(9.10 hodin)
(pokračuje Chládek)
Návrh prošel prvním čtením Poslaneckou sněmovnou, jednomyslně byl podpořen zahraničním výborem Poslanecké sněmovny, výborem pro vzdělávání Parlamentu České republiky i zahraničním výborem Senátu Parlamentu České republiky.
Hlavním přínosem je zapojení českých výzkumných center do mezinárodní spolupráce, umožnit jejich další rozvoj. Jedná se například o Akademii věd, Univerzitu Karlovu, Masarykovu univerzitu anebo nová centra, jako je například BIOCEF.
Myslím, že to by z mé strany úvodem mohlo být všechno. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Poprosím zpravodajku zahraničního výboru paní poslankyni Fischerovou, aby se ujala slova a odůvodnila usnesení výboru, které vám bylo doručeno jako tisk 34/1. Paní poslankyně, prosím, máte slovo.
Poslankyně Jana Fischerová: Hezké dobré ráno. Pane předsedo, děkuji za slovo. Já zde odkážu na jednání zahraničního výboru, které probíhalo 15. ledna, a opravdu bylo přijato jednomyslně usnesení, které je možné najít v podkladech zahraničního výboru. Čili já za zahraniční výbor i za sebe jako zpravodajku doporučuji schválit. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Opravdu prosím, abyste se ztišili, protože hladina hluku v sále je velmi vysoká a někteří kolegové mi signalizují, že nejsou schopni sledovat rozpravu. Děkuji.
V této fázi otevírám rozpravu a zeptám se, zda jsou nějaké přihlášky do rozpravy. Pan poslanec Plzák. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Plzák: Dobrý den, pane předsedající, vážení členové vlády, vážené kolegyně, kolegové. Přistoupení k té dohodě je podmíněno určitými finančními náklady. Jedná se o přístupový poplatek, myslím ve výši zhruba 25 mil. Kč a dalšími každoročními poplatky, které nám po první tři roky byly nějak poníženy podle nějaké dohody. Já jsem se chtěl jenom zeptat pana ministra, jak to vlastně je, jestli v roce, kdy přistupujeme, platíme jak přístupový, tak jednoroční poplatek, který skládáme každý rok. To je jedna věc.
Druhá věc je, že na tyto finanční náklady byly alokovány prostředky už v rozpočtu na rok 2013, a jestli se ty prostředky přesunuly do letošního roku, nebo jestli propadly, nebo jak to vlastně je. To jsem z návrhu nepochopil. Děkuji.
Předseda PSP Jan Hamáček: Pan ministr chce vystoupit? Ano. Prosím, máte slovo.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Marcel Chládek Děkuji za dotaz. Přístupový poplatek se týká částky 990 575 eur a členský příspěvek je 650 000 eur, ale ten přístupový je první tři roky členství a poté následuje členský příspěvek s tím, že je propočítáno, že bude alokována ročně částka 1 mil. eur ročně, to znamená, že to odpovídá té částce v korunách, o které jste mluvil. Je to alokováno již v rozpočtu Ministerstva školství.
Předseda PSP Jan Hamáček: Další přihlášky do rozpravy nemám, rozpravu končím. Závěrečná slova pan ministr ani paní zpravodajka nepožadují.
Hlasovali bychom o usnesení zahraničního výboru, které nám tady odůvodnila paní zpravodajka.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s usnesením, jak bylo navrženo, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování má pořadové číslo 117, přihlášeno je 141, pro 129, proti nebyl nikdo. Tento návrh byl přijat. Končím bod 77.
Budeme pokračovat bodem
66.
Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2012
/sněmovní tisk 36/
Prosím ministra průmyslu a obchodu, pana Jana Mládka, aby tento tisk odůvodnil.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Jan Mládek Vážený pane předsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, Zpráva o vývoji malého a středního podnikání a jeho podpoře v roce 2012 byla vypracována na základě zákona č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání. Zpráva charakterizuje vývoj vybraných ekonomických ukazatelů malých a středních podniků v roce 2012 ve srovnání s předchozím obdobím a rovněž obsahuje souhrnné informace o finančních podporách poskytnutých malým a středním podnikům z národních prostředků a prostředků Evropské unie jednotlivými ministerstvy v loňském roce.
Na úvod bych rád sdělil, že podnikatelskou činnost vykonávalo v roce 2012 celkem 1,12 mil. právnických a fyzických osob spadajících do kategorie malých a středních podniků, přičemž podíl malých a středních podniků na celkovém počtu podniků činil 99,86 %. Rád bych také upozornil, že malé a střední podniky zaměstnávaly 1,79 mil. zaměstnanců ze zhruba pětimilionové pracovní síly.
V roce 2012 došlo k meziročnímu zvýšení vývozu malých a středních podniků o 98 mld., to je o 6,6 %. Podíl malých a středních podniků na celkovém vývozu se tak zvýšil o dva procentní body na 53,5 %.
Rád bych zmínil, že ve zprávě jsou analyzovány podpůrné programy zaměřené na malé a střední podniky. Například v rámci OPI bylo k 31. 12. 2012 rozhodnuto o podporách ve výši 50 mld. Kč. Podpořili jsme malé a střední podniky v aktivitách vědy a výzkumu v celkové výši 1 mld. Kč. Malé a střední podniky samozřejmě podporují i jiná ministerstva. Veškeré údaje naleznete v materiálu. Je tedy zřejmé, že se soustředíme především na podporu inovačních aktivit, exportu a na oblast energetiky a také na zpřístupnění rozvojového a provozního financování.
Zpráva obsahuje informaci o přípravě příštího programovacího období a nového operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost a také popisuje realizaci programu malých a středních podniků jak v rámci MPO, tak v rámci dalších resortů.
V závěru bych chtěl udělat určitou omluvu, byť z mého pohledu je to vis maior. Projednávání zprávy o vývoji v roce 2012 až v roce 2014 není příliš aktuální, ale tak se to složilo a minulá Sněmovna to nestihla projednat.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji, pane ministře. Zprávu projednal hospodářský výbor, jehož usnesení vám bylo doručeno jako tisk 36/1. Prosím zpravodaje výboru pana poslance Ivana Adamce, aby nás informoval o jednání výboru a přednesl návrh usnesení.
Poslanec Ivan Adamec: Dobré ráno, dámy a pánové, vážený pane předsedo. Prosím, aby pan kolega Plzák na mě nedělal opičky, protože se nemohu soustředit - prostřednictvím pana předsedajícího.
Ke zprávě o projednání ve výboru velmi jednoduše. Ta zpráva je opravdu vis maior, nicméně bude velmi zajímavé tuto zprávu porovnat se stavem v roce 2013 a já pevně věřím, že ta zpráva nám nepřijde až koncem listopadu letošního roku, ale že to bude podstatně dříve.
Celkem jednoznačný názor na tu zprávu byl, že je dobře zpracovaná, že ji vlastně Sněmovna bere na vědomí. Tam jsme se shodli naprosto přesně. Nicméně tam byla i určitá kritika některých záležitostí. Za jednu z takových možná vážných připomínek beru to, že by měla být jedna strategie pro podnikání jako pro celek. Myslím si, že to by bylo velmi zajímavé. Bylo by to všechno na jednom místě a mohli bychom si udělat představu, jak to s podnikáním v České republice vypadá.
Dále jsme kritizovali, že vzdělávací proces je asynchronní s potřebami podnikání a průmyslu.
Velmi zajímavá byla diskuse ohledně snižování administrativní zátěže. Zajímalo nás, jakou metodiku vlastně používá ministerstvo. Když se zeptáte jakéhokoliv podnikatele, tak vám řekne, že největší problém vidí dnes v administrativní zátěži. Přitom pokles je o 23 % od roku 2005. Velkou kritiku vzbudil už v roce 2012 zákon o zadávání veřejných zakázek, protože je to samozřejmě administrativní zátěž. Jsem zvědavý, jak to bude vypadat ve zprávě za rok 2013 po poslední úpravě zákona o zadávání veřejných zakázek, která podle mě je daleko obtížnější z hlediska administrace, než bylo cokoli předtím. ***