(15.40 hodin)
(pokračuje Zgarba)

V České republice aktivní zemědělci, jedno jestli to jsou zelináři, chmelaři, ovocnáři, bramboráři, kteří nechtějí spoléhat na dotace a chtějí mít větší část tržby z aktivního... za prodej svých zemědělských výrobků, jsou rušením zelené nafty velmi poškozování. V podstatě výsledek po zrušení zelené nafty bude takový, že ti zemědělci, kteří pasivně přijímají dotace, vyrábějí minimum výrobků, ať je to z živočišné výroby, rostlinné výroby, v rámci tržní produkce, na tom budou zcela jistě lépe, protože budou zaměstnávat méně lidí, získávají větší objem finančních prostředků z dotací a to si myslím, že není správné. Je jisté, že to může vyhovovat sousedním zemím, Němcům, Francouzům, Rakušákům, kteří zcela jistě rádi dodají jakýkoliv potravinářský výrobek na náš trh, ale není to dobře z důvodu konzumentů, českých spotřebitelů, ale také zemědělců.

Myslím si, že je to vše.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, to bude tedy doufám také písemně zodpovězeno.

Nyní poprosím pana poslance Karla Šidla. Pan poslanec Karel Šidlo chce interpelovat pana ministra Jana Kubiceho, kterého také mám mezi omluvenými ministry. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Karel Šidlo: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený nepřítomný pane ministře, dovolte mi, abych vás oslovil s několika dotazy, které vyplývají z informací od starostů obcí k připravované další fázi reformy veřejné správy. Ta počítá s tím, že by do tří let, pravděpodobně od ledna 2015, byla zrušena část nejmenších matrik a také nejmenších stavebních úřadů. Uvedené návrhy jsou zatím v rovině přípravy legislativy. Přesto praktické připomínky krajů i obcí zůstávají nevyslyšeny. Logicky předpokládají, že již v první polovině příštího roku může chystaná redukce úřadů dostávat reálnou podobu. Nadřízeným orgánem pro matriky je Ministerstvo vnitra. Kdyby došlo ke zrušení všech malých úřadů, znamenalo by to konec pro přibližně 1 275 matrik. Stát by ročně na jejich provozu ušetřil pouze asi 11,5 milionu korun.

Nyní mi dovolte položit otázky. První: Je pravdou, že dle uvažovaných pravidel se mají rušit malé matriky, kde je méně než pět matričních událostí ročně a jejichž provoz je dle vašich úředníků drahý a neefektivní? Druhá: Jste přesvědčen o vyšší profesionalitě úředníků na větších úřadech, protože na menších matrikách nejsou úředníci na úplný úvazek a mají kumulaci činností? Třetí dotaz: Vede vás k uvedeným návrhům úspora finančních nákladů na činnost malých úřadů, která bude nahrazena nárůstem nákladů pro úřady ve velkých městech? A čtvrtý dotaz: Jak vysvětlíte vzdalování se úřadů od občanů? Vracíme se hluboko do minulosti, kdy jednání na matrice nebo stavebním úřadu znamenalo dojíždění do vzdáleného okresního či krajského města. Změna přinese pouze vzdálení státní správy od jednotlivých občanů a jejich potřeb.

Děkuji za vaši odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano, takže písemně.

Požádám pane poslance Františka Novosada, který bude interpelovat pana ministra Kubu, který byl omluven řádně, mám tady jeho omluvenku. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec František Novosad: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, nepřítomný pane ministře, vážené dámy a pánové, zdá se, že optimismus českého Ministerstva průmyslu a obchodu se nenechá ničím zviklat, pokud se podíváme na použité výrazy. Ale pokud se podíváme na realitu z pohledu nedávných událostí a postojů české vlády, myslím, že tento optimismus není na místě.

Za prvé z pohledu mezinárodního. Česká republika hlasovala nedávno v OSN jako jediná země Evropské unie proti uznání pozorovatelského statutu Palestiny. Nejsem si jist, zda toto hlasování naplňuje dlouhodobou prioritu české zahraniční politiky. Ale pokud se na to podíváme z pohledu zahraničního obchodu, tak již nyní mám signály z arabských zemí, že vše je symbolické, a pokud Česká republika očekává, že bude moci s těmito zeměmi navazovat a prohlubovat obchodní spolupráci a otevírat tak dveře našim exportérům, tak to nebude tak samozřejmé. A z pohledu domácího? Jsme neustále svědky toho, že se do České republiky sváží nejvíce nekvalitního zboží z celé Evropy. Často jsem byl svědkem toho, jak lidé s batohy vyrážejí za hranice, aby nakoupili svým dětem kvalitní potraviny i kosmetiku do zásoby. Stačí vyjet za hranice, jak do Rakouska, tak do Německa, a potkáte davy českých zákazníků, kteří nakupují veliké zásoby.

Proto se vás ptám, pane ministře, a chci se vás naplno zeptat za prvé, jak spolupracujete s Ministerstvem zahraničí a konzultujete kroky, které budou mít dalekosáhlé důsledky pro náš obchod. Za druhé - (Předsedající: Čas.) Už to bude. Jak mi vysvětlíte, když jste všichni tak optimističtí, že naši občané zcela bez optimismu utíkají za hranice a utrácejí za cizí, ale kvalitní zboží. Někde, pane ministře, se stala velká chyba. Děkuji za odpověď.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Tak a teď můžeme postoupit dál. Pan poslanec Jiří Paroubek je přítomen a bude interpelovat ministra Leoše Hegera, který je také přítomen. Prosím.

 

Poslanec Jiří Paroubek: Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, nebo aspoň co z ní zbylo, dámy a pánové, dostal jsem jako ostatně myslím že všichni poslanci dopis krizového štábu sdružujícího šest organizací: Asociaci českých a moravských nemocnic, Asociaci krajských nemocnic, Svaz pacientů, Národní radu osob se zdravotním postižením, Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče a Lékařský odborový klub - svaz českých lékařů. Jde tedy o organizace s více než milionem organizovaných členů a zaměstnanců. Myslím, že je mnohem vhodnější, pokud tuto záležitost budu řešit dotazem na vás, interpelací na vás včetně odpovědi na tuto interpelaci, než abych odpovídal klopotně sám a uváděl některé informace, jejichž relevanci ani nemohu potvrdit.

V dopise žádají petenti, nebo řekněme tyto organizace, o projednání hrozícího nezajištění nemocniční péče zdravotními pojišťovnami od ledna příštího roku.

Vážený pane ministře, myslím, že tuto jejich výzvu nelze brát na lehkou váhu. Věřím, že ji na lehkou váhu neberete ani vy. Ve hře jsou totiž životy našich občanů, jejich zdraví a případné výpadky v zajištění zdravotní péče by mohly mít nedozírné následky. Žádám vás proto, vážený pane ministře, abyste v tomto ohledu jednal, alespoň v rámci času, který je vymezen na vaši odpověď na mou interpelaci, situaci stručně shrnul včetně návrhů na jejich řešení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. A teď prosím pana ministra, aby v rámci svého času pěti minut reagoval na tuto interpelaci pana poslance Paroubka.

 

Ministr zdravotnictví ČR Leoš Heger Vážený pana předsedající, vážený pane poslanče, dámy a pánové, vaše interpelace pořadové číslo 14 byla uvedena rčením "krizová situace ve zdravotnictví". Já si dovolím tvrdit, že ve zdravotnictví žádná krize není, přestože zdravotnictví, jak všichni víme, vždy v tenzi, která se týkala takzvaného nedostatku financí, bylo, a to i v dobách, kdy přírůstky nákladů a výnosů pro zdravotnictví, tedy z veřejného zdravotního pojištění, dosahovaly až téměř deseti procent. V dnešní době je systém v určité depresi v tomto směru, ale v žádném případě o krizi mluvit nelze.

Vy jste zmínil situaci s uzavíráním smluv s nemocnicemi. Bylo na straně pojišťoven, které jsou v tomto kompetentní a jsou samozřejmě povinné projednávat tu situaci s jednotlivými kraji, označeno dvanáct nemocnic takového charakteru, já bych řekl jednoduše městského, jejichž akutní oddělení nemají místo v síti, a ta akutní oddělení by měla být uzavřena a nemocnice transformovány do nemocnic následné péče. Některé nemocnice dostaly nabídnutou smlouvu, kde se zavírá jenom část oddělení. Nemocnice se tomu pochopitelně brání a používají všech prostředků, včetně tedy prostředků politických. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP