(17.50 hodin)
(pokračuje Konečná)

Jedná se především o to, že se tam využívá opět pojmu přeregistrace. Dokonce dvakrát. Ale česká právní úprava ho prostě nezná a v praxi to může znamenat pro úředníky odboru dopravy zbytečnou komplikaci. Nechápu, proč tento pozměňovací návrh je navržen takto, právě proto, že vím, že Ministerstvo životního prostředí má již téměř dva roky připravenou a se zainteresovanými subjekty projednanou a odsouhlasenou úpravu, novou úpravu § 37e, která je mimo jiné i ve věcném záměru zákona o vozidlech s ukončenou životností, který jsme si tedy teď řekli, že se ho asi nedočkáme, a objevila se také v rámci studie, kterou si ministerstvo k autovrakům nechalo na přelomu loňského roku zpracovat, tedy předloňského dnes už. Já si prostě myslím, že tak jak je dneska napsaný § 37e, je chybný, a prosila bych pana ministra, aby minimálně předtím ve třetím čtení nám vysvětlil, protože si myslím, že to bude důležité pro hlasování, jak se popere u § 37e především s otázkou retroaktivity. Protože § 37e nám vlastně říká, že lidé, a já nezpochybňuji, že se s tím kšeftuje, kteří mají průkaz zdravotně postiženého, nemusejí za první registraci vozidla platit. Je jistě správné, že chceme to, aby jeden zdravotně postižený měl na sebe napsáno x aut za rok, nějakým způsobem změnit. Na druhou stranu si myslím, že tady dochází podle toho, jak je to napsáno, k obrovské retroaktivitě, protože není jisté, jakým způsobem s tím bude dále nakládáno. To znamená, zda pokud tato novela vstoupí v platnost, tak poté každý další, u jehož auta se poplatek neplatil, bude muset poplatek zaplatit. To bychom si měli zcela jasně vydefinovat, protože tam k té retroaktivitě opravdu bude docházet, protože on to auto například koupil od tří předchozích majitelů, kteří už platit poplatek neměli, a naráz, když ho bude chtít prodat, bude muset poplatek zaplatit. A zároveň se to bude týkat, nebo se to bude týkat jen převodů do účinnosti této novely. Pokud to takto bude, tak se opravdu bojím, že to zas už tak moc nemá smysl, protože většina těch věcí již byla udělána.

Takže bych poprosila, načtu to v podrobné rozpravě jako jeden ze dvou pozměňujících návrhů, abychom ten § 37e prozatím vyjmuli z projednávání, protože opravdu si myslím, že přinese více komplikací než užitku, a spíše se možná zaměřili - a tady bych chtěla pana ministra poprosit - na to, abychom zákony, na které čekáme, ať už je to zákon o odpadech, nebo ty další, které jsem tady jmenovala, abychom je uměli předložit a snad tam i § 37e upravit správně. Myslím si, že by to vyřešilo spoustu komplikací a problémů, které máme.

Můj druhý pozměňující návrh, protože je budu načítat zde od pultu, tak jenom upozorním, je projednán s ministerstvem a týká se účinnosti této novely, protože vzhledem k tomu, že máme účinnost už z výboru od 1. dubna, protože tento zákon měl být projednán ještě v prosinci a nestihli jsme to, tak budeme navrhovat účinnost od 1. září, což si myslím, že je zcela v pořádku. Protože myslím, že bychom se všichni neradi dočkali toho, abychom tady potom složitě přes Senát či přes cokoliv jiného měnili účinnost zákona tak, jak je tam dnes nastavena.

Takže to jsem jenom chtěla k té zásadní věci, kterou v tom mám. Já si prostě myslím, že bychom si s tím neměli dále hrát. Nehledě na to, a to možná nezajímá úplně všechny mé kolegy, ale bezpochyby se tady najdou majitelé veteránů jako aut, kteří dodneška nejsou upraveni a opět nejsou upraveni ani v této novele zákona o odpadech, ale ani v novele zákona o pozemních komunikacích, který tady budeme projednávat za chvíli. Takže je spousta nevyjasněných věcí, spousta věcí, o kterých víme, které se neřeší, protože řešíme to, že velmi rychle potřebujeme schvalovat novely pouze pro infringementy, ale pak se nám tam nějakou oklikou dostávají i věci, nad kterými bychom myslím měli vést odbornou debatu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Již nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy. Hlásí se ještě někdo z místa? Pan kolega Mencl, prosím.

 

Poslanec Václav Mencl: Děkuji za slovo. Já bych chtěl v obecné rozpravě zdůvodnit návrh, který podám v rozpravě podrobné, a týká se využití výnosů poplatku za registraci použitých vozidel také pro tzv. Novou zelenou úsporám. Jistě si mnozí vzpomínáte, že bilanci Zelené úsporám, a tedy zateplování rodinných domů a bytových domů, velmi napomohla změna, kterou jsme zde udělali před dvěma lety, a to jest, že nevyužité prostředky z tohoto fondu je možné také využívat pro Zelenou úsporám. Vzhledem k tomu, že Zelená úsporám končí a bude zde nový program Nová zelená úsporám, tak bych chtěl podat totožný návrh, aby bylo možné z tohoto fondu také čerpat prostředky pro Novou zelenou úsporám. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Ještě nějaká přihláška z místa do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, proto obecnou rozpravu končím, a protože nezazněl žádný návrh, zahájíme rozpravu podrobnou. Do podrobné rozpravy mám jednu písemnou přihlášku, a sice paní poslankyně Zdeňky Horníkové. Té bych dal slovo jako první a potom bude následovat paní kolegyně Konečná a kolega Sivera. Prosím, paní kolegyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zdeňka Horníková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, ráda bych se přihlásila k pozměňovacímu návrhu podanému k tisku 730, novela zákona o odpadech. Tato novela se týká bodu č. 13. Jedná se o nápravu nesprávné transpozice 2000/53 o vozidlech s ukončenou životností. Evropská komise již v tomto smyslu zahájila řízení proti České republice pro nesprávnou transpozici výše uvedeného ustanovení směrnice. Jedná se o novelu § 13 a já jsem tuto novelu a tento návrh podala i do naší elektronické podatelny, je tento návrh uveden pod číslem 5452 a zároveň ho předávám panu zpravodaji a panu předsedajícímu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Pane ministře, vy jste chtěl vystoupit teď s přednostním právem. Prosím, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Tomáš Chalupa Děkuji pěkně. Já jsem chtěl také přednést pozměňovací návrh k tomuto návrhu zákona. Je pod sněmovním dokumentem č. 5449 a týká se § 37e. On to tady trochu zmínil pan poslanec Mencl. Můj návrh spočívá trochu v něčem jiném, nicméně týká se stejné záležitosti.

Já jsem 15. června 2011 na tomto místě před Poslaneckou sněmovnou slíbil, že prostředky, které máme z tzv. příjmů z autovraků, budeme dočasně používat na Zelenou úsporám, a učinil jsem veřejné prohlášení, že to je opatření jednorázové a dočasné. Pouze pro řešení situace, která tehdy v Zelené úsporám byla. Jistě si pamatujete, že v dubnu roku 2011 jsme identifikovali deficit Zelené úsporám ve výši osm miliard korun a pokusili jsme se úspěšně situaci vyřešit. To samé jsem přislíbil v Senátu.

S ohledem na to, že bych rád naplnil tento slib, pak podávám tento pozměňující návrh, který fakticky znamená, že se od 1. ledna 2015 vrací ten model do původního stavu tak, jak byl před tímto jednorázovým opatřením, a opět je vázán na použití v oblasti likvidace autovraků tak, jak jsem zmínil ve svém vystoupení, a tímto se snažím naplnit svůj veřejný závazek před touto Sněmovnou. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jiří Oliva: Děkuji. Dále je přihlášena paní kolegyně Kateřina Konečná. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji, pane předsedající. Já se, kolegyně a kolegové, moc omlouvám, doufám, že už se mi to nikdy nestane, že můj návrh nenajdete v písemné podobě na svém webu nebo na webu, který značí projednávání tohoto zákona, ale opravdu jsou to dva velmi krátké pozměňující návrhy, které zde načtu.

A to v I.5 ve třetím odstavci, to znamená v § 37e se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní: "Poplatek se platí též při přeregistraci použitého vozidla následujícího po registraci nebo přeregistraci, při kterých byl žadatel od poplatku osvobozen podle odst. 2." Tak tyto dvě věty zrušit, to znamená, je to k usnesení výboru pro životní prostředí, to znamená, nechat § 37e v původní podobě, tak jak ho máme dnes v zákoně známý.

Ten druhý pozměňující návrh se opět týká usnesení výboru pro životní prostředí a jedná se o účinnost, o které jsem mluvila. V čl. 4 zní: "Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. září 2013." A dále se pokračuje, tak jak je v usnesení výboru. To znamená ne 1. dubna, ale 1. září 2013. A stejně tak se to bude nadále vztahovat k pozměňovacím návrhům pana ministra, případně pana kolegy Mencla, které přednesou. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP