(9.20 hodin)
Místopředseda PSP Jan Hamáček: Já se velmi omlouvám. Prosím o klid v sále, není nás tady zas tak mnoho, měli bychom být schopni udržet hladinu hluku na přijatelné úrovni. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jiří Paroubek: Takže já dám takový drobný příklad. V tom materiálu je velmi závažná a obávám se, že pravdivá informace, že Český statistický úřad odhaduje, že řekněme výroba z nelegálních zdrojů, pokud jde o lihoviny a destiláty, a jejich distribuce se podílí asi 19 % na celkové spotřebě. Takže řekněme asi pětina alkoholu, který se u nás prodává, je řekněme nelegálního původu. Takže velmi pravděpodobně ten alkohol buďto vzniká z dobrých surovin, anebo také ze surovin horších nebo špatných, jako je denaturovaný líh. A ten denaturovaný líh je pak rafinován třeba savem nebo takovými strašlivými přípravky, které se asi hodí pro mnoho jiných věcí, ale určitě ne k tomu, aby je občané v nějaké podobě konzumovali.
Uvádí se v tom materiálu, že vlastně ty daňové úniky jsou někde mezi 0,7 mld. a 1,3 mld. korun, a vlastně se naznačuje titěrnost těch daňových úniků. A v podobném stylu je nesen celý ten materiál, kdy třeba u pohonných hmot se říká, že vlastně podle té časové řady v těch posledních x letech spotřeba stagnuje, totéž u tabákových výrobků, u cigaret. Vždycky se najdou nějaké důvody, proč v tom roce najednou spotřeba klesla, a pak zase mírně vylezla na předchozí úroveň. Takže myslím, že z hlediska zachycení, z toho hlediska, řekl bych, popisného, je to velmi dobrá odpověď, ale z hlediska analýzy a zejména syntézy je prakticky bezcenná.
Já jsem nepochopil, co vláda chce dělat praktického proti daňovým únikům v oblasti lihovin a destilátů, pohonných hmot a také cigaret a tabákových výrobků. Tam jsem se dozvěděl, třeba u tabákových výrobků, jen abyste se pobavili, že Česká republika je vlastně na distribučních cestách pašovaných cigaret z východní Evropy do západní Evropy. No to je prima, ale to mi nic neříká, co třeba dělá česká policie k tomu, aby tyto cesty přerušila. To už jsem se tam prostě nedozvěděl. Budu velmi rád, když pan premiér... Děkuji moc za seriózní odpověď statistického charakteru a požaduji odpověď, předpokládám ve verbální, slovní podobě, kdy se dozvím také něco, co bude skutečnou analýzou a zejména pokusem alespoň o syntézu v celé té záležitosti. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane poslanče. Já se vás tedy zeptám, jak budeme postupovat. Jsou dvě možnosti. Pokud trváte na ústní odpovědi pana premiéra, můžeme tento bod přerušit. (Poslanec Paroubek souhlasí.) Výborně. O tom bychom nicméně měli hlasovat, ale kvorum stále nedosahuje číslice 67. Tudíž... Pan poslanec Braný prosím.
Poslanec Petr Braný: Pane místopředsedo, děkuji za slovo. Kolegyně, kolegové, já bych chtěl využít této interpelace, on tady není pan ministr financí, ale kdyby i součástí té odpovědi bylo, jestli vláda neuvažuje o určitém zásahu do legislativní praxe, a to v tom, že zákon - tady se bavíme o únicích daní, tak zákon o spotřebních daních - je takový široký zákon zahrnující všechno možné. Ve většině zemí Evropy i například v zemi nejbližší, na Slovensku, ten zákon rozdělili podle komodit. A je to líh, pohonné hmoty, každý má své samostatné číslo. Je to samostatný zákon.
Proč o tom hovořím. Nemyslím si, že to přímo bude mít vliv na ty, kteří jsou ti šibalové a dělají teď ty věci, jak říká pan interpelující kolega těmto lidem. Tak ty asi to nedojme. Ale myslím si, že tím se trošku zúží prostor při projednávání jakékoliv změny v oblasti spotřebních daní, celních skladů, jistin a podobně, aby nedocházelo k mnoha úpravám až zde na plénu, protože tím se otevře takové široké pole působení a ten zákon se stává stále složitějším a dají se v něm hledat různé skuliny a možnosti. Tady už bylo řečeno o denaturovaném lihu, dovozy lihu z Jižní Ameriky, značení a tak dál. A to jsou věci, které potom ztěžují práci těm, kteří mají vymáhání této zákonné normy uplatňovat.
Druhá věc je, jestli vláda neuvažuje ty samozřejmě, co na tomto boji působí, ocenit, neříkám přímo komerčně podle počtu zabaveného, zjištěného množství peněz, že by byli odměňováni, ale přece jenom aby tam byla nějaká míra odměňování. A vím, že je také problém tuto činnost odhalit. Vyžaduje od těchto lidí, kteří proti tomu působí, proti této nelegální činnosti, mnoho a mnoho přesčasových hodin, které jsou placeny velmi složitě. Ale třeba se budu mýlit, že už se situace lepší.
A na druhou stranu si myslím, že i pomůže určitá rotace ve smyslu, já nevím, tří až pěti let, aby se ti, kteří se podílejí na odhalování, posouvali po území České republiky více ve smyslu přenášení dobrých zkušeností tam, kde třeba to jde hůře a podobně. A tady také vidím, že se spíš drží takové to pravidlo prvorepublikové: Rada, inspektor a všichni znají ty své až do třetího kolena. Ale ona ta situace se v této oblasti hodně změnila a pohybují se tam lidé s úplně jinou úrovní vztahů ke své trestné činnosti a jsou velmi flexibilní v tom, co provádějí. Takže i to by možná bylo dobré, kdyby se v této problematice objevilo.
Nejrychlejší cesta, jak odstranit úniky je, že zrušíme tuto daň. Ale samozřejmě to by byl Kocourkov, ale tak to asi vypadá, když se dělají ty různé návrhy, které se zde objevují, snížení nebo zvýšení daní. A že to je lákavé, podívejte se jenom u tabáku. Přece je všeobecně známo, že kilogram tabáku se kupuje za jedno euro. Kilo tabáku. A jenom spotřební daň dneska už jsme ze 1 400 zvýšili přes 1 500 korun. Takže je to velmi zajímavé se tomuto věnovat v uvozovkách a hledat řešení, jak to navýšení té ceny v průběhu zpracování, ale zejména potom prodeje tak uplatnit, aby stát dostával co nejméně a zůstávalo to někde jinde. A to samé je i v pohonných hmotách. Ale u toho tabáku je to ještě výraznější, protože výroba je velmi jednoduchá, z tabáku vytvořit produkt, který je pro kouření. No, to už je zase na jinou debatu.
Takže i moje taková otázka k tomu ještě, jestli uvažuje vláda o nějakém zásahu do legislativy ve smyslu jejího lepšího zprůhlednění a zejména jejího lepšího potom projednávání i ve Sněmovně a v Senátě.
Děkuji za pozornost. ***