(9.30 hodin)
(pokračuje Marksová)

Tady bych připomněla, že nejenže chybí místa v mateřských školkách, ale dlouhodobě - za což jsme kritizováni i mezinárodními organizacemi - téměř naprosto chybí místa v jeslích, tzn. péče o děti do tří let věku. Takže tento návrh nějakým způsobem vymezuje konkrétní podmínky.

Co se týče výše úhrady za tuto péči, za tuto službu, výše bude stanovena poskytovatelem, ale maximálně to může být do výše zřizovacích a provozních nákladů. To znamená, že tato služba musí být provozována nekomerčně, což je také velice důležité. A počítá se s tím, že bude hrazena rodiči.

Dále tento zákon doprovázejí daňová opatření, kde za prvé se do zákona o daních z příjmů zavede sleva na dani z příjmů fyzických osob pro poplatníka, který využije služeb péče o dítě předškolního věku, ať už se bude jednat o mateřskou školu, nebo se bude jednat třeba o tuto dětskou skupinu. Druhé daňové opatření se týká toho, kdo toto zařízení zřizuje, tzn. že si bude moci uznat náklady na provoz tohoto zařízení.

Jinak historie tohoto návrhu zákona je už poměrně dlouhá. Po několika letech byl vlastně před rokem v květnu 2013 konečně předložen do Poslanecké sněmovny, ale protože potom byla Poslanecká sněmovna rozpuštěna, nebyl onen legislativní proces dokončen. Oproti loňskému tisku tam ještě byly doplněny nejrůznější legislativně technické úpravy.

Navrhovaná právní úprava má nabýt účinnosti 1. září 2014. Ještě bych ráda podotkla, že nedílnou součástí toho je vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí, která se týká hygienických požadavků na prostory a provoz dětské skupiny do počtu dvanácti dětí.

Děkuji za pozornost, byť omezenou, a doufám, že pustíte tento návrh do druhého čtení.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Paní ministryně, snažil jsem se, ale lépe to nešlo.

Prosím paní zpravodajku pro prvé čtení, paní poslankyni Hanu Aulickou-Jírovcovou, aby se ujala slova. Prosím.

 

Poslankyně Hana Aulická-Jírovcová: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, jak již uvedla paní ministryně ve své důvodové zprávě, předkládaný návrh zákona o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, sněmovní tisk číslo 82, byl zpracován na základě usnesení vlády České republiky č. 607 ze dne 22. srpna 2012. Návrh zákona vychází z programového prohlášení vlády, ve kterém se vláda zavázala vytvořit podmínky k dalšímu rozvoji rodinné politiky a péče o děti s cílem zvýšit společenskou prestiž rodiny, posílit zapojení obou rodičů do péče a podpořit rozvoj služeb péče o děti, vytvářet podmínky pro rychlejší návrat pečujících rodičů k výdělečné činnosti a mimo jiné podpořit rozvoj alternativ rodinné péče ve fázi preprimárního vzdělávání.

Návrh zákona zavádí službu péče o dítě v dětské skupině. Cílem této úpravy je dle předloženého návrhu rozšířit škálu služeb péče o předškolní děti a jiné možnosti a zvýšit místní a cenovou dostupnost služeb péče o děti. Dalším cílem je usnadnění udržení kontaktu rodiče se zaměstnáváním v době péče o dítě a postupný návrat na trh práce s ohledem na jejich strategii v oblasti slaďování profesního a rodinného života bez nutnosti rezignace na rodičovskou roli. Věková kategorie, jak už uvedla paní ministryně, je od jednoho roku dítěte do zahájení povinné školní docházky dítěte.

Pečující osoby musí splňovat odbornou způsobilost a vzdělání v oboru všeobecné sestry, zdravotní asistent, ošetřovatel, porodní asistent nebo zdravotnický záchranář, dále sociální pracovník, pracovník v sociálních službách, učitel v mateřské škole, profesní kvalifikace chůvy pro děti do zahájení povinné školní docházky, lékař, psycholog ve zdravotnictví, klinický psycholog a vychovatel. Dětskou skupinu může provozovat zaměstnavatel, a to fyzická i právnická osoba, obce, kraje, nestátní neziskové organizace.

Jako související daňová opatření je novela zákona o daních z příjmů, kde se zavádí možnost daňově uznat náklady na zajištění těchto služeb ze strany zaměstnavatelů a slevu na dani z příjmů pro výdělečně činné rodiče při zajištění služeb péče o děti.

Já vám děkuji za vyslechnutí mé zpravodajské zprávy a dovoluji se tímto přihlásit do rozpravy. (Tleskají poslanci KSČM.)

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Ještě než otevřu rozpravu, tak zde mám tři omluvy. Pan poslanec Urban se omlouvá po zbytek jednacích dní této schůze ze zdravotních důvodů. Pan poslanec Koskuba se omlouvá do 10. hodiny z osobních důvodů a pan poslanec Vyzula se omlouvá od 10. do 11.30 hodin. Tolik tedy omluvy.

Otevírám rozpravu. Ještě než dám slovo paní zpravodajce, tak zde mám faktickou poznámku pana poslance Chalupy. Prosím, pane poslanče, máte dvě minuty.

 

Poslanec Bohuslav Chalupa: Dobré dopoledne, pane předsedo. Vážené kolegyně, kolegové, prosím vás, mám jistý námět tady k tomu zákonu. Navrhuji předkladateli zákona zvážit jistou okolnost, se kterou jsem se setkal v praxi. Tahle republika má vybudováno x školek a těchto předškolních zařízení. Když jsem řešil se starostou v místě bydliště využití těchto objektů po 17. hodině, tak mi starosta řekl, že legislativa neumožňuje využití těchto objektů po této době.

Chtěl bych tady při té diskusi potom, aby to někdo nějakým způsobem vysvětlil, a pokud to nikdo neřeší, aby se to nějakým způsobem řešilo, aby tyto objekty mohly být využívány i po této době, protože matky na sídlištích potřebují do divadla, občas nějakou kulturu, nákupy a nemají ty děti kam dávat a tyto objekty zůstávají nevyužité a je tam v tom prostě spousta ekonomických prostředků. Zdá se mi to neefektivní využití. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano. Děkuji za faktickou poznámku. Slovo má paní zpravodajka.

 

Poslankyně Hana Aulická-Jírovcová: Děkuji, pane předsedo. Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, zákon o dětské skupině zavádí zcela novou službu péče o dítě v dětské skupině. Cílem tohoto zákona, jak je uvedeno v důvodové zprávě, není vzdělávání dětí, jak je tomu v rámci mateřských škol, ale zaměřuje se na hlídání a pravidelnou péči mimo domácnost dítěte v kolektivu dětí se zaměřením na zajištění potřeb dítěte, výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků. Také určuje provozní požadavky na základě velikosti, kterou si zřizovatel zvolí, určuje i zřizovatele, možnost získání financí a možnost odečtu z daní. Ale nikde v tomto návrhu zákona není řešen pohled na dítě a na jeho práva.

Východiskem pro stanovení cílů předškolního vzdělávání se stal osobnostně orientovaný model, který respektuje přirozené potřeby dětí a vytváří optimální podmínky pro jejich rozvoj. Jako základní koncepční materiál byl úspěšně implementován rámcově vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Česká republika má na rozdíl od okolních, i vysoce vyspělých, států vzdělávací systém na vysoké úrovni. Proč tedy uvažujeme o velkém kroku zpět? Při vzdělávání dětí jsou samozřejmostí prvky obsažené v péči o dítě v dětské skupině, což neplatí naopak. Péče o dítě v dětské skupině nezajišťuje právo dítěte na vzdělávání. Evropská unie zdůraznila směrem k České republice potřebu alternativ péče o dítě v předškolním věku. Rozhodně ale při tom nenabádá k útěku od vzdělávání. Zajištění potřeb rodičů by mělo komunikovat s potřebami dětí. Evropská unie na základě uplatnění práv všech zúčastněných - rodičů, zaměstnavatelů i dětí - požaduje řešení. Navrhuje volbu alternativ. Nenabádá však ke snížení dosažených standardů ve vzdělávání, a tak vlastně omezování práv dítěte.

Zákon snižuje standard úrovně péče o děti, neposkytuje vzdělávání, nezajišťuje úroveň stravování, uvolňuje odbornost pedagogického působení na dítě a kontrolní systém se opírá o nepedagogické instituce. Kam se ztratila práva dítěte? Neměli bychom dopustit, aby se dítě stalo rukojmím současné doby. Proč má mít nedostatek financí dopad na vzdělávání našich dětí? Bohužel ekonomické a organizační problémy naší společnosti útočí na potřeby, zájmy vyspělé pedagogiky a na přirozené potřeby dětí. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP