(12.40 hodin)
(pokračuje Rusnok)
K tomu budeme usilovat o zajištění nezbytných dohod ve věci tohoto díla se sousedními státy. Budeme také pracovat na tom, aby se vytvořily předpoklady pro způsobilost tohoto projektu k financování z fondů EU.
Budeme iniciovat změnu výkonu dopravněsprávních agend tak, aby tento systém skutečně sloužil občanům a firmám, kterým sloužit má.
Zajistíme pokračování liberalizace v osobní železniční dopravě, ovšem za vyvážených podmínek pro jednotlivé účastníky. Musí být přitom zachována kontrolní funkce státu a příslušných orgánů, aby byla zajištěna způsobilost garantovat dopravní obslužnost a všechny bezpečnostní prvky této způsobilosti. Zajistíme stabilizaci rozsahu objednávky státu při zajištění dálkové osobní železniční dopravy a její předvídatelnost v čase. Respektujeme ustanovení příslušného memoranda, které uzavřely kraje s vládou v roce 2009, a vytvoříme předpoklady pro stabilizaci objednávky i regionální osobní železniční dopravy ze strany krajských samospráv.
Považujeme za nutné dosáhnout dlouhodobé stabilizace zdrojů na údržbu, opravy a rozvoj dopravní infrastruktury do budoucna, a to i bez zahrnutí prostředků EU v delší perspektivě.
V oblasti systémové nastartuje vláda v resortu dopravy změny vedoucí k motivaci všech účastníků k veřejně prospěšnému chování, to znamená, aby projektanti a stavitelé vydělali na zlevňování staveb, nikoli na jejich zdražování, kamiony na tom, že budou jezdit mimo špičku, atd.
Pokud jde o regionální politiku, vláda zabezpečí obnovu území postiženého povodněmi v květnu a červnu tohoto roku. Za tímto účelem předloží strategii obnovy území postižených krajů. Ve velké většině se tak již stalo a vláda v minulých týdnech tyto dokumenty projednala a vyčlení potřebné finanční prostředky na dotační programy určené na opravy a rekonstrukce majetku ve vlastnictví nestátních subjektů, včetně opatření, která umožní maximální realizaci obnovy území ještě do konce tohoto roku.
Pokud jde o přeshraniční spolupráci, zajistíme řádnou implementaci příslušných programů evropské územní spolupráce pro současné období. Pro budoucí období pak usilujeme o maximální využití tohoto potenciálu, který doposud nebyl podle nás dostatečně využíván. Zajistíme také řádnou přípravu příslušných operačních programů.
Pokud jde o cestovní ruch, zabezpečíme plnění opatření koncepce státní politiky cestovního ruchu na období 2014 až 2020 a přípravu návrhu věcného záměru zákona o podpoře a rozvoji cestovního ruchu.
V oblasti bydlení se zaměříme na podporu nájemních bytů a sociálních bytů včetně bytů pro seniory. Připravíme prováděcí předpisy k novému občanskému zákoníku, resp. podpoříme jejich schválení, pokud již jsou v příslušném legislativním procesu. Jsme připraveni významně posílit prostředky alokované do výdajů programu Panel na opravy panelových domů.
Budeme také podporovat pořizování územních plánů a územních studií obcí zaměřených na řešení problémů společných více obcím, zejména na zlepšování odolnosti území proti přírodním hrozbám, zejména pak povodním.
K oblasti sociálních věcí a zdravotnictví. Pokud jde o práci a sociální věci, boj s nezaměstnaností je pro nás klíčovým a prioritním úkolem. Toto zásadní řešení je ovšem dlouhodobé a přesahuje horizont činnosti této vlády. Proto se soustředíme na rychlé kroky vedoucí a pomáhající k obnovení hospodářského růstu, ale zejména kroky, které mohou přinést nová, ať už dočasná, nebo trvalá pracovní místa. Soustředíme se zejména na klíčové postižené regiony. Považujeme za nezbytné obnovit intenzivní a neformální dialog se sociálními partnery v rámci tripartity. Očekáváme zde konstruktivní přístup partnerů k řešení naléhavých problémů našeho ekonomického vývoje a problémů trhu práce.
Pokud jde o sociální, zdravotní a důchodový systém, jsme si vědomi toho, že je to základní záležitost, která zachovává důvěru veřejnosti ve svůj stát. Je třeba respektovat zachování podmínek důstojného života všech skupin občanů, kteří jsou klienty tohoto systému, především však sociálně nejpotřebnějších, tj. rodin s dětmi, seniorů a osob se zdravotním postižením. Podpoříme dokončení již zahájeného legislativního procesu v sociální oblasti a zaměstnanosti, včetně zrušení karty sociálních systémů. Vláda již rozhodla o zvýšení minimální mzdy k 1. srpnu. S ohledem na vývoj na trhu práce a důsledky hospodářské krize v této oblasti navrhneme zvýšit objem prostředků na aktivní politiku zaměstnanosti ve státním rozpočtu na rok 2014.
Za prvořadý a urychlený úkol považujeme stabilizaci a zvýšení efektivity Úřadu práce ČR v oblasti zaměstnanosti a především pak spolehlivé fungování informačních systémů pro nepojistné sociální dávky, které bylo v minulosti výrazně oslabeno. Zde jsme již přijali jedno okamžité rozhodnutí, to znamená posílení Úřadu práce od 1. září o řádově 350 zaměstnanců právě v oblasti aktivní politiky zaměstnanosti, zprostředkování práce, vytváření pracovních míst ve spolupráci s místními podnikatelskými subjekty. Podobné zvýšení se budeme snažit naplánovat a máme ho připraveno pro rozpočet 2014 od 1. ledna.
V součinnosti s orgány samosprávy a nevládními organizacemi budeme řešit systém poskytování a financování sociálních služeb včetně tolik potřebné péče paliativní v zařízeních hospicového typu. Budeme pokračovat v přípravě nové právní úpravy tzv. dlouhodobé péče.
Pokud jde o zdravotnictví, klíčová v krátkém období je jeho finanční stabilizace. To je také priorita naší vlády. Navrhneme proto valorizaci platby za státní pojištěnce a v rámci možností i odkup pohledávek zdravotních pojišťoven za subjekty státními nebo polostátními, resp. bývalými státními subjekty, za účelem zlepšení likvidity pojišťoven. Jde o to, zachovat plynulé financování zdravotní péče. K tomu by měla přispět i další úprava úhradových mechanismů a dokončení kultivace sazebníku výkonů.
Prioritou v této oblasti je rovněž efektivní využití maximálního objemu finančních zdrojů Evropské unie v oblasti zdravotnictví. Budeme také pokračovat v restrukturalizaci péče podle potřeb pacientů a v souladu s trendy rozvoje moderní medicíny.
S ohledem na stárnutí obyvatelstva je potřeba rozvíjet koncepci dlouhodobé péče a prohlubovat koordinaci zdravotních a sociálních služeb. Jsme připraveni podpořit dokončení legislativního procesu připravených novel zákonů, zejména pak zákona o zdravotnických prostředcích. Budeme také pracovat na přípravě návrhu novely zákona o zdravotním pojištění vztahující se k ekonomicky náročnějším variantám péče a regulačním poplatkům za hospitalizaci, tak jak to vyplývá z nálezů Ústavního soudu. ***