Čtvrtek 18. září 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Vojtěch Filip)

15.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 239/2013 Sb., kterým se mění
zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních
komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti
za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona
č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 258/ - druhé čtení

Vzhledem k omluvě pana ministra dopravy Antonína Prachaře z pověření vlády předložený návrh zákona uvede pan ministr Richard Brabec. Ještě než se ujme slova, konstatuji, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru. Usnesení vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 258/1.

Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Děkuji vám. Dobrý večer, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové. Každý ministr by měl být aspoň trochu rozpínavý, takže já jsem si dovolil osvojit nové portfolio registračních značek a dalších věcí, ale pak tady ještě budu mít svůj poslední bod, kde budu na domácí půdě, a tam budu určitě zběhlejší.

Zákon č. 239/2013 Sb. nabyl platnosti v srpnu loňského roku a jeho účinnost s výjimkou jednoho ustanovení byla stanovena na 1. leden roku příštího. Tento zákon v jednom ze svých tří tematických okruhů nově upravuje problematiku registrace silničních vozidel a registru silničních vozidel a přidělování registračních značek. Mimo jiné zavádí některé zcela nové instituty a postupy v oblasti registračních značek. Jedná se například o takzvané značky na přání, možnost výměny poškozené tabulky s přidělenou registrační značkou bez nutnosti přidělování nové registrační značky a možnost vydání třetí tabulky s již přidělenou registrační značkou. Zákon rovněž obsahuje i novou úpravu informačního systému stanic technické kontroly, v jehož rámci je novým prvkem vkládání údajů dokládajících přítomnost vozidla na stanici, přičemž tato úprava předpokládá technické vybavení na straně provozovatele STK umožňující pořizovat obrazové záznamy.

Při přípravě implementace nové právní úpravy obsažené v tomto zákoně se ukázalo -

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane ministře, já vás na chvilku přeruším a požádám sněmovnu o klid. Pokud jsme hlasovali pro to, že budeme mít večerní jednání, tak mu prosím věnujte pozornost a nechte pana ministra uvést tento text. Ostatní, kteří budou mít jiné debaty, prosím, přesuňte je do předsálí.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Mrzí mě, že jsem zatím nezaujal svým projevem. Měl bych to asi doplnit nějakou výraznější gestikulací. Tak já to zkusím, ale nebudu to číst od začátku.

Při přípravě implementace nové právní úpravy obsažené v tomto zákoně se ukázalo, že aplikace některých dílčích, nikoliv však klíčových ustanovení již od 1. ledna příštího roku by s vysokou pravděpodobností způsobila obtíže z hlediska organizačního a technického zabezpečení. Buď není možné zabezpečit jejich bezproblémový chod, či jsou s jejich zavedením od 1. ledna potenciálně spojeny nepřiměřené náklady. Konkrétně se jedná o zmiňované oblasti registračních značek na přání a výměny poškozených tabulek a vydávání takzvaných třetích tabulek. Vzhledem k těmto skutečnostem se v dané situaci jako optimální řešení jeví posun účinnosti příslušných několika ustanovení zákona o dvanáct měsíců, tak aby bylo možné zabezpečit bezproblémový chod a z technického hlediska využít případných synergií s přípravou jiných, ale technicky obdobných systémů. Navrhuje se tedy doplnění ustanovení o účinnosti zákona č. 239/2013 Sb. tak, aby byla u vybraných ustanovení posunuta účinnost o dvanáct měsíců. Zároveň se navrhuje související přechodné ustanovení, které na dobu mezi 1. lednem 2015 a 1. lednem 2016 vztáhne na poškozené tabulky úpravu postupu u ztracených, odcizených a zničených tabulek.

S ohledem na uvedené skutečnosti navrhuji, aby Poslanecká sněmovna vyjádřila s návrhem tohoto zákona souhlas. Tak, a máte to za sebou. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministrovi Richardu Brabcovi. Prosím, aby se nyní ujal slova zpravodaj hospodářského výboru pan poslanec Ladislav Velebný, který nahradí pana poslance Karla Šidla. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Ještě malé strpení. Obdržel jsem omluvu pana poslance Petra Adama. Prosím, pane poslanče, můžete hovořit.

 

Poslanec Ladislav Velebný: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, pan zastupující ministr tady základní fakta již přednesl, přesto bych vás chtěl seznámit s usnesením hospodářského výboru z 10. schůze ze dne 3. září letošního roku.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu prvního náměstka ministra dopravy Milana Ferance, zpravodajské zprávy poslance Karla Šidla a po obecné a podrobné rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit sněmovní tisk 258 ve znění předloženého vládního návrhu zákona. Za druhé zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona. Pověřuje zpravodaje výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky přednesl zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu v hospodářském výboru.

Dámy a pánové, děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Ladislavu Velebnému za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím přihlášku pana poslance Zbyňka Stanjury. Prosím, pane předsedo, máte slovo. Ale prosil bych kolegy, aby diskutující nechali v klidu hovořit. Prosím.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Kolegyně a kolegové, když se podíváte na levou či pravou tabuli a podíváte se na čas, tak zjistíte, že tu jsme dnes 12 hodin. Já chápu, že jsou nějaké urgentní věci, a proto se jedná i v mimořádných časech, a hlasoval jsem pro návrh, který prodlužoval jednání po 21. hodině, ale fakt mě ani nenapadlo, že tady nebude ministr dopravy k tomuto bodu. To, že pan ministr životního prostředí se usmívá - nemáme to za sebou. Mám plno konkrétních dotazů a nevím, jestli budete schopen odpovědět. To jsou připravené materiály, tomu také rozumím, dělal jsem to x-krát za jiné kolegy, nicméně s některými pasážemi, které jste přečetl, prostě nemohu souhlasit, protože neodpovídají realitě. Mám také připraven konkrétní pozměňovací návrh, který jsem chtěl odůvodnit a pak načíst v podrobné rozpravě.

Nicméně bych nejdříve načetl dva - ne, dám jenom jeden, nebudu navrhovat nějaké dlouhé odročení. Navrhuji, aby Poslanecká sněmovna odročila nebo přerušila jednání do příchodu pana ministra. Pokud by to prošlo, tak můžeme k dalšímu, pokud by to neprošlo, tak vystoupím s konkrétními dotazy a s konkrétními výhradami k tomuto návrhu zákona. Není to věc, která je triviální. Přestože návrh zákona je krátký, jsou tam tři věci, resp. dvě, s těmi papalášskými značkami nemám žádný problém, to se klidně může odsunout o rok, o dva, o tři, to opravdu není problém, ale stanice technické kontroly problém jsou.

Zákon byl schválen loni v srpnu, měli všichni na to 16 měsíců, aby se připravili. Ti slušní to samozřejmě udělali a investovali peníze a možná někteří nestíhají nebo možná nestíhá Ministerstvo dopravy. A teď máme říct, že se to prostě odsouvá, jako by to byla technická věc. To není technická věc. Tak jenom náhodou kdyby to neprošlo, tak bych chtěl odpověď, kolik máme stanic technické kontroly, kolik je dnes už vybaveno, protože některé to měly už předtím, než jsme to uzákonili, udělaly to dobrovolně, protože věděly, že to někteří jejich zákazníci chtějí, a jsou pak schopny zákazníkům průkazně dokázat, že práce byla odvedena v té kvalitě a za takovou cenu, kterou si zákazníci zaplatili. A kolik chybí. A výmluvy, že na to bylo málo času, když ministr nastoupil v lednu a měl 11 měsíců na implementaci platného zákona, minimálně na úřední úrovni, nevím, jak na politické, co se dělalo za vlády Jiřího Rusnoka, zda se na tom pracovalo intenzivně, středně nebo málo, ale bezesporu i na úrovni úřední, pracovní, se postupovalo už od srpna. Možná dřív. Protože my jsme zákon projednávali v Poslanecké sněmovně a hospodářském výboru několik měsíců a trpělivě jsme hledali shodu, až jsme tu shodu našli.

Součástí zákona jsou také důležité paragrafy, které souvisí s jiným návrhem zákona, tj. pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla, kdy problém je de facto vyřešen, a my to řešíme jiným zákonem, ale s tím teď v tuto chvíli nechci zdržovat.

Takže pro tuto chvíli končím své vystoupení a poprosil bych o hlasování o tom návrhu na přerušení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane poslanče. Váš procedurální návrh bude hlasován bez rozpravy. Jen vás odhlásím, požádám vás o novou registraci. Prosím, přihlaste se svými identifikačními kartami. Ještě zagonguji, aby se ti, kteří mě uposlechli a přenesli své diskuse do předsálí, mohli včas vrátit.

 

O vašem procedurálním návrhu na přerušení tohoto bodu do příchodu ministra dopravy samozřejmě dám hlasovat.

Hlasování pořadové číslo 50 jsem právě zahájil. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Děkuji. Z přítomných 116 pro 51, proti 45. Návrh nebyl přijat.

 

Budeme tedy pokračovat. Pan kolega Stanjura se hlásí ještě jednou. Asi upřesní své otázky na pana ministra.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Myslím, že mé vystoupení bude delší, tak rychle se mě nezbavíte, ani toho problému se tak rychle nezbavíte. Takhle se prostě dělat nedá. Pokud si myslíte, že to rychle uděláme jen proto, že chcete mít čárku, a ministr tu není a není ochoten, tak si myslím, že bychom měli trochu důkladněji o tom návrhu zákona, o tom stávajícím platném znění, pohovořit, případně pohovořit o tom, co návrhy přinášejí a co znamenají.

Zkusme se vrátit o ty dva roky zpět, kdy jsme tu projednávali, já si číslo sněmovního tisku pamatuji dodnes, bylo to 707, byl to jeden z nejdéle projednávaných tisků v hospodářském výboru. Pan bývalý předseda hospodářského výboru Milan Urban mi to určitě potvrdí, že jsme opravdu trpělivě měsíce hledali shodu. Vyřešili jsme, a s tím souhlasím, tři věci.

Klíčová věc byla nový systém registrace, aby se zamezilo nepřesnostem, ale i podvodům, kdy v této chvíli, nevím, jestli to všichni víte, existují tzv. polopřevody, které vznášejí zmatek do registru, a pak je to vymáhání povinného ručení za motorová vozidla. V praxi to znamená, že dnes podle platné legislativy, když třeba prodáte auto, tak přijdete na svůj příslušný úřad, většinou to je trojková obec, a to auto odhlásíte. K tomu ovšem musí nový majitel přijít znovu na svůj úřad a auto přihlásit. A mnozí to úmyslně nedělají, tzn. oni zaplatí kupní cenu, dostanou motorové vozidlo, dostanou klíče a jezdí s nepojištěným vozidlem. Kupec v dobré víře si myslí, že se ho to netýká, protože auto prodal, řádně podle zákona ho odhlásil a myslí si, že to má všechno v pořádku. A za pár let mu přijde dopis, a poměrně drsný, to také vyčítám České kanceláři pojistitelů, která to vymáhá, která říká: Ale pane, tady v registru jste uveden jako majitel či provozovatel tohoto motorového vozidla a my jsme zjistili, že jste tři roky nezaplatil povinné ručení. A vy nám dlužíte tolik a tolik, a pokud nám nezaplatíte, tak budou následovat další právní kroky, tohle, tohle, exekuce apod. Tento problém se nám podařilo vyřešit, že od 1. ledna se bude provádět jeden úkon, a buď přijdou oba dva společně, prodávající i kupující, anebo jeden z nich přijde s plnou mocí, že to může provést za druhou stranu. To znamená otázka tzv. polopřevodů bude vyřešena a tento problém nebude vznikat. Pak je jasné, že ten, kdo nebude platit, to už dělá úmyslně. Buď že zapomněl, ale je to jeho zodpovědnost, nebo prostě platit nechce a spoléhá na to, že se na to nepřijde. Podotýkám, že z pojištění se platí škody, které způsobí viník dopravní nehody druhému vozidlu. Ne vlastnímu. To znamená problém, který se tu pokouší skupina poslanců řešit jiným způsobem, je už 14 měsíců vyřešen. Nový zákon, který máme projednávat na této schůzi, retroaktivně problémy, které vznikly, nevyřeší a nové případy od 1. ledna 2015 již vyřešeny jsou. Ale to je debata k dalšímu zákonu.

Druhým velkým okruhem byly právě stanice technické kontroly.

Skočím k tomu třetímu, ten byl podle mne opravdu malý, to jsou registrační značky na přání, říkám tomu papalášské značky. Má se to legalizovat v tom smyslu, že kdo chce mít 88888 nebo samé sedmičky jako James Bond, tak si za to zaplatí. Podle mne je to spravedlivé. Myslím, že normální člověk za to peníze nevyhodí. Když to někdo chce nebo chce tam mít napsané Bond 007, tak si za to prostě zaplatí. V tomto případě říkám, není žádný problém s odsunutím účinnosti těchto paragrafů, protože si myslím, že ani příjem by nebyl nijak výrazný, a pokud to milovníkům těchto značek neumožníme, tak se určitě nic nestane. Naprosté většině občanů je to opravdu jedno, spíš jsou chudáci ti, kteří čirou náhodou dostanou nějakou značku, která je posléze označena jako papalášská. Například se zjistí, že někdo je ročník 1973 a poslední čtyři číslice jsou čirou náhodou 1973, a už si vykládají sousedé: Podívejte se, ten se na úřadě zřídil značku, která je přesně podle jeho data narození, resp. roku narození, aby si to lépe zapamatoval, protože většina z nás si lépe pamatuje datum svého narození než číslo SPZ, dnes registrační značky.

Pak jsme se pokusili řešit problém, o kterém mnozí z nás vědí, a to je problém se stanicemi technické kontroly. Chci jasně říci, že naprostá většina firem a živnostníků, kteří se tím zabývají, je poctivých. Není to tak, že všichni, kteří provádějí...

Pane místopředsedo, jestli byste mi zjednal trošku klidu.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Znovu žádám všechny kolegy nalevo i napravo, zejména hloučky před vchodem, aby své diskuse přenesli do předsálí a nechali pana kolegu Stanjuru vysvětlit, jaké má výhrady k textu zákona. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Protože kontrolou je pověřeno Ministerstvo dopravy, hledali jsme takové mechanismy, které by byly skutečně účinné. Našli jsme stávající znění, tzn. že musí být záznam toho, jak se to vozidlo přijalo, jak se pohybovalo. Kdo z vás na STK byl se svým osobním vozidlem, ví, jak to probíhá. Musím říct, že u nákladních vozidel či autobusů nemám osobní zkušenost, jak to probíhá, ale předpokládám, že to je mnohem delší a pečlivější.

Chci připomenout, že původně návrh byl, aby to platilo od 1. 7. 2015. Pak i po debatě s odbornou veřejností a se všemi zainteresovanými jsme řekli, pro jistotu přidáme šest měsíců. A dali jsme - 1. 7. 2014, omlouvám se. Pro jistotu jsme přidali šest měsíců a dostali jsme se k datu 1. ledna 2015. Dneska máme 18. září 2014 - chtěl bych znát statistiku, jaký je současný stav - a navrhuje se vyhovět těm, kteří to nestihli nebo neuměli, a podotýkám, že to klidně může být Ministerstvo dopravy, nemusí to být jenom ti, kteří ty služby poskytují, a se zdůvodněním, že existují nějaké obavy, že by to nemohlo fungovat, to o rok odsunout. Pokud je opravdu chyba na straně Ministerstva dopravy, tak je to jednoznačně selhání státní správy. Šestnáct a půl měsíce není žádná krátká doba a samotná státní správa původně a exekutiva navrhovala o šest měsíců kratší doby a my, Poslanecká sněmovna, jsme ten čas o šest měsíců prodloužili. A teď se dozvídáme, že je to málo. To znamená ti, kteří, říkám, poctivě investovali, připravili se, zase budou biti za to, že uvěřili tomu, že zákon, který byl schválen - podotýkám, velkou většinou, nebyl to zákon, který nás dělil na koalici a opozici - takže nakonec bude jeho účinnost odsunuta. Neslyšel jsem relevantní zdůvodnění, proč k tomu odsunutí má dojít.

Říkám, jedná se o jeden bod, který chci navrhnout k vypuštění, z těch tří, které ministr navrhuje. V této chvíli zase na chvilku přeruším své vystoupení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu kolegovi Stanjurovi. Ptám se, kdo se hlásí. Pan ministr Richard Brabec bude reagovat. Prosím, pane ministře.

 

Ministr životního prostředí ČR Richard Brabec Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vzhledem k tomu, že bych nebyl velmi pravděpodobně schopen zodpovědět všechny detailní dotazy, dovoluji si navrhnout přerušení tohoto bodu do úterý příštího týdne. Děkuji. (Potlesk vpravo.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji, pane ministře, za váš návrh. Protože jde o jiný návrh, není do příchodu pana ministra dopravy, ale je specifikován přesně datem, jde o jiný návrh. Nehlasovali jsem ho, budeme o něm hlasovat. Já vás asi nemusím odhlašovat.

 

Zahajuji hlasování číslo 51 a ptám se, kdo je pro tento návrh, přerušení tohoto bodu do příštího týdne. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 51, z přítomných 121 poslance pro 100, proti nikdo, návrh byl přijat.

 

Přerušujeme bod číslo 15, jednání o tisku 258. Děkuji panu ministrovi, děkuji zpravodaji.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 16. Pevně zařazený bod číslo

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP