(16.40 hodin)
Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej Babiš: Vážená paní předsedkyně, kolegyně, kolegové, na dnešní schůzi Poslanecké sněmovny vláda předkládá vládní návrh novely zákona o spotřebních daních, který realizuje jednu z priorit vlády obsaženou v programovém prohlášení vlády, a jeho přijetí je důležité pro podporu aktivně hospodařících zemědělců. V předloženém materiálu se navrhuje zavést opatření, která v rámci zemědělské prvovýroby opětovně umožní vrácení spotřební daně ve výši odpovídající zvýhodnění v roce 2013, tedy 40 % spotřební daně z klasické motorové nafty a 57 % z takzvané směsné nafty.
Navržená úprava je v souladu s předpisy Evropské unie v oblasti veřejné podpory. Účinnost předložené novely se navrhuje prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po dni jejího vyhlášení s tím, že dotčené subjekty budou moci žádat o vrácení spotřební daně z minerálních olejů spotřebovaných od 1. července 2014.
Navrhovaná opatření budou mít negativní dopad i na veřejné rozpočty přibližně ve výši 1,3 mld. korun ročně.
Vláda tento materiál projednala a schválila na svém jednání dne 28. května 2014.
Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovoluji si vás požádat o projednání předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Václav Votava.
Poslanec Václav Votava: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Seznámil bych vás se zpravodajskou zprávou k tomuto vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních.
Vláda předkládá tento návrh zákona, kterým zachovává daňové zvýhodnění pro zemědělce, takzvanou zelenou naftu, to vychází i z koaliční smlouvy sociální demokracie, hnutí ANO a KDU-ČSL. Hlavním cílem je zvýšení konkurenceschopnosti českých zemědělců a zajištění stejných podmínek s ostatními členskými státy Evropské unie. Je třeba říci, že v rámci Evropské unie je toto opatření na podporu zemědělské výroby běžné a daňové systémy řady zemí daňové úlevy pro pohonné hmoty, mluvíme-li o naftě pro zemědělce, také používají. Pokud je mi známo, tak slevu na dani zemědělcům členských států Evropské unie neposkytují pouze Rakousko, Bulharsko, Nizozemí a Slovensko. Historicky se spotřební daň u nás vracela od roku 2000 na základě výměry obhospodařované zemědělské půdy a limitů podle zemědělské kultury. Od roku 2008 byl tento způsob nahrazen poskytováním vratky podle skutečné spotřeby. Je třeba také uvést, že vláda Petra Nečase v roce 2012 v rámci takzvaných úsporných opatření zelenou naftu úplně zrušila. Po velkých protestech Nečasova vláda své rozhodnutí změnila a ukončení odsunula o rok a pro rok 2013 pouze snížila vratku z původních 60 % na 40 % a od 1. 1. 2014 již došlo ke zrušení tohoto daňového zvýhodnění úplně. Proto tady dnes tento návrh také projednáváme.
Vládní návrh počítá s vratkou ve výši 40 % ze spotřební daně, a to z klasické motorové nafty, respektive 57 % vratky ze spotřební daně z nafty s biopříměsí. Nárok vzniká osobě, která provozuje zemědělskou prvovýrobu. Ke dni podání daňového přiznání nesmí být tento subjekt v likvidaci či úpadku. Zákon také stanoví, co se tedy rozumí tou zemědělskou prvovýrobou. Nárok na vrácení daně se prokazuje dokladem o prodeji pohonné hmoty a evidencí o skutečné spotřebě pohonných hmot. Na státní rozpočet se předpokládá dopad 1,32 mld. korun, z čehož tedy snížení příjmu ze spotřební daně je 1,28 mld. korun a zvýšení nákladů spojených s administrativou u celní správy pak ve výši 38 mil. korun. Tento propočet vychází ze skutečného čerpání vratek v roce 2013. K návrhu zákona je také připojen návrh vyhlášky o způsobu výpočtu nároku na vrácení spotřební daně. Účinnost zákona se navrhuje prvním dnem měsíce následujícího po dni vyhlášení zákona.
Vzhledem k tomu, že je zájmem koalice, aby účinnost zákona byla v co nejkratším čase, navrhovatel zákona tedy navrhuje projednání a vyslovení souhlasu již v prvém čtení, tedy podle § 90 jednacího řádu. Já jako zpravodaj se s tímto ztotožňuji a doporučuji schválit již v prvém čtení. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Děkuji. S přednostním právem pan poslanec Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dovolte, abych splnil svoji povinnost, a jménem dvou poslaneckých klubů vyslovil nesouhlas s projednáváním zákona podle § 90.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Já znovu musím zopakovat, že nebylo navrženo projednávat to ve zrychleném čtení, takže asi došlo k omylu pana zpravodaje. (Nesouhlasné hlasy ze sálu.) Ale já to v prezidiálce nemám. Podle zpráv z organizačního mám informaci, že v důvodové zprávě toto nebylo uvedeno, a proto to ani v devadesátce není uvedeno na programu. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Václav Votava: Asi jsme si to nevymysleli, vážená paní místopředsedkyně. Jak pan ministr tady zdůraznil, že navrhuje podle devadesátky, tak jsem to zdůraznil i já ve své zpravodajské zprávě. (Neklid v sále.)
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Pan poslanec Kalousek.
Poslanec Miroslav Kalousek: Já myslím, že tady někde zjevně došlo k technické chybě na cestě mezi Úřadem vlády a Poslaneckou sněmovnou, protože podíváme-li se na usnesení vlády, tak víme, že vláda se usnesla a navrhovala to podle § 90, nicméně se prostě někde stala asi administrativní chyba. Není potřeba kolem toho dlouze kroužit, ať tak nebo onak, my jsme zavetovali, takže se to podle devadesátky projednávat nebude.
Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová: Bereme na vědomí vaše veto a pokračujeme podle klasického scénáře. Tímto považuji, pane poslanče Kalousku, vaši přihlášku do obecné rozpravy za vyčerpanou? Ne, ještě budete. Tudíž tedy otevírám obecnou rozpravu, do které je přihlášen s přednostním právem pan poslanec Kalousek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, to je trochu odlišné veto devadesátky než v případě spotřební daně z tabáku. Tady nejenom že poslanecký klub TOP 09 se připojil k vetu ke zrychlenému projednávání, ale zásadním způsobem nesouhlasí s tímto návrhem. Vedle toho, že zásadním způsobem nesouhlasí s tímto návrhem, se dovolím obrátit na vládu a zeptat se, zda bude úplně běžné v legislativním procesu, že nám tady přistanou na stole dvě různé dílčí novely zákona o spotřební dani, každá jiná, a v obou dvou případech vláda chce projednávat podle § 90. Já bych přece jenom požádal, pane premiére, o něco více standardní profesionality. Tohle je do značné míry neúcta vůči Poslanecké sněmovně. Já netvrdím, že to odporuje jednacímu řádu, ale v každém případě to nevypovídá o systémové práci Ministerstva financí a nevypovídá to o systémové práci vlády. Tohle se prostě nedělá. To je takový malý chlíveček a zkuste si, pánové, doma udělat trochu pořádek. ***