Úterý 9. prosince 2014, stenozáznam části projednávání bodu pořadu schůze

(pokračuje Jan Hamáček)

32.
Návrh poslanců Kristýny Zelienkové, Jany Pastuchové, Margity Balaštíkové,
Jeronýma Tejce, Miloslava Janulíka, Radima Fialy, Miloslavy Vostré,
Jitky Chalánkové, Jaroslava Zavadila, Jaroslava Krákory, Jaroslava Faltýnka,
Martina Stropnického, Igora Nykla, Karla Raise, Bronislava Schwarze,
Antonína Sedi, Josefa Vondráška, Pavla Čiháka, Heleny Langšádlové,
Milana Brázdila, Jiřího Petrů, Jiřího Holečka, Romana Procházky
a Bohuslava Chalupy na vydání zákona,kterým se mění zákon
č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 219/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako tisk 219/1. Prosím za navrhovatele paní poslankyni Kristýnu Zelienkovou, aby se ujala slova. Prosím.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Dobrý večer. Děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, já bych vás velmi v rychlosti seznámila se sněmovním tiskem 219, ale v prvé řadě bych chtěla poděkovat za to, že jste umožnili vůbec tento sněmovní tisk dnes projednávat na schůzi, že jsme ho zařadili jako pevný bod.

Jedná se o návrh zákona o místních poplatcích. Tento zákon upravuje stávající situaci, kdy za děti jsou povinni rodiče platit za odvoz odpadu. Pokud rodiče za děti neplatí, tak na tyto děti, pokud dovrší 18 let, je automaticky exekuce. Je to absolutní nesmysl. Proto návrh zákona tuto situaci upravuje, to znamená, že odpovědnost za platby za odvoz odpadu za děti jde za rodiči. Jenom bych chtěla tady podotknout k tomuto návrhu zákona, že tento návrh zákona neošetřuje situaci pouze u dětí, které jsou v dětských domovech, ale bude se týkat všech dětí.

Je tady nastavena také retroaktivita. To znamená, že pokud je exekuce na děti už v současné době, pokud běží, tak pokud schválíme tady tento zákon, tak ta exekuce se v podstatě pozastaví.

Takže já bych vás chtěla požádat, zda byste posunuli tady tento zákon do druhého čtení. Zároveň bych chtěla navrhnout zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů, ale nevím, jestli -

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Já se velmi omlouvám.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Zkrácení lhůty až v rozpravě?

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Zkrácení lhůty až v rozpravě.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Tak jo. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Pokud je to všechno, tak děkuji za úvodní slovo. Prosím zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Zemánka.

 

Poslanec Jiří Zemánek: Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych přednesl zprávu pro první čtení tisku číslo 219 o místních poplatcích, což je návrh poslankyň a poslanců Zelienkové, Pastuchové a dalších na vydání zákona, kterým se mění zákon číslo 565/1990 Sb., o místních poplatcích.

Je pravdou, že na základě platné právní úpravy zákona o místních poplatcích mohou obce vyměřovat a následně exekučně vymáhat místní poplatky po dětech. V případě prodlení a splacení poplatků pak dle § 11 odst. 3 zákona o místních poplatcích obecní úřady mohou poplatek navýšit až na trojnásobek. K tomu v praxi zcela běžně dochází, zejména u poplatků za provoz shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Nezaplacené poplatky za odpad byly v minulosti vyměřovány přímo dětem a dítě se tak většinou o existenci svého pravomocně vyměřeného dluhu většinou dozví až po dosažení zletilosti, kdy jej po něm začne vymáhat exekutor včetně navýšení o náklady exekuce.

Cílem návrhu zákona je osvobodit vybrané kategorie nezletilých osob od poplatků za provoz systému shromažďování, sběru, přípravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a převést poplatkovou povinnost z nezletilých poplatníků na jejich zákonné zástupce. Dále má tato úprava umožnit obcím zmírňovat přílišnou tvrdost zákona tím, že zcela nebo částečně prominou tento poplatek.

Je pravdou, že pokud posuneme z prvního čtení zákon do druhého čtení, tak asi bude potřeba řešit některá systémová řešení včetně retroaktivity. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Vidím pana poslance Tejce. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jeroným Tejc: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych také podpořil jako jeden ze spolupředkladatelů to, aby tento návrh postoupil do druhého čtení. Původně jsem měl v úmyslu navrhnout sloučenou rozpravu i s bodem 51, místní poplatky, což je v zásadě stejný návrh ze Senátu, liší se v detailech. Já si myslím, že není důvod, abychom, pokud bychom tento návrh propustili do druhého čtení, neprojednali společně ve výborech i s tím dalších návrhem senátním, a uvidíme, který z nich se ukáže jako legislativně lepší nebo horší. Myslím si, že není důležité soupeřit se Senátem, ale vyřešit problém, který vyřešit musíme, a to je to, že není možné, aby děti, které se nemohou bránit exekuci, které ve dvou letech určitě nebudou podávat odpor proti platebnímu rozkazu na zaplacení a nebo nebudou si vybírat poštu, na které je uvedeno, že jsou dlužníky konkrétní částky, abychom je nechávali v tom právním stavu, v jakém jsou, a ony, přestože nejsou schopny se právně bránit, nemají žádné prostředky, kterými by uhradily poplatek za odpad, jsou následně trápeny například exekucí. Takže v tomto smyslu je dobře, že ten návrh tady je. Že tady je i senátní tisk.

Já bych vás chtěl požádat o to, aby byl propuštěn do druhého čtení, i když jsem si vědom, že jsou zde námitky třeba vládní legislativy s ohledem na možnou retroaktivitu. Já jsem přesvědčen, že to jsou věci, které se dají odstranit ve výboru, a není třeba, abychom návrh teď vraceli například k dopracování, že by to byla škoda, protože ten návrh tady leží několik měsíců a je potřeba, aby byl projednán co nejdřív, nikoliv z důvodu, abychom si odškrtli kolonku ve volebním programu, ale abychom pomohli zejména dětem, které následně trpí exekucemi. Děkuji.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Dál do obecné rozpravy. Paní navrhovatelko, teď je ten moment. Nechci vás vyvolávat, ale pokud chcete něco navrhnout, tak prosím.

 

Poslankyně Kristýna Zelienková: Já bych jenom chtěla ještě podotknout, že pro mě samozřejmě téma exekuce je velmi zásadní a věnuji se exekucím od začátku, co jsem tady ve Sněmovně. Proto se domnívám, že exekuce vůči dětem jsou úplně to nejhorší, co může být. Budu ráda, pokud tento legislativní nedostatek napravíme společně. Tento návrh zákona je ve Sněmovně, nebo čeká na první čtení, už půl roku, takže já bych byla ráda, kdyby se nám podařilo opravdu to posunout do druhého čtení a dát tak dětem k Vánocům dárek.

Samozřejmě bych chtěla navrhnout zkrácení lhůty k projednání na 30 dnů a budu velmi ráda, když to ostatní poslanecké kluby podpoří, abychom co nejdřív mohli ulehčit všem dětem.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Ano, děkuji. To je návrh na zkrácení lhůty o 30 dní. Dál do rozpravy se nikdo nehlásí, takže obecnou rozpravu končím. Zeptám se na závěrečná slova. Není zájem. Vzhledem k tomu, že nepadlo nic, o čem bychom hlasovali ve smyslu vrácení nebo zamítnutí, tak se budeme zabývat pouze návrhem na přikázání výborům. Já jsem svým rozhodnutím navrhl přikázat tento návrh k projednání rozpočtovému výboru. Zeptám se, zda je zde ještě jiný návrh. Pan poslanec Schwarz.

 

Poslanec Bronislav Schwarz: Dobrý večer všem. Já bych měl návrh ještě ústavněprávní výbor. Teď koukám na předsedu, tak radši na mě nekouká.

 

Předseda PSP Jan Hamáček: Registruji. Žádný další návrh tady není, takže budeme hlasovat.

 

Prvně budeme hlasovat o přikázání výboru rozpočtovému.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo souhlasí s tímto návrhem, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování má číslo 92, přihlášeno 166, pro 149, proti 2. Tento návrh byl přijat.

 

Nyní budeme hlasovat o přikázání ústavněprávnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 93, přihlášeno je 166, pro 134, proti 2. Tento návrh byl také přijat.

 

Ještě bychom hlasovali o návrhu paní navrhovatelky, aby lhůta na projednání ve výborech byla zkrácena o 30 dní.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má číslo 94, přihlášeno je 166, pro 141, proti nikdo. I tento návrh byl přijat.

 

Takže konstatuji, že jsme tisk přikázali rozpočtovému a ústavněprávnímu výboru a lhůta byla zkrácena o 30 dní. Končím bod číslo 32.

 

Otevírám bod číslo 48, kterým je

Aktualizováno 31. 10. 2017 v 17:59.




Přihlásit/registrovat se do ISP