(11.50 hodin)
(pokračuje Nedvědová)
V tomto bodě přetrvávají podle vládního návrhu ideologické tendence, které se snaží na jednu úroveň dávat nacismus a komunismus. Spory o to ustanovení a jeho znění zde probíhaly již před přijetím nového trestního zákoníku. Jeho nepřesnost a nesprávnost byly patrny od samého počátku a ani navrhovaná novela není o nic lepší a po právní stránce přijatelnější. Přitom by postačila změna tohoto ustanovení ve znění "zločiny proti lidskosti, válečné zločiny nebo zločiny proti míru".
Nepřijatelnou se však jeví především změna trestního řádu v navrhovaném znění. Navrhovaná změna týkající se dočasného odložení trestního stíhání podezřelých ve stanovených případech korupčního charakteru je zcela nesystémová, nelogická a natolik neurčitá a složitá, že si fakticky nelze představit, že by ji bylo možno použít v praxi. Dočasné odložení trestního stíhání může trvat podle tohoto návrhu i několik let a v této době podezřelý, který korupční jednání oznámil, bude vlastně stále žít v nejistotě, neboť mohou vyjít najevo blíže nekonkretizované skutečnosti vylučující rozhodnutí o dočasném odložení trestního stíhání, případně může policejní orgán dospět k závěru, že podezřelý nějakým způsobem porušil své závazky a bude pokračovat v trestním stíhání. Rozhodnutí státního zástupce o nestíhání této osoby může pak být do tří měsíců od právní moci zrušeno státním zástupcem Nejvyššího státního zastupitelství pro nezákonnost. Vzhledem k tomu, že státní zástupci na různých stupních, stejně jako soudci různých soudů, mají v řadě případů velmi rozdílné názory týkající se zákonnosti rozhodnutí nižších složek, vyvstává nebezpečí velké právní nejistoty těchto potenciálních oznamovatelů korupce. Ti si pak pochopitelně velmi rozmyslí, zda za těchto podmínek tuto trestnou činnost budou oznamovat a vystavovat se kromě mediálního tlaku potížím s tímto trestním stíháním spojeným, když jejich postavení by bylo krajně nejisté. Není například v návrhu ani řešeno, zda budou slyšeni jako svědci, obvinění či spolupracující obvinění.
Za tohoto stavu nelze podle mě předpokládat, že by toto ustanovení, které mimochodem svým zněním spíše připomíná podmínky hmotněprávního ustanovení účinné lítosti, bylo skutečně životaschopné a že by skutečně bylo jakkoli použitelné v praxi. Přitom koncem roku 2011 jsme spolu s dalšími poslanci za klub KSČM navrhovali navrácení ustanovení o účinné lítosti do trestního zákoníku. Tehdy byl náš návrh, ačkoli byl mimochodem kladně hodnocen odbornou právnickou veřejností, zamítnut a paní Karolína Peake tvrdila, že obratem po vyžádání jakési zprávy z evropských organizací do konce roku - já jsem se tehdy naivně domnívala, že myslí rok 2011 - podá návrh na znovuzavedení účinné lítosti. Nyní, po roce a půl, podává vláda takovýto nepříliš podařený návrh. Nemyslím, že by s tímto návrhem byl zasazen naší korupční chobotnici zrovna nějaký zásadní úder, a v této podobě, jak je návrh vládou předkládán, je fakticky nepřijatelný.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Prosím o další přihlášku do obecné rozpravy. Nehlásí se nikdo, končím obecnou rozpravu. Zeptám se, zda pan ministr či pan zpravodaj chtějí využít závěrečného slova. Není tomu tak, budeme hlasovat o návrzích na přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl tuto normu přikázat k projednání výboru ústavněprávnímu, tak též zněl návrh pana zpravodaje. Já se zeptám, jestli má někdo jiný návrh na přikázání. Nemá.
Zahajuji hlasování číslo 70. Ptám se, kdo souhlasí s tím, aby návrh byl přikázán k projednání ústavněprávnímu výboru. Kdo je proti tomuto návrhu?
V hlasování číslo 70 přítomno 141, pro 112, proti nikdo. Návrh byl přijat, a tím jsme se vypořádali s prvním čtením tohoto vládního návrhu zákona.
Končím projednávání bodu 46, sněmovního tisku 996. Děkuji panu ministrovi, děkuji též panu zpravodaji.
Zahajuji projednávání bodu číslo 33. Je to
33.
Vládní návrh zákona o nakládání s některými věcmi využitelnými
k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky
(zákon o nakládání s bezpečnostním materiálem)
/sněmovní tisk 874/ - druhé čtení
Tento návrh z pověření vlády uvede ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Prosím, pane ministře.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Martin Kuba Vážená paní předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi stručně uvést návrh zákona o nakládání s některými věcmi využitelnými k obranným a bezpečnostním účelům na území České republiky.
Předkládaný návrh zákona nahrazuje stávající právní úpravu v oblasti bezpečnostního materiálu. Jeho smyslem je reagovat na vývoj v oblasti bezpečnostních technologií, na poznatky z aplikační praxe stávající právní úpravy a v neposlední řadě na mezinárodní závazky, jimiž je Česká republika v dané oblasti vázána. Těžištěm předkládané právní úpravy je zejména zajištění přesné a aktuální evidence bezpečnostního materiálu, zpřesnění podmínek pro jeho zabezpečení a umožnění účinné kontroly nakládání s tímto materiálem včetně kontrol, které jsou prováděny na základě smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě. Aktualizován je rovněž seznam bezpečnostního materiálu včetně jeho členění.
Tento návrh zákona byl projednán 6. března 2013 na schůzi hospodářského výboru. Ten k němu přijal pozměňovací návrh, jehož obsahem je detailizace vymezení působnosti návrhu zákona. S tímto pozměňovacím návrhem souhlasím.
Vážené paní poslankyně a páni poslanci, žádám o propuštění tohoto návrhu do třetího čtení. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji panu ministrovi. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 874/1. Za omluveného pana poslance Milana Urbana se zpravodajské role ujme pan kolega Cyril Zapletal. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Cyril Zapletal: Paní předsedkyně, děkuji za slovo. Seznámím vás s usnesením hospodářského výboru z 6. března.
Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí úvodního slova náměstka ministra průmyslu a obchodu Jiřího Jirky a zpravodajské zprávy poslance Milana Urbana doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu projednat a schválit sněmovní tisk 874 ve znění schváleného pozměňujícího návrhu, který zní: V § 1 odst. 2 se za písmeno d) vkládá nové písmeno e), které zní: e) modely letadel a létající hračky -
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Pane poslanče, promiňte, to je usnesení výboru, my je máme v písemné podobě všichni předloženo, nemusíte je číst, stačí jenom uvést, že...
Poslanec Cyril Zapletal: Tak se k tomu přihlašuji, tak jak to bylo v usnesení. A dále tedy podle standardního postupu mě zmocňuje jako zpravodaje, abych ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, a dál podle usnesení.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Ano, děkuji panu zpravodaji. Otevírám nyní obecnou rozpravu a mám do ní, jak vidím, teď dvě přihlášky. Pan poslanec Skokan, poté pan poslanec Babák. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Petr Skokan: Vážená paní předsedkyně, děkuji za udělení slova. Budu stručný. Já bych rád podpořil návrh předřečníka, protože při přípravě tohoto zákona se zapomnělo na lidi, kteří se věnují leteckému modelářství, a tímto by jim jejich koníček byl velmi ztížen. Takže si dovoluji poprosit kolegy a kolegyně, aby podpořili návrh, který zde přednesl pan zpravodaj Cyril Zapletal, a podpořili tím především činnost leteckých modelářů. Děkuji.
Předsedkyně PSP Miroslava Němcová Děkuji. Pan poslanec Babák má nyní slovo.
Poslanec Michal Babák: Děkuji za slovo, paní předsedající. Já se budu snažit být též rychlý. Jen bych chtěl okomentovat velmi krátce pozměňovací návrh, který dávám k tomuto vládnímu návrhu zákona o nakládání s bezpečnostním materiálem a který shrnu do dvou bodů.
Prvním bodem, tam se věnujeme - tam je nově doplněný text do § 2 písm. f). Představuje vynětí ze zákonné definice bezpečnostního materiálu létající modely letadel, které jsou určeny pro sportovní a rekreační využití občanů.***