(15.20 hodin)
(pokračuje Fiala)

Doufám, že jsem vám odpověděl tak, že jste ujištěna, že skutečně Ministerstvo školství tady aktivně pracuje.

My máme - to se týká jiné části vašeho dotazu - představy o potřebách škol, žáků a učitelů, protože tyto informace jsou k dispozici mimo jiné třeba v pravidelných zprávách České školní inspekce.

Nicméně, a tím bych rád skončil, je potřeba si uvědomit, že Česká televize má jako médium veřejné služby nezávislé postavení, takže Ministerstvo školství tady může mít pouze jakousi poradní, konzultační, iniciační roli. Nicméně my opravdu chceme této role, těch našich možností, maximálně využít, protože je to v zájmu našich dětí a naší společnosti.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Teď bych požádal dalšího... Nebo paní poslankyně? (Poslankyně Levá si již nepřeje vystoupit.) Ne. Poprosím paní poslankyni Vlastu Bohdalovou. Prosím máte slovo.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Dobré odpoledne, vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážení kolegové. Blíží se konec roku a s koncem roku se bilancuje nejenom filozoficky, ale i ekonomicky.

Vážený pane ministře, v srpnu roku 2012, krátce po vašem jmenování do funkce, jste hovořil o redukci agend na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy jako jednom zdroji financování, kde jste říkal, že úředníků je na ministerstvu velmi mnoho. Já s vámi souhlasím, protože váš předchůdce je tam nepřijímal, ale říkám si, že dohazoval vidlemi. A říkal jste, že zúžíte agendy, zredukujete ministerstvo a na tom ušetříte.

Já bych se vás chtěla zeptat, za prvé, co se od té doby na tomto odehrálo, jaké agendy byly zrušeny, spojeny, jak to bylo vše zracionalizováno. A moje druhá otázka: V poslední době se hovoří, že bude do budoucna spojeno Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvo kultury. Já bych se chtěla zeptat, jaký to bude mít ekonomický přínos pro Ministerstvo školství a hlavně jestli to neohrozí to, aby Ministerstvo školství mělo takový ten zastřešující dohled nad všemi 14 školskými soustavami, které se nám lehce vytvářejí v naší zemi.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď žádám pana ministra Fialu.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená paní poslankyně, samozřejmě otázka redukce agend a určité racionalizace státní správy i úřadů je aktuální také pro Ministerstvo školství a já se samozřejmě této věci také věnuji. Nicméně bych chtěl říct - a možná bych to podtrhl a zdůraznil před vším, co budu říkat dál -, že pro mě u všech těchto opatření nejsou primárně důležité úspory, ale efektivita státní správy. Jsem přesvědčen, že je důležité, aby Ministerstvo školství poskytovalo a plnilo všechny funkce, které má mít, nezříkalo se žádné odpovědnosti a metodické role. K tomu musí mít vytvořeny určité podmínky. Jsem přesvědčen, že racionalizací můžeme určitých úspor dosáhnout. Ale pokud bychom k tomu přistupovali tak, že bychom prvně hledali úspory, a pak teprve přemýšleli, jak to udělat, tak státní správa nemůže efektivně fungovat.

Ministerstvo školství spravuje rozpočtovou kapitolu v objemu 137 miliard korun, avšak provozní náklady na náš resort jsou méně než jedna miliarda, tedy asi 0,8 % rozpočtové kapitoly, a to lze na první pohled určitě považovat za poměrně efektivní režii správy úřadu. Přesto probíhá proces redukce organizační struktury a celkového počtu resortních organizací.

Já jsem mluvil - a vy jste to i zmínila - po svém nástupu o organizační změně. Organizační změnu jsme provedli. Probíhala v období od července do října letošního roku. Týkala se hlavně redukce stupňů řízení. Abychom snížili počet řídících pracovníků, snížili jsme počet ředitelů a vrchních ředitelů asi o čtrnáct. Ale také šlo o to, abychom odstranili veškeré dublování agend a zlepšili kvalitu služeb pro veřejnost. Aby když si jde někdo vyřídit doklady o zahraničním vzdělávání, nemusel obcházet tři odbory, ale vyřídil to na jednom, a tak podobně.

Na tuto organizační změnu navazuje audit pracovních pozic, který bude základem nové systemizace pracovních míst. Systemizace pracovních míst by měla být provedena v prvním čtvrtletí roku 2013 a její primární cíl je zavedení standardů profesionální státní služby na ministerstvu.

Pokud jde o také zmíněnou restrukturalizaci resortních organizací, tady bych chtěl připomenout, že v letech 2011 a 2012 došlo v této oblasti k významným finančním i organizačním úsporám. Dnes už rozpočet ostatních přímo řízených organizací, tedy v návrhu na rok 2013, je proti schválenému návrhu na rok 2012 nižší o 64 milionů korun a oproti roku 2011 je nižší dokonce o 200 milionů korun. To znamená, že k těm významným redukcím tady už došlo.

K 1. 1. 2014 bude následovat další restrukturalizace resortních organizací, kdy předpokládáme např. sloučení Národního institutu pro další vzdělávání a Národního institutu dětí a mládeže, ale s tím, že nedopustíme, aby jakákoli agenda, kterou má ministerstvo spravovat, byla nějakým organizačním opatřením ohrožena. Nejprve musíme mít jasné, kdo bude kterou agendu zajišťovat, a pak teprve můžeme přistoupit k nějaké racionalizaci státní správy.

Pokud bych měl svoje vystoupení zakončit nějakým optimistickým výhledem, tak bych řekl, že očekáváme úsporné dopady změny, kterou jsme provedli ve státní maturitní zkoušce, a to v celkovém objemu až do výše 100 milionů korun, což není tak zanedbatelná částka.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Paní poslankyně, ještě prosím o doplněk.

 

Poslankyně Vlasta Bohdalová: Já vám děkuji, pane ministře. Vidím, že se docela v dost oblastech shodneme. Ale když už mluvíme o racionalizaci těch agend. Já jsem pořád ještě nerozdýchala krok vašeho předchůdce, který spojil Národní institut pro výzkum ve vzdělávání se školskou inspekcí, a dnes, když chcete sehnat nějaké relevantní statistické číslo, tak je to velký problém. Zda jste neuvažoval o tom, že byste vrátil tomuto institutu zase tu jeho velmi důležitou úlohu.

Vidím kolegu Bartoše, že se mnou naprosto souhlasí.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ještě tedy jednou ministr školství Petr Fiala.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Fiala: My se spíš v této chvíli budeme snažit, abychom ty statistické údaje měli k dispozici. Já bych mohl uvést i jiný příklad. Například dnes nám chybí metodické vedení výchovných poradců. Také po rozhodnutí, které bylo ne úplně promyšlené. Právě proto velmi zdůrazňuji: Nejprve přemýšlejme, když chceme něco redukovat, kdo zajistí agendy tak, aby to nepocítili učitelé, nepocítily to děti, a pak teprve můžeme nějakou redukci provést. Já jsem přesvědčen, že prostor pro racionalizaci státní správy i pro ušetření pořád existuje, ale jedině když budeme postupovat takto rozumně.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: To je konec této interpelace na ministra Fialu. A já musím postoupit dál, a to je interpelace paní poslankyně Jany Černochové. (Už čeká u řečnického pultu.) Ano, prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Černochová: Děkuji, pane místopředsedo. Dobré odpoledne, dámy a pánové. Vážený pane ministře, v souvislosti s četnými dotazy občanů se na vás obracím ve věci plánovaného rušení praktických škol. Vláda v září 2011 přijala dokument s názvem Strategie boje proti sociálnímu vyloučení v letech 2011 až 2015, v rámci kterého, konkrétně v bodech kapitoly 343 - Transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením, deklaruje záměr rušit praktické školy v důsledku odbourání paralelního systému základních škol.

Zcela respektuji záměr Ministerstva školství řešit mnoha organizacemi vytýkanou problematiku alokování především romských dětí v exponovaných lokalitách do tohoto typu škol, které v praxi probíhá zcela automaticky, bez jakýchkoli důvodů. Respektuji i potřebu reakce na rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva a plně podporuji veškerá řešení v boji proti sociálnímu vyloučení, v tomto případě však neodůvodněnému, navíc umocněnému faktem, že se jedná právě o děti. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP