(15.00 hodin)
(pokračuje Šenfeld)

Tím byla ovlivněna situace na trhu s potravinami, kdy spotřebitelé se stále více setkávají s potravinami, které jsou sice až na výjimky bezpečné, ale z pohledu jakosti a označování potravin je pro běžného spotřebitele často trh s potravinami nepřehledný.

Stejně jako u jiných novel zákonů se v novele reaguje na aplikační zkušenosti a na současnou situaci na trhu s potravinami, které ukazují na potřebu určitých legislativních změn technického charakteru. Nutná je další adaptace na právní předpisy evropského potravinového práva, případně odstranění duplicit. Je potřeba zvyšovat efektivitu výkonu kontroly.

Jako nutné vnímám zavedení nového oprávnění inspektorů pro zajištění vstupu do kontrolovaných prostor, nových typů opatření, úpravu některých procesních otázek oznamování opatření, změny v rozhodování o námitkách do opatření, o zavedení nové formy opatření v době opatření obecné povahy a v některých případech doplnění návaznosti řízení o správních deliktech na opatření. Novela řeší také nutné změny týkající se terminologie připravované rovněž v návrhu zákona, kterým se mění stěžejní předpis v oblasti potravin, zákon číslo 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích.

Z mého pohledu a pohledu veřejnosti jsou důležitá opatření k možnosti rychlejšího a efektivnějšího zásahu v případě ohrožení zájmu spotřebitele při výrobě nebo uvádění zemědělských výrobků, potravin nebo tabákových výrobků na trh, a také v účinnějším informování kontrolovaných osob. Nová forma opatření by měla přinést zejména možnost rychlé reakce na případy, které vyžadují bezprostřední zásah, jakými jsou zejména případy významných potravinových krizí, například metanolová aféra.

Poslanecký klub KSČM projednávaný návrh podporuje. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců klubu KSČM.)

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu poslanci za jeho příspěvek. Ptám se, jestli se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Jestliže ne, končím obecnou rozpravu. Ptám se pana navrhovatele, pana ministra, či pana zpravodaje, přeje-li si závěrečné slovo. Není tomu tak.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Prosím pana zpravodaje.

 

Poslanec Petr Bendl: Já bych ještě doporučil, aby jej projednal ústavněprávní výbor.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji. Jestliže nemá nikdo jiný návrh, přistoupíme tedy k hlasování. Nejprve budeme hlasovat o přikázání projednání zemědělskému výboru.

 

Zahajuji hlasování (číslo 33) o přikázání předloženého návrhu k projednání zemědělskému výboru. Kdo je pro? Kdo je proti?

Z přítomných 169 poslanců pro 142, proti žádný. Návrh byl přikázán zemědělskému výboru.

 

Dále se budeme zabývat přikázáním ústavněprávnímu výboru.

Zahajuji hlasování (číslo 34) o přikázání tohoto návrhu ústavněprávnímu výboru. Kdo je pro, ať zvedne ruku. Kdo je proti?

Z přítomných 169 poslanců pro 16, proti 106. Návrh nebyl přikázán ústavněprávnímu výboru k projednání.

 

Tím končím první čtení tohoto zákona. Děkuji panu ministrovi i panu zpravodaji.

 

Pokročíme bodem číslo

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 252/1997 Sb.,
o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 256/2000 Sb.,
o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých
dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu),
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 98/ - prvé čtení

Z pověření vlády i tento návrh uvede ministr zemědělství Marian Jurečka. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr zemědělství ČR Marian Jurečka Děkuji. Vážené kolegyně, vážení kolegové. Dnes do třetice taktéž předkládám vládní návrh zákona, kterým se mění zákon číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, a zákon číslo 256/2000 Sb., o Státním intervenčním fondu, ve znění pozdějších předpisů. Tento vládní návrh zákona je taktéž předkládán z důvodu neprojednání Poslaneckou sněmovnou v minulém roce z důvodu jejího rozpuštění.

Hlavními důvody předložení navrhované právní úpravy, pokud jde o zákon číslo 252/1997 Sb., o zemědělství, jsou zejména zpřesnění obecných ustanovení o společných organizacích trhu, přímých platbách, Programu rozvoje venkova a operačního programu Rybářství. Zjednodušení evidence zemědělského podnikatele s ohledem na zjednodušení živnostenského práva a se změnami vyvolanými zákonem o základních registrech. Změna v provozování evidence využití půdy podle uživatelských vztahů, takzvaného systému LPIS, s ohledem na sjednocení způsobu administrace dotací v resortu zemědělství po provedené redukci agentur pro zemědělství a venkov Ministerstva zemědělství, jejichž převážnou činnost převzal od 1. 1. 2013 Státní zemědělský intervenční fond. Dále zpřesnění ustanovení o evidenci půdy, evidenci krajinných prvků a evidenci objektů a jejich procesních způsobů aktualizace. A zrušení ustanovení o každoročním předkládání zprávy o stavu zemědělství do Poslanecké sněmovny.

Předmětem hlavních změn zákona číslo 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu, jsou zejména formulační úpravy ustanovení o financování Státního zemědělského intervenčního fondu, doplnění ustanovení o poskytování národních dotací na základě pověření ministerstva podle § 2d zákona o zemědělství prostřednictvím dohody o poskytnutí dotace a doplnění ustanovení o poskytování dotací a možnost elektronických podání.

Za pozitivní dopad návrhu zákona na podnikatelské prostředí České republiky lze považovat zejména zjednodušení evidence zemědělského podnikatele, zrušení institutu místní příslušnosti a zrušení evidence zaměření zemědělské výroby.

Pokud jde o důvodovou zprávu, dovoluji si ji upřesnit informací o nových základních nařízeních Rady a Parlamentu Evropské unie, které byly přijaty koncem roku 2013 a následně publikovány v Úředním věstníku EU. Jedná se o nová základní nařízení Rady a Parlamentu Evropské unie, která se týkají změn společné zemědělské a rybářské politiky pro období 2014 až 2020. Na ta již publikovaná nařízení Evropské unie budou navazovat dosud nepřijatá prováděcí nařízení Evropské unie, která budou přijímána orgány Evropské unie v průběhu roku 2014.

Zároveň bych chtěl avizovat a požádat Poslaneckou sněmovnu, aby lhůtu na projednání tohoto zákona v rámci druhého čtení prodloužila o 30 dnů, tedy na dnů 90, protože čekáme ještě na některá případná zpřesnění z Evropské unie ve vztahu k společné zemědělské politice, tak abychom případně tento zákon nemuseli novelizovat znovu od začátku. Takže bych prosil, aby této mé žádosti bylo vyhověno. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Petr Gazdík: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení poslankyně Margita Balaštíková. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Margita Balaštíková: Dobrý den, pane předsedající, dobrý den, dámy a pánové. Pan ministr zemědělství nám předložil návrh zákona. Já bych jako zpravodaj vás chtěla informovat o tom, že skutečně v úpravě zákona dochází pouze ke zpřesnění obecných ustanovení o společných organizacích trhu, uvedení do souladu evidence zemědělského podnikatele se změnami a zjednodušením živnostenského práva. Nastává změna v provozování evidence, ve využívání půdy podle uživatelských vztahů vzhledem na sjednocení způsobu administrace v resortu zemědělství a úprava evidence půdy týkající se evidence krajinných prvků, evidence objektů a jejich procesních způsobů aktualizace.

Co se týká zákona o Státním zemědělském intervenčním fondu, taktéž dochází pouze ke zpřesnění ustanovení o kompetenci a působnosti fondu, o úpravě jeho financování a doplňují se ustanovení o poskytování národních dotací na základě pověření ministerstva.

Co se týká požadavku pana ministra, také bych byla pro prodloužení, protože samozřejmě prováděcí nařízení Komise Evropské unie mohou být přijímána v průběhu roku a mohli bychom se dopustit některých chybných kroků. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP