pacientů nebo klientů.

Tím druhým hlavním důvodem je ekonomika provozu pojišťoven. Je potřeba si uvědomit, že pojišťovny díky jednotlivým zákonům, které jsme tady odsouhlasili, jako je například sledování limitu, ochranného limitu, který chrání zejména chronicky a vážně nemocné pacienty, musí sledovat řadu parametrů. Musí sledovat jednotlivé osobní účty pacientů a v rámci osobních účtů potom provádět jednotlivá vyúčtování. V případě přestupů, rychlých přestupů v průběhu jednoho roku, by nastal podle mého názoru - a nejenom názoru mého, ale obecně i zástupců Ministerstva zdravotnictví, kteří vystoupili k tomuto na výboru pro zdravotnictví, a zástupců pojišťoven - chaos, protože by bylo velmi složité tato data v průběhu roku přenášet a sdílet pro jednoho pacienta mezi jednotlivými pojišťovnami.

Tím třetím a posledním hlavním důvodem negativního stanoviska je to, že zdravotní pojišťovny nastavují své zdravotně pojistné plány a ty my tady také schvalujeme, jak dobře víme, a ty zdravotně pojistné plány jsou samozřejmě orientovány na určité fiskální období jednoho roku a tam počítají samozřejmě v rámci příjmů a výdajů s jednotlivými pojištěnci. Systém je nastaven tak, že se pojišťovny díky tomu stávajícímu systému s dostatečným předstihem dovídají o tom, že ten klient, pojištěnec, přechází k pojišťovně jiné a mohou podle toho jednotlivý konkrétní zdravotně pojistný plán upravit.

Proto si dovolím v obecné rozpravě podat návrh na zamítnutí tohoto zákona. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď otevírám obecnou rozpravu, do které jsou přihlášky. První se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Jiří Šlégr. Toho tady mám oficiálně. Pak tady vidím poslance dalšího.

 

Poslanec Jiří Šlégr: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, s předloženým návrhem Senátu na novelu zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním, pojištění národní socialisté souhlasí, a to hned z několika důvodů. Senátním návrhem zákona se navrací pravidlo změny zdravotní pojišťovny do právního stavu před 1. prosince roku 2011 a opětně se zavádí možnost volby zdravotní pojišťovny v kratších intervalech k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí. Podmínka, že zdravotní pojišťovnu lze změnit jen jednou za 12 měsíců zůstává zachována.

Vláda si je vědoma určitých signálů o potížích pojištěnců převážně regionálních zdravotních pojišťoven, i přesto s návrhem nesouhlasila. Každý pojištěnec se může dostat do situace, že chce, resp. potřebuje změnit zdravotní pojišťovnu operativně, tedy v řádu několika měsíců. K tomuto postoji vlády si dovoluji uvést realitu ze života. K 1. 10. 2012 se slučuje zdravotní pojišťovna METAL-ALIANCE s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou. Přitom prvně jmenovaná prováděla nábor pojištěnců ještě koncem druhého čtvrtletí roku 2012, tedy v době, kdy již byla podána na Ministerstvo zdravotnictví žádost o sloučení. Pokud pojištěnec neznalý této situace chtěl z České průmyslové zdravotní pojišťovny od 1. 1. 2013 přejít ke zdravotní pojišťovně METAL-ALIANCE a podal žádost v zákonné lhůtě, tedy nejpozději do 30. 6. 2012, bude moci fakticky změnit zdravotní pojišťovnu až od 1. 1. 1014, a to za předpokladu, že podá další žádost do 30. 6. 2013.

Stávající právní úprava platná od 1. prosince 2011 nepřiměřeně omezuje práva pojištěnců na změnu zdravotní pojišťovny, v některých případech až na víc než jeden a půl roku. Zdravotní pojištění je ze zákona povinné, i proto by právní úprava měla respektovat alespoň základní práva pojištěnců. Děkuji. (V sále je velký hluk.)

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Teď do obecné rozpravy pan poslanec Antonín Pavel. Prosím, pane poslanče, viděl jsem vás jako dalšího se hlásit.

 

Poslanec Pavel Antonín: Vážený pane místopředsedo -

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Jenom poprosím, je tady trochu, no, jak to říct... Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Antonín: Naprosto rozumím argumentům, které přednesl pan předseda zdravotního výboru. Tento systém je user-friendly pro pojišťovny, taktéž pro ministerstvo v systému plánování, v systému užívání v širším pohledu. Ale není user-friendly pro jednotlivého pojištěnce. V okamžiku, kdy se pojištěnec se přestěhuje a změní svou adresu, musí navazovat nové ošetřovací vztahy s novými lékaři, nebo je pojištěn u pojišťovny, která se slučuje s jinou pojišťovnou nebo mění svoji účinnost, tak je pak pro něj velmi složité v dané situaci změnit pojišťovnu a umožnit své pojištění a ošetření u konkrétního lékaře v teritoriu, kde pak bydlí. A může se mu opravdu stát, že pokud se přestěhuje po první polovině roku, bude čekat rok a půl, než dostane smlouvu od pojišťovny, která bude vyhovovat jeho požadavkům a event. požadavkům jeho ošetřujícího lékaře. Myslím si, že by mělo být bráno v potaz i to, že jsou práva občanů a nejenom práva ministerstva a zdravotních pojišťoven. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď se hlásil pan poslanec Boris Šťastný. Jsme v obecné rozpravě v prvním čtení. Prosím, pane poslanče. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP