(9.20 hodin)
Poslanec Vojtěch Filip: Děkuji, paní předsedkyně. Paní a pánové, já myslím, že ta poznámka pana ministra financí je více než nevhodná. Já bych nehovořil - protože my tady rozhodujeme o oddělení výkonu mandátu a platu. Víte, to je tristní, kam jsme se dostali. Kdyby tady existovaly právní poměry, které platily v České republice jako součásti České a Slovenské Federativní Republiky ještě v roce 1992, tak se to stát nemohlo, protože ústavní systém byl založen na tom, že poslanec, který byl odsouzen za úmyslný trestný čin, ztrácel mandát. Takový návrh zákona tady byl předložen několikrát a my tady řešíme způsobem, který je neadekvátní pozici ústavního činitele, to, jestli bude, nebo nebude brát plat. To je ostuda této Sněmovny, že jsme nikdy neprojednali návrh zákona, který tady leží, o ztrátě mandátu! Nezlobte se na mě, slova pana ministra financí jsou ostudou této Sněmovny! (Potlesk vlevo.)
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová To byla faktická poznámka. Nyní pan poslanec Marek Benda má slovo.
Poslanec Marek Benda: Já s dovolením zareaguji na vystoupení pana poslance Filipa. Možná je to pravda, ale je zcela jasné, že uprostřed volebního období nelze měnit, nelze měnit podle judikatury Ústavního soudu možnosti ztráty mandátu. Víte dobře, že příští návrh, který projednáváme, je návrh paní předsedkyně Němcové, který k tomuto směřuje, ale všichni víme, že může být platný až od začátku dalšího volebního období, protože nám Ústavní soud stanovil, že panu poslanci Melčákovi nelze ani většinovým hlasováním obou komor mandát odejmout. Takže tady máme jasný precedens. My se pokoušíme jenom řešit situaci pro toto volební období. Pro příští volební období by ji podle mě měl řešit ten další návrh, který předložila paní předsedkyně Němcová.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Teď nevím, jaké... Faktické poznámky? Pan ministr Kalousek, poté pan kolega Filip. Prosím.
Ministr financí ČR Miroslav Kalousek Já se opravdu nechtěl nikoho dotknout. Pokud se mi to nevědomky povedlo, tak se hluboce omlouvám.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pan poslanec Filip, prosím, také faktická poznámka.
Poslanec Vojtěch Filip: No, kdyby nereagoval pan kolega Marek Benda, nereagoval bych ani já. Protože to se stalo přece zákonem č. 4/1993 Sb., kdy si tady někteří poslanci tehdejší vládní koalice z ústavního zákona o rozdělení České a Slovenské Federativní Republiky udělali trhací kalendář, a dokonce změnili i ústavní poměry. Ten samotný zákon č. 4/1993 jenom potvrzuje tzv. recepční norma, co jste si z toho vyhodili, co se vám nehodilo. Takže prosím, tu odpovědnost nechte na sobě a nechtějte ji přenést na tento parlament.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Faktická poznámka pan poslanec Jandák. Prosím.
Poslanec Vítězslav Jandák: Děkuji, paní předsedkyně. Kolegové, mluvíte moudře, skutečně mluvíte moudře, ale berete nám čas. Vždyť všichni víme, že tady jde jenom o prachy, o žádný mandát. Děkuji vám mockrát.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Teď se zeptám, jestli ještě někdo dál se hlásí do rozpravy. Nehlásí se nikdo, rozpravu tedy končím a budeme se zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat tento návrh k projednání výboru rozpočtovému a já se zeptám, zda má někdo jiný návrh na přikázání. Nemá.
Zahajuji hlasování číslo 249. Ptám se, kdo je pro, aby tento návrh byl přikázán výboru rozpočtovému. Proti návrhu?
V hlasování číslo 249 přítomno 140, pro 122, proti 1. Tento návrh byl přijat a já konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání výboru rozpočtovému.
Tím jsme učinili vše, co v rámci prvého čtení bylo možno. Končím projednávání bodu 49, sněmovního tisku 894, v prvém čtení. Děkuji panu navrhovateli, děkuji též panu zpravodaji. Předám teď řízení panu místopředsedovi Olivovi.
Místopředseda PSP Jiří Oliva: Dobré ráno, kolegyně a kolegové. Budeme tedy pokračovat bodem číslo 57, kterým je
57.
Návrh poslankyně Miroslavy Němcové na vydání ústavního zákona,
kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky,
ve znění pozdějších ústavních zákonů
/sněmovní tisk 685/ - prvé čtení
Stanovisko vlády k tomuto návrhu jsme obdrželi jako sněmovní tisk 685/1. Prosím paní předsedkyni Miroslavu Němcovou, aby uvedla předložený návrh. Prosím, paní předsedkyně.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené dámy a pánové, pokusím se být stručná v tomto úvodním slově, protože se všichni domníváme, že víme, o jaké situaci se bavíme. Hledáme řešení pro něco, co se odehrálo v tomto volebním období, s čím Ústava nepočítala, tedy to její platné znění, které dnes máme k dispozici. V letošním roce bohužel nás postihla řada situací, na které je potřeba podle mého názoru reagovat, a to i např. návrhem na změnu Ústavy. Jeden z těchto návrhů vám právě dnes předkládám. Týká se zániku mandátu.
Podíváte-li se do platného znění Ústavy, naleznete tam důvody, které vedou k zániku mandátu. Jeden z důvodů tam uveden není. Tím důvodem, který tam uveden není, je odsouzení, pravomocné odsouzení poslance pro trestný čin. Já jsem se rozhodla na základě toho, co se odehrálo v souvislosti se zatčením pana poslance Ratha, že na tuto situaci budu reagovat a předložím Sněmovně k diskusi návrh Ústavy. Jsem si vědoma, že to je vždycky závažný krok, měnit Ústavu. Jsem si vědoma toho, že je vhodné velmi dobře posoudit jednotlivé kroky, které uděláme, ale myslím si, že jediné, co nebylo možno udělat, bylo mlčet a nedělat vůbec nic.
Kdybych měla ještě trochu více zdůvodnit svůj návrh, tak mi dovolte, abych řekla, že jsem přesvědčena, že výkon mandátu poslance nebo senátora nepokládám za pouhý formální výkon ústavní funkce. Členství v komoře Parlamentu je podle mého názoru posláním, které klade na toho, komu je svěřeno, zvýšené nároky. Být zástupcem lidu neznamená být pouze zvolen. Tato skutečnost je vyjádřena navíc ve slibu každého z nás, tedy ve slibu poslance nebo senátora. Slibujeme České republice věrnost a zároveň slibujeme, že budeme zachovávat Ústavu a zákony České republiky. Trestnou činnost páchanou poslancem nebo senátorem považuji za porušení složeného slibu. Jsem přesvědčena, že Ústava by tedy měla na tento případ pamatovat, a z toho důvodu, jak již jsem řekla, jsem návrh předložila.
Jsem si vědoma toho, že to není jednoduchá záležitost. Určitě můžeme odhalit řadu úskalí. Některým z těchto úskalí se věnovala také ve svém stanovisku vláda a určitě je vhodné se jimi zabývat. Určitě bude prostor během jednání ústavněprávního výboru a věřím, že bude-li ochota a vůle, že nějaký rozumný návrh nakonec světlo světa spatří a budeme moci o změně Ústavy hlasovat.
Já bych ještě pro vaši informaci dodala, že jako podklad pro svůj návrh jsem si samozřejmě vyžádala stanovisko Parlamentního institutu s tím, že můj dotaz zněl "ztráta mandátu člena parlamentu v souvislosti s odsouzením", a chtěla jsem přehled, jak o ztrátě mandátu mluví zákony nebo ústavy některých zemí Evropské unie. Vybrala jsem země jak staré, tak nové, ty, které jsou nám blíž, i ty, které jsou nám dále, abychom tedy věděli, jaké úpravy v jednotlivých zemích Evropské unie existují. Alespoň některé bych tady ráda uvedla. ***