(19.00 hodin)
(pokračuje Eybert)

Sedm tisíc nových staveb. Naprostý nesmysl na Šumavě. Když se bavím se starosty, jaká je kapacita možných staveb, tak se dopočítáme řádu někde kolem 300 až 350 možných staveb v těch zastavitelných a zastavěných územích obce, které nemají ani celých 5 % parku a z velké části jsou již dnes dávno zastavěny. Jestli za to někdo mohl, tak to byla právě správa parku v určitém období, když povolovala některé stavby, které povolit neměla, a starostové byli ti, kteří protestovali.

Mohl bych tady komentovat jednotlivá vystoupení, ale to byste tady byli opravdu velmi dlouho a já bych vás tím nudil. Ale jenom zareaguji na poznámku, kterou tu měl pan předseda Filip. Ano, správní orgán může být zřízen pouze zákonem. Do dneška není Správa Národního parku Šumava jakožto státní orgán zřízena zákonem. Je třeba se s tím vypořádat. Těch pokusů bylo devět, co já si pamatuju. Já už jsem v té politice taky nějaký pátek a za těch osmnáct let už pamatuju kolem devíti pokusů.

Dosažení 50 % prvních zón v parku. Existují různé možnosti. Jedna z nich je taková, že zmenšíme rozlohu parku - nevím, jestli si to přejete. Já osobně ne. Já bych byl rád, kdyby zůstal ve stávajícím rozměru, ale neměli bychom se ukvapit s rozšiřováním prvních zón, které nejsou připraveny na první zóny. A rozhodně 50 % nevidím jako cílový stav v nějakém blízkém horizontu.

Padlo tady, že Boubín zůstal krásným pralesem. Ano, zůstal, ale jenom díky tomu, že není v Národním parku Šumava. (Ozývá se smích v sále.) Že tam bylo zasahováno tak, aby mohl tím pralesem zůstat. Je mimo Národní park Šumava a platí na něj pravidla poněkud jiná než na park.

Stále si myslím, že návrh zákona, který my jsme sem přinesli, je jistým kompromisem. Vůbec netvrdím, že je ideální, že je jedinou možností. Ale přesto si myslím, že to bylo od Senátu velmi dobré, že tuto problematiku zvedl a že se snaží, aby nakonec zákon o Národním parku Šumava vznikl. To, jestli ho propustíte do dalšího čtení, nebo jestli nám ho vrátíte k dopracování, to má různé konsekvence. Bude-li ho Senát dopracovávat, nebude příliš změněn. Věřte tomu. Pustíte-li ho do dalšího čtení, máte všechny možnosti, jak se vypořádat s věcmi, které se vám v senátním návrhu zákona nelíbí, a můžete ho upravit. Já jsem tady již řekl, že se budu snažit, aby se norma přijala, protože pro mě je největším smyslem toho, proč tady tento zákon předkládáme, aby skutečně už nějaká pravidla začala platit. A nebazíruju - a mí kolegové taky ne - na detailech. My jsme zde udělali jakýsi nástřel nějakého textu, který předkládáme k vašemu zvážení, vašemu projednání. A jestli Poslanecká sněmovna bude chtít pracovat, tak si tento zákon vezme a ve svých výborech ho dotvoří. Pokud nechce pracovat, tak buď nám ho vrátí, nebo zamítne.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zástupci navrhovatelů senátoru Eybertovi. Ještě pro jistotu, protože ani kolega Bartošek ani já nevíme, jestli byla přečtena omluva od 17 hodin pana poslance Martina Komárka, tak konstatuji tuto omluvu doručenou předsedovi Poslanecké sněmovny.

Nyní závěrečné slovo zpravodaje - nemá zájem. Jenom mě, pane zpravodaji, kontrolujte, protože jsem neřídil celou dobu jednání o zákonu. Byl minimálně třikrát návrh na zamítnutí a bylo navrženo, že se zákon vrací. V rozpravě padl i návrh na prodloužení lhůty. Protože nebyla stanovena lhůta, tak podle zákona se prodlužuje o 30 dnů bez dalšího. Potom byly navrženy ještě další věci, jako je přikázání - kromě výboru pro životní prostředí výbor hospodářský, pro veřejnou správu atd., ale o tom budeme diskutovat později.

První, co bychom měli hlasovat, je změna pořadí, kterou navrhl pan předseda klubu TOP 09 Miroslav Kalousek. Tedy podle zákona o jednacím řádu § 63 ve spojení s § 90 odst. 7 bychom hlasovali o změně pořadí.

Před hlasováním se hlásí předseda klubu ODS Zbyněk Stanjura. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Zbyněk Stanjura: Pane místopředsedo, já jsem ve svém vystoupení řekl, že navrhuji prodloužit lhůtu o 90 dnů.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Aha. Já to tady nemám poznamenáno, takže o 90 dnů. Tam je ale třeba, abychom se bavili se souhlasem navrhovatele - nevím, je-li k tomu navrhovatel zmocněn Senátem? (Senátor Eybert souhlasí.) Dobře. Takže to bychom hlasovali poté, až bychom odhlasovali výbory.

Pan předseda klubu TOP 09. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Já cítím povinnost vysvětlit vám svoji neobvyklou žádost. Pro nás je to velmi důležité. (Sál utichl.) Prosím tedy o pochopení. Opravdu nemáme rádi alibismus, máme rádi jasné slovo. Jsme pro zamítnutí tohoto zákona. Pokud by ten návrh neprošel, tak raději podpoříme návrh na přepracování, než abychom se touto předlohou zabývali. Pokud bychom hlasovali klasicky, nejprve přepracování, tak to nepodpoříme, protože podporujeme zamítnutí, a dojde k situaci, kdy většina v této Sněmovně se nechce tímto zákonem zabývat ve druhém čtení, ale on tam přesto projde, protože my nepodpoříme návrh na přepracování, protože chceme zamítat. Prosím vás, já to říkám férově dopředu, co nás k tomu vede, aby to bylo přehledné a jasné, abychom mohli hlasovat obráceně - nejprve o zamítnutí, a potom o návrhu na přepracování.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pan Miroslav Kalousek odůvodnil svůj procedurální návrh. Myslím si, že můžeme bez rozpravy o tom hlasovat. Nebudu diskutovat, protože ten postup je samozřejmě podle zákona o jednacím řádu možný.

 

Rozhodneme o změně pořadí v hlasování pořadové číslo 101, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro to, abychom nejdříve hlasovali zamítnutí, a pak teprve vrácení k přepracování navrhovatelům. Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 101, z přítomných 158 poslanců pro 119, proti 6. Návrh byl přijat. Budeme tedy hlasovat v opačném pořadí.

 

Prvním hlasováním tedy o zákonu jako celku po proběhlé rozpravě, závěrečných slovech bude hlasování o zamítnutí návrhu předloženého Senátem.

Rozhodneme v hlasování číslo 102. Kdo je pro zamítnutí tohoto návrhu? Kdo je proti? Děkuji vám.

Hlasování pořadové číslo 102, z přítomných 158 pro 93, proti 42. Návrh byl zamítnut. (Potlesk zejména z levé části sálu.)

 

Nemůžeme tedy dál pokračovat. Děkuji panu zástupci navrhovatelů senátoru Eybertovi, děkuji panu zpravodaji Zemkovi a končím bod 64.

Vzhledem k rozhodnutí, které padlo, myslím, za pět minut sedm, nemůžeme dál pokračovat a končím i dnešní jednací den. S tím, že zítra budeme pokračovat v 9 hodin pevně zařazenými body, a to bodem 132, 70 a 133.

Děkuji. Přeji hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 19.09 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP