(14.30 hodin)
(pokračuje Hamáček)

Já ještě přečtu omluvu paní ministryně Jourové, která se omlouvá dnes od šesti hodin z pracovních důvodů.

 

Otevírám bod, který jsme zařadili jako první, a to je

 

1.
Návrh na zkrácení zákonné lhůty pro projednání
sněmovního tisku 45 ve výborech Poslanecké sněmovny

Prosím pana navrhovatele, kterým byl pan poslanec Tejc, aby se ujal slova.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážené kolegyně a kolegové, jak jsem již avizoval, dovoluji si s ohledem na to, že jsme byli požádáni ministrem pro legislativu a lidská práva, a současně po dohodě s ministryní spravedlnosti navrhnout, abychom zkrátili lhůtu k projednávání tohoto návrhu o 30 dnů. Ten návrh bude dnes projednán v ústavněprávním výboru. a tedy nebude nic bránit tomu, bude-li na tom shoda, aby byl doprojednán na této schůzi. Transpoziční lhůta samozřejmě běží. Ano, obvykle nejsme vystaveni sankcím ihned poté, co tato lhůta uplyne, ale považuji za možné a správné, pokud tu lhůtu dokážeme splnit, abychom tak učinili. Týká se to změny trestního zákona a trestního řádu ve věci potírání dětské pornografie. Je to směrnice Evropské unie, kterou bychom měli naplnit.

Tedy dovoluji si dnes navrhnout pouze zkrácení lhůty s tím, že bude-li tomuto návrhu vyhověno, můžeme se dohodnout na pevném zařazení druhého a třetího čtení v průběhu této schůze, zřejmě v průběhu příštího týdne. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Zahajuji tedy všeobecnou rozpravu. Pan poslanec Benda, který se tímto stane zpravodajem, takže ho poté požádám, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, já proti tomu věcně úplně nic nenamítám, jenom bych pokládal za férovější, kdybychom ten bod projednávali zítra, protože dnes večer má nad tím ústavněprávní výbor zasedat a nevíme, jestli ten konec bude pozitivní, nebo negativní. Zatím jsme sdělili nějaké připomínky Ministerstvu spravedlnosti, které, pokud je mi známo, se s nimi nijak nevypořádalo, a zatím jsme žádný kloudný pozměňovací návrh, který by to opravil, do textu, který bude zvládnutelný, nedostali.

Takže bych pokládal za férovější, kdyby ten návrh zazněl zítra, ale pokud už ho pan kolega Tejc přednesl, tak prosím, zkraťme lhůtu a jenom až budeme vědět, jestli ústavněprávní výbor má, nebo nemá nějaké stanovisko, tak zařazujme druhá a třetí čtení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Paní ministryně spravedlnosti se hlásila. Prosím, máte slovo.

 

Ministryně spravedlnosti ČR Helena Válková Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já chci jenom upřesnit, že jsme se samozřejmě vypořádali s těmi připomínkami a s náměty, byť ne vždycky v tom smyslu, v jakém ten, kdo je uplatnil, by chtěl, aby byly zohledněny. Čili není to tak, že by Ministerstvo spravedlnosti v tom mezidobí nic nedělalo, jinak bych asi těžko souhlasila a projednala tady s panem poslancem Tejcem zkrácení té lhůty. A k tomu zkrácení lhůty nás vede - ještě jednou to tady zdůrazním - právě překročení dvou implementačních lhůt. A i když, jak zde bylo správně zdůrazněno, to není postihováno nějakými konkrétními sankcemi, tak to přinejmenším ukazuje na určitou nedbalost v implementaci evropské legislativy, které, pokud se můžeme vyvarovat, doporučuji se jí vyvarovat. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pan předseda Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, asi je fér, aby ještě před jednáním ústavněprávního výboru zaznělo, že pokud by to projednání nedopadlo způsobem, se kterým bychom mohli souhlasit, tak prostě musíte počítat s vetem zařazení druhého a třetího čtení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Pan poslanec Benda.

 

Poslanec Marek Benda: Jen kratičce zareaguji na paní ministryni spravedlnosti. Jsem rád, že se Ministerstvo spravedlnosti vnitřně vypořádalo s námitkami, které byly na půdě ústavněprávního výboru vzneseny, ale konstatuji, že toto své vnitřní vypořádání do této chvíle mi není známo, že by sdělilo této Sněmovně a jejím poslancům. Alespoň v tom ústavněprávním výboru. Možná že nám řeknou, že vnitřní vypořádání znamená, že trvají na původním tisku. Pak upozorňuji, že zítra budu podporovat veto, o kterém mluvil pan Kalousek. Jinak vím, že jsou tady noví členové vlády, ale pokud máme nějaké pozměňovací návrhy, bylo by dobré je mít dříve než hodinu před jednáním výboru.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Další přihlášky do obecné rozpravy nemám, končím tedy obecnou rozpravu. Otevírám rozpravu podrobnou. Poprosím pana navrhovatele, aby tedy přečetl návrh usnesení. Pan poslanec Tejc - kdybyste byl tak laskav a přečetl tady, co navrhujete v podrobné rozpravě.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Dovoluji si navrhnout to, že zkracujeme lhůtu k projednání tohoto zákona v prvním čtení o 30 dnů, tedy na 30 dnů, neboť lhůta je 60denní. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Do podrobné rozpravy se nikdo nehlásí, další závěrečná slova - ani pan zpravodaj, ani pan navrhovatel. Takže budeme hlasovat.

 

Hlasujeme tedy o tom, že Poslanecká sněmovna zkracuje lhůtu pro projednání sněmovního tisku 45 ve výborech o 30 dnů.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování má číslo 16, přihlášeno 181, pro 100, proti 19. Tento návrh byl přijat.

 

Já končím projednávání tohoto bodu a otevírám bod číslo 3, kterým je

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání
(živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 47/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr dopravy Antonín Prachař. Pane ministře, prosím, ujměte se slova.

 

Ministr dopravy ČR Antonín Prachař Děkuji, pane předsedající. Dobrý den, dámy a pánové. Jen na úvod bych chtěl shrnout některé věci, kterých se předložený návrh novely zákona dotýká.

Za prvé tento zákon přímo zavádí použitelné předpisy Evropské unie a nové smluvní instrumenty mezinárodního práva. Zavádí adaptační opatření v oblasti právní úpravy, a to za prvé leteckého personálu na řídící letového provozu, poskytování letových navigačních služeb v tzv. jednotném evropském nebi, ale odborného zjišťování příčin leteckých nehod a ochrany civilního letectví před protiprávními činy, zejména terorismem.

Za druhé. Předložený návrh zákona zpřesňuje a doplňuje právní úpravu provozování obchodní letecké dopravy, zejména zahraničního leteckého dopravce.

Za třetí, zajišťuje realizaci koncepce budoucí právní úpravy, která povede ke sjednocení právní úpravy postupu při výkonu jednotlivých správních agend s minimem odchylek a výjimek, zejména odstranění zvláštních právních norem vylučujících použití správního řádu bez stanovení jiného speciálního postupu.

Za čtvrté, zajišťuje aktualizaci správních poplatků na úseku civilního letectví novelizací zákona o správních poplatcích.

Předložený návrh, jak jsem již uvedl, obsahuje především adaptační opatření k celé řadě významných předpisů práva Evropské unie, zejména v oblasti ochrany civilního letectví před protiprávními účinky, které již vstoupily v účinnost, a musí být tedy vnitrostátními orgány aplikovány v celém rozsahu. Jeho vypracování předcházela dlouhá a pečlivá příprava zahrnující konzultace s odbornou veřejností a právní úprava v něm obsažená je již dlouhou dobu očekávaná.

Hospodářský výbor a výbor pro bezpečnost Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky svými usneseními ze dne 26. února 2014 doporučil návrh zákona projednat a schválit. Hospodářský výbor dále přijal k legislativní předloze pozměňovací návrhy, se kterými Ministerstvo dopravy souhlasí.

Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP